Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

Inspirativní koncepty prodejních prostor

Soutěž Interiér roku, kterou pořádá Institut bytového designu, každoročně oceňuje výjimečné soukromé i veřejné interiéry navržené českými a slovenskými architekty. Do devátého ročníku soutěže designéři a architekti přihlašovali své nově realizované projekty za rok 2023. V tomto ročníku soutěžilo rekordních 233 interiérů. Vyhlášení ocenění proběhlo 14. května 2024 v Doxu. My vám chceme představit z ranku komerčních interiérů zajímavé koncepty obchodů.

Více se dozvíte na www.interierroku.cz

KABINET ILUSTRACE A FOTOGRAFIE, ZNOJMO

Pod křížovou klenbou gotického domu Staré Pekárny vznikl do posledního detailu site-specific prostor, Kabinet ilustrace a fotografie. Mobiliář, který navrhlo architektonické studio ORA, prostor dotváří i reprezentuje – všechny objekty spojuje tvarosloví odvozené ze stropní klenby. Ta se promítá i do svítidla od studia Dechem.

Stůl nepravidelného pětiúhelníku zrcadlící klenbu je srdcem prostoru. Jednu z lunet klenby vyplňuje kruh z perforovaného plechu. Kruh se přelévá do podlahy. Dají se na něj věšet grafiky, schovávat za něj věci, anebo prostě může jen sám o sobě být a vyplňovat prostor. Jednotlivé police jsou jednoduché oblé plechy ohnuté a nasazené na ocelový žebřík. Konfigurace polic je proměnlivá dle potřeb.
Ilustrace, grafika, fotografie a design jsou přirozeným prostředím krásy. Ilustrátorka Dagmar Skokanová a fotograf Jakub Skokan se rozhodli vytvořit si ve svém domovském městě koncentrát toho nejcennějšího, co je v jejich pracovním životě obklopuje a inspiruje, a to je dílo jejich přátel.
Atmosféru vlastního ateliéru otevírají Dagmar s Jakubem veřejnosti jako kurátoři drobných pop-upů, výstav a originálního gift shopu. Česko-slovenskou uměleckou a designovou scénu přenášejí do prostředí Znojma a vice versa. Leitmotivem prezentované tvorby je totiž Znojemsko.
Gift shop „znojemských delikates“ posouvá turistické upomínkové předměty na úroveň jedinečných autorských edicí, které jsou originální, humorné, důvtipné a krásné. Obrazy, které si zamilujete, si můžete odnést na tisku, kabinetce nebo aplikované na drobném předmětu praktického užití.

 

PAPÍR PLOJHAR, PRAHA

Tradiční papírnictví Plojhar se spojuje se současným designem, opěvuje krásu papíru nejen výrobky, které prodává, ale tím, jak je vystavuje a nabízí. Nábytek prodejny je vyrobený originálním způsobem z papíru.

V srpnu 2023 otevřený concept store Papír Plojhar v Jindřišské ulici přináší do Prahy neotřelé papírnictví z dílny Atelieru Monday. Ten ztělesňuje krásu papíru prostřednictvím struktury a tvarů inspirovaných kartonem. Atelieru se v prostorách prodejny podařilo propojit tradici rodinné firmy Plojhar se současným designem a originální metodou výroby nábytku.
Rodinná firma pod vedením Jakuba Plojhara se rozhodla svůj Papír přinést i do Prahy a nabídnout zákazníkům nevšední zážitek nejen z nakupování. Zadáním bylo vytvořit papírnictví, které bude nabízet zákazníkům nákup jako zážitek, zboží, které byste v jiném papírnictví nenašli, a zároveň bude odkazovat na tradici rodinné firmy.
Již s prvním pohledem je jasné, že v nové prodejně hraje hlavní roli papír. Ten se pro designérky z Atelieru Monday stal přirozeně hlavním zdrojem inspirace. Na příběh papíru odkazují vybrané prvky v interiéru, které svými oblými tvary vycházejí ze struktury kartonu. Studio dodalo nákresy vybavení, které bylo následně zhotoveno vyřezáním na míru z kartonu plotrem.
Středobodem života prodejny se má stát kartonový stůl určený pro tvorbu a kreativní workshopy, které Jakub Plojhar s jeho týmem plánuje v Papíru pořádat. Z kartonu jsou vyrobené i židle a displeje pro vystavení produktů. Rozpůlené kartonové tubusy se pak staly nevšední dekorací stěny za prodejním pultem. Světelná ambientní instalace od designového dua Lappa zhotovená z tyveku svým tvarem připomíná lehkost a křehkost papíru.
Z neutrální hnědo-béžové barvy kartonu vytvořily designérky přednost interiéru, která díky zachování přirozenosti dodává prodejně na příjemné naturálnosti. Přírodní tlumené barvy jsou doplněny odstíny krémové a jemné zelené, která se objevuje na prodejním pultu a polstrování. Ta prostoru dodává na hravosti, ale zároveň připomíná cyklus zpracování papíru, který začíná u zelených korun stromů. Další zajímavostí prodejny se stala podlaha litá polyuretanem, kterou doplňují ručně štětcem nanesené barevné vlnky, které symbolizují tvořivost v každém věku.

 

KONSEPTI SHOWROOM, PRAHA

Prostor se volně inspiruje rozdělením divadla – na vstupní galerii, foyer, sál s jevištěm a hledištěm. První část reprezentuje galerii nábytku z mléčného plexiskla se zadním podsvícením. Vnímání židle se tak posouvá více ke konturám a figuře.

