FacebookInstagramLinkedIn
KategorieBrandsStories

Revoluční produktová inovace MUTEO SAPELI®

09.07.2019

SAPELI je dnes nejznámější českou značkou spojenou s výrobou interiérových dveří a zárubní. Její novodobá historie sice sahá 27 let zpátky, ale opravdové rodinné kořeny jsou až v 19. století. Společnost vznikla na základě restituce rodinného majetku pana Jindřicha Procházky, který si o něj žádá ve svých 66 letech a začíná tím novodobou historii výroby dveří v Polné, malém městečku na Vysočině. Po celou dobu svojí historie si Sapeli zachovalo ryze český charakter.

Revoluční produktová inovace MUTEO SAPELI®

Jedničku na trhu definuje především to, že si neustále drží vysokou úroveň designu, vynikající kvalitu svých produktů, ale také investuje do inovací a chce být stále o krok napřed. Není proto divu, že se spojilo právě s jedním z hlavních představitelů českého designu Petrem Novaquem, který rád pomáhá českým značkám s designem jejich produktů. SAPELI a NOVAGUE tak společně vytvořily MUTEO – produkt, který je připraven změnit prostor, ve kterém žijete, odstranit z něj bariéry, udělat ho příjemnějším.

Systém MUTEO je součástí prémiového konceptu SAPELI UNLIMITED, určeného primárně pro odbornou veřejnost a architekty. Novinka MUTEO v sobě spojuje dveře a kliku v jediný celek, čímž vzniká dojem dveří bez kliky. Po několikaletém vývoji vzniká unikátní, patentově chráněný systém, jenž je určený pro velmi náročné klienty. SAPELI svěřilo vývoj a design novinky MUTEO designérské značce NOVAGUE, která se specializuje na průmyslový design založený na logice, inovaci a vysoké estetické kvalitě. Petra Novaque jsme zpovídali, jak se MUTEO zrodilo.

S jakým zadáním Vás SAPELI oslovilo?
Musím říct, že mi hlavně udělalo radost. Zároveň ještě víc než kdy jindy jsem si ale kladl otázku, jestli jde ještě vůbec něco vymyslet. Víte, celou svoji kariéru tvořím design, což znamená navrhovat produkty, které se vyrábějí sériově a na autora je kladena velká zodpovědnost související s komerčním úspěchem. A když přijde značka takové velikosti, má i velká očekávání. Byla to výzva.
Zadání od SAPELI bylo široké – vymyslet zkrátka nějaký náskok před konkurencí, něco, co každý nemá. Nejzajímavější na MUTEO je to, že jde o mechanický, jednoduchý princip zavírání a otevírání. Moje filozofie, kterou jsem se naučil hlavně v Německu, je, že navrhuji věci nejen líbivé, ale i funkční. A to je i podstata systému MUTEO.

V jakém momentu jste se osvobodili od klíčového prvku, tedy kliky?
Od samého počátku jsem si pohrával s logikou a filozofií. Kriticky jsem si kladl otázky, co všechno dělá skutečně dveře dveřmi, zda jsou dveře bariéra mezi dvěma místnostmi. Jestli je nutné, aby měly kliku, jestli pohyb, kterým se otevírají, je vlastně přirozený… Abych se pohnul vpřed, musel jsem zkrátka zpochybnit všechno, co bylo doposud normální a zažité. Klíčovým okamžikem se stal bod, kdy jsem si uvědomil, že dveře jsou ve všech svých dnešních podobách a desénech povrchů pořád jen deskou. A to jsem chtěl změnit.

Podařilo se Vám vytvořit něco revolučního. Jak si mají čtenáři systém představit?
MUTEO mění chápání zažité klasiky, vnímání kontaktu lidské ruky a dveří jako překážky. U systému MUTEO stačí pouze tlačit nebo táhnout, dveře se samy otevřou, mizí všechny bariéry. Systém MUTEO využívá speciální dveřní profil MUTEO Z a kombinuje ho s unikátním mechanismem MUTEO HF (handle free), který jako šperk zdobí hranu dveří. Tento koncept je plně mechanický, nevyužívá žádnou elektroniku ani čidla.

Chcete znát detaily tohoto unikátního řešení? Najdete je na stránkách SAPELI. Celý rozhovor si můžete přečíst v červnovém vydání magazínu Brands&Stories.