Zakladatel Norské módy Jiří Fidrant vystudoval na zemědělce chov ovcí a za mlada si chodil přivydělávat stříháním ovcí. Možná už tam se zrodil jeho vztah k vlně, ke které se po letech oklikou dostal. Pochází ze samoty s hospodářstvím, ale obchod ho pohltil. Z pozice obchodního ředitele české firmy obchodující s armaturami dostal možnost cestovat po celé Evropě. Poznal obchodní mentalitu různých národů a obchodovat s nimi ho opravdu bavilo, ale země, která mu přirostla k srdci, byla Norsko.
„Zatímco třeba Ital si vás pustí k tělu během pěti minut, ale zítra vás nezná, Nor roztaje po dvou letech, ale pak se k vám hlásí celý život. Co Nor řekne, to platí, písemné smlouvy prakticky nemusí být, a když už, tak někde hodně na konci veškerého jednání,“ říká Jiří Fidrant.
Norské začátky
Když v roce 2001 u této firmy skončil, volba byla jasná. V roce 2002 se do České republiky z Norska prakticky nic nedováželo. Začal s dovozem sobích kožešin, pak mu kamarád z Norska pomohl vytipovat norské výrobce textilu a outdoorového vybavení. Outdoor ho bavil, věnoval se horolezectví, divoké vodě, raftům, hodně cestoval.
„Vybral jsem si tehdy značku Dale of Norway.“ vypráví Jiří Fidrant, „která byla sice jednoznačně nejdražší, ale věděl jsem, že jsou skutečnou jedničkou na trhu. Jde o výrobce originálních a exkluzivních vlněných svetrů s historií. Firma Dale byla založena roku 1879 a spolupracuje dokonce i s mezinárodním olympijským výborem, kde navrhuje a vyrábí oficiální svetry pro zimní olympijské hry. Dodávají svetry také norské královské rodině. Když jsem tam přijel, nechápali, proč by mi měli vývoz na východ vůbec dát. První svetry jsem si musel koupit za hotové. Když jsem je ovšem po půl roce prodal, byli překvapení.“
Neuvěřitelné vlastnosti vlny člověk nepřekonal
Jiří Fidrant si ve své obchodní praxi vyzkoušel, jak důležité je prodávat skutečnou kvalitu. Proto když vybíral další brand pod křídla své firmy Norská móda, zvolil výrobce vlněného termoprádla Devold. Společnost Devold of Norway vznikla již v roce 1853 a oblékala nejznámější polárníky té doby. Například Fridtjofa Nansena, Roalda Amundsena a Lincolna Ellswortha. Dodnes je Devold jako jediný a nejstarší producent vlněného prádla a outdoorového oblečení. Proces výroby je přísně kontrolován od ovčích farem až po samotné pletení a šití. „Pro Evropu jsme byli tehdy první a jediní dodavatelé tohoto vlněného termoprádla,“ vzpomíná na začátky dovozu Jiří Fidrant. „Nebylo ovšem jednoduché přesvědčit české lidi, aby vnímali vlnu jako přírodní, udržitelný materiál s neuvěřitelnými vlastnostmi, které člověk ještě nepřekonal. Příroda to sama geniálně vymyslela. Když na ovečku zaprší, částečně po ní voda stéká a to, co zvlhne, se začne díky chemickým procesům ve vlně samo zahřívat (až o 5 stupňů). Takže vlna je funkční, má výbornou termoregulaci a navíc nezapáchá. Slaboučká vlněná látka termoprádla vás dovede 5x až 10 x účinněji chránit před chladem či horkem. Dnes již díky pokročilým technologiím ani vlněné materiály nekoušou a lze je snadno udržovat.
Norové tráví mnoho času v přírodě a mají k ní pozitivní vztah. Přestože místní hory, mořské pobřeží a počasí dokážou vytvořit velice drsné podmínky, jsou na to Norové díky vlněnému prádlu vybaveni.“ Devold je také nehořlavé prádlo. Nejen pro tuto vlastnost se Norská móda stala jeho hrdým dodavatelem Policii ČR, Horské službě, záchranářům, hasičům, pracovníkům horských chat, geodetům, slévačům a mnohým dalším, které umí obléct od spodního prádla přes svetry až po oudoorové vybavení.
Dominantní tradiční značky z Norska
Třetí významnou norskou značkou, kterou Norská móda zastupuje, je Bergans of Norway. Byla založena v roce 1908. Její zakladatel Ole Bergan je vynálezcem dodnes používané anatomické konstrukce batohů, u nás dobře známých jako tzv. krosna. Bergans je dodnes nejvýznamnějším producentem batohů a zároveň výrobcem lyžařského i outdoorového oblečení a vybavení. Zajímavostí je, že v roce 1953 jako první zdolal Edmund Hillary Mount Everest právě s batohem Bergans na zádech. „Vybral jsem tři nejvýznamnější brandy Norska,“ komentuje značku Jiří Fidrant, „řekl bych až jejich tři národní poklady. Jsou to dominantní tradiční značky na norském trhu.“
V portfoliu Norské módy je dnes více než 15 značek, které jako importér na českém a slovenském trhu exkluzivně zastupuje. Jde o kvalitní sportovní i fashion značky. Z rozsáhlého portfolia značek lze zmínit i ryze dámskou norskou značku Kari Traa. Pojmenována je po norské olympijské šampionce Kari Traa, která razí filozofii, že každá žena může dosáhnout toho, po čem touží.
Vzhůru za norskou pohodou!
Jiří Fidrant norskou mentalitu opravdu obdivuje a rád by ji i prostřednictvím dovážených značek zprostředkovat i Čechům. Nor je bohatý, nemá problém si koupit drahé, ovšem kvalitní vybavení. Tráví spoustu času venku, chodí na túry, má v přírodě chatky a ví, že se musí na své oblečení spolehnout. Je to hrozně osvobozující. Nor Vás nepodrazí, je tam lidská rovnost, nepovyšují se, ale jsou hrdí…a tak se snažím chovat i já. Jsem Čech, hrdý na to, co umíme, jak jsme flexibilní, ale od Norů se máme ještě co učit. Moje motto je prodávat kvalitní věci, o kterých jsem přesvědčen a které mohu s čistým svědomím doporučit, na které se mohu spolehnout. Neměl jsem na sobě nikdy lepší svetr.“
Snažení Jiřího Fidranta o zprostředkování norské kultury a pohody také Čechům vyústilo až v to, že koupil srub na úžasném místě v srdci Norska, kam by rád české lidi vozil. Nejen jednotlivce, ale i firemní kolektivy. Srub je ideálním místem pro teambuildingy (www.srubstranda.cz/o-ubytovani/).
Kde můžete značky z Norska koupit:
Prodejna Praha Národní
Národní 37/416, 110 00 Praha 1 – Staré Město
e-mail: narodni@norskamoda.cz
Tel.: +420 720 981 765
Prodejna Litoměřice
Jarošova 32, 412 01 Litoměřice
e-mail: litomerice@norskamoda.cz
Tel.: +420 724 579 545
E-shop
norskamoda.cz
e-mail: eshop@norskamoda.cz
+420 725 938 590