Od doby, co Konsepti působí na trhu, se způsob, jakým oslovuje klienty, výrazně změnil. V informační explozi je potřeba získat pozornost klienta a sdělit mu informaci. To byl také námět nového showroomu v pražských Holešovicích. Proč si nevytvořit vlastní scénu, podtrhnout vystavené produkty a oslovit tím klienta?
Snažili jsme se propojit reálný a iluzorní svět za pomoci současných technologií. Námětem nám byl svět divadla a filmu. Kombinace reálného a nereálného se inspiruje u natáčení seriálu Mandalorian, kde tradiční green-screen poprvé nahrazují digitální obrazovky. Herci tak mohou reagovat s pozadím přímo a nemusí si vše představovat. Chceme tak napadnout stereotyp pasivního prodeje nábytku a současně vytvořit nový multimediální zážitek pro všechny smysly, hrát si s představivostí a emocemi.
Srdce interiéru představuje prostor s digitálním pozadím, které nabízí téměř nekonečné variace kulis k prezentaci kancelářského nábytku. Na přenesení této technologie do prostoru showroomu jsme spolupracovali ještě s kreativním studiem Lunchmeat, zaměřujícím se na digitální média. V zadní části prostoru se nachází foyer a lounge, kde se mohou návštěvníci setkávat v neformálním prostředí. Každá část je do jisté míry flexibilní, a proto bude zážitek z návštěvy pokaždé jiný.
Jedinečnost vychází z koncepce prezentace nábytku prostřednictvím emocí, příběhu a trochu i iluze – přesunutí člověka do jiného místa. Konsepti vždy posouvalo běžný zážitek z nákupu na novou úroveň, a i to bylo cílem v návrhu showroomu. Již dávno neplatí, že kanceláře jsou místem šedého lamina a funkčního nábytku. Chtělo proto přinést nový pohled na prezentaci nábytku. Jedinečnost se také propisuje do použitých materiálů, které ale člověk nejlépe zažije při návštěvě na vlastní kůži.

 

SHOWROOM BYSSINE, PRAHA

Značka Byssine je neobyčejná značka inovativních produktů rituální péče o tělo. Hned proti vstupu do prodejny je masivní betonový sloup. Tento nepříliš zkrášlující prvek se obložením textilem stává důležitým hráčem v prostoru i designu.

Zadáním ze strany investorky, majitelky a zakladatelky mladého českého beauty brandu, bylo vybudovat kamennou prodejnu / showroom pro její již několik let fungující e-shop. Byssine přináší na český trh globální selekci inovativních produktů ze světa rituálů péče o tělo. Každá zastupovaná značka používá svůj specifický design i balení. Každý produkt či řada jsou charakteristické, proto v rámci návrhu je nabídka široké škály výstavních míst a situací. Produktům je vytvářena kulisa. Inspirací byly italské interiéry a vznikl prostor s kombinací dobového nábytku spolu s mobiliářem tvořeným na míru lokálními řemeslníky.
Cílem projektu nebyl prvoplánový luxus a přejímání soudobých, často mondénních, trendů. Autorům šlo o vlastní charakter a kvalitní řemeslné zpracování. Půdorysně poměrně malý, avšak prostorově velkorysý nebytový prostor v přízemí nově opraveného objektu v ulici Pernerova je rozdělen do dvou hlavních místností s malým vestavěným hygienickým zázemím. V hlavním prostoru, který je přístupný z ulice, nalezneme výstavní a prodejní část. Druhá místnost slouží zejména ke konzultacím, líčení a jako administrativní zázemí obchodu. Hlavní sklad produktů se nachází mimo objekt.
Do prodejny vstupujeme naproti textilem obloženému masivnímu betonovému sloupu, který vynáší novou nástavbu původně dvoupodlažního domu. Necitlivě umístěný prvek byl tak vtažen do hry a pomocí něho rozčleněn prostor. Pocitově příchozího pohledem orientuje diagonálně do středu místnosti. Zde, pod výraznými, ručně šitými papírovými lustry, se nachází zrestaurovaný oddací pult z radnice v severních Čechách – jedná se o krásně dýhovaný vintage kousek s mosaznými doplňky. K lékárnické tradici pak odkazuje závěsný kabinet na ose stolu, jehož čelo tvoří recyklované a následně lakované a zlacené MDF desky. Police uvnitř jsou mosazné, vnitřní část korpusu je vyložena zrcadlem, stejně jako bočnice vystupující ze zeleného, od stěny odsazeného polstru. Ten najdeme i v zádech vedlejšího horizontálně orientovaného regálu, jehož soklová část a mohutné stojny jednotlivých polic jsou namořeny do rudě červeného odstínu. Police horní části regálu jsou opět mosazné břity, stejně jako sokl. Předěl mezi soklem a horní částí je tvořen kamennou deskou. Ze stejného kamene je i lapidární umyvadlo za sloupem, sloužící pro omývání během prodeje. Kulaté zrcadlo nad ním je přisazeno k prořezané a podsvícené obruči. Obdobný princip je uplatněn i u zrcadla za vstupními dveřmi.
Mimo vše zmíněné najdeme v prostoru mnoho solitérních kusů nejen sedacího nábytku. Ten je volně rozmístěn po celém obchodu a vždy se jedná o starší repasované kusy ze zahraničí.
Jako nášlapná vrstva podlahy byla v celé jednotce zvolena cementová stěrka v pískovo-šedé barvě s jemnou strukturou. Podlaha vytváří klidný a jednotící podklad pro množství rozličných prvků. Veškeré osvětlení je programovatelné. Hlavním zdrojem světla jsou zavěšené reflektorové lišty obíhající celý krám. Mimo doplňkové osvětlení v podobě jednotlivých svítidel je každá výstavní police nasvícena led páskem.