FacebookInstagramLinkedIn
KategorieBrandsStories

Papírový cestovatelský deník Vianoto v digitální době

28.04.2019

„Digitální část našeho života taháme pořád s sebou. Bez technologií se najednou ocitneme na novém místě, kde neexistuje žádná práce ani starosti,“ říká jedna ze zakladatelek papírového cestovatelského deníku Vianoto Kateřina Buráňová.

Papírový cestovatelský deník Vianoto v digitální době

Za projektem Vianoto stojí čtyři studentky oboru Multimédia v ekonomické praxi na VŠE. Všechny se shodnou, že díky studiu získaly kromě praktických dovedností taky motivaci kreativně tvořit a jít si za svým. Právě touha vyzkoušet si poznatky ze školy v reálném světě a rozhodovat se podle sebe prý vedla k vytvoření unikátního cestovního deníku Vianoto.

Jak velký potenciál má v dnešní době obecně cestovatelský deník?

Potenciál produktu jsme samozřejmě ověřovaly hned na začátku, když vznikl nápad. Proběhlo hned několik výzkumů s odlišnými skupinami respondentů. Nejdříve jsme zjišťovaly, jestli má vůbec cenu do nápadu investovat čas a peníze a jestli existují lidi, co si deník koupí. Zjistily jsme, že ano, další výzkumy nám pak pomohly přesněji formulovat finální podobu produktu.

Vaším produktem se snažíte oprostit od digitálního světa, přesto jsou technologie pro vás důležité. Pro vstup na trh jste využily crowdfundingovou kampaň. Jak vás to napadlo a v čem vidíte výhody?

Byl to pro nás logický krok, jednu úspěšnou kampaň (na financování studentského filmu) už jsme měly v té době za sebou. Výhody jsou jasné, peníze do začátku. Ale je to taky hodně práce a zodpovědnosti.

Pomohla vám v kampani znalost ze studia Multimédií na Vysoké škole ekonomické?

Určitě, multimédia jsou hodně prakticky zaměřený obor, díky němuž si teď, na začátku podnikání, dokážeme samy vytvořit grafiku, nafotit fotky, postavit web i natočit a sestříhat propagační video. To jsou všechno věci, okolo kterých by jinak bylo hodně starostí, a taky by nás stály dost peněz.

Jak velký měla vaše kampaň úspěch a co jste díky ní zjistily?

Vybraly jsme peníze, které jsme potřebovaly. To především. Celá kampaň nás posunula o něco dál, co se týče zvýšení povědomí o produktu a značce. Žádné velké zjištění nám crowdfunding asi nepřinesl, už před kampaní jsme měly vytvořenou poměrně podrobnou situační analýzu.

Utvrdily jste se díky crowdfundingu alespoň v tom, že míříte správným směrem?

To určitě. V návaznosti na data z analýzy jsme pak vytvořily plán komunikace a stanovily cíle, kterých chceme do konce roku dosáhnout. Dalším krokem pro nás bylo vytvoření e-shopu, skrz který nyní veškerý prodej probíhá a který dále propagujeme.

O jakých dalších „mimotechnologicých“ kanálech prodeje uvažujete?

Zatím je pro nás nejjednodušší možnost právě online prodej, lidé jsou na něj zvyklí. Rády bychom co nejdříve zařadily do možností dopravy kromě pošty také osobní odběr v Praze, v současné chvíli vybíráme ideální místo a domlouváme podmínky.

Jak se dá dělat marketing produktu, který se snaží prosadit ve vysoce konkurenčním prostředí?

Být jiný, originální. Od začátku se profilujeme jako značka, která není hyperkorektní. Na sociálních sítích komunikujeme na rovinu, snažíme se lidi bavit, reagovat na aktuální situaci a odlehčit témata, která možná oni sami musí řešit. Máme velkou výhodu v tom, že nás to těší, na nic si nehrajeme.

A konkrétní příklady?

V nejbližší době plánujeme spuštění cestovatelského blogu s tipy ohledně cestování na vlastní pěst i příběhy cestovatelů. Všechny jsme samy součástí naší cílové skupiny, takže dokážeme odhadnout, co takový cestovatel řeší a co ho zajímá. Dále domlouváme spolupráci s konkrét-ní charitativní organizací, které půjde část výdělku z každého prodaného deníku. A už teď probíhají přípravy několika dalších akcí, které by ale nefungovaly bez efektu překvapení, a tak informace vypustíme, až přijde čas.

Dalším přesahem je asi také název…  Co to přesně znamená?

Když jsme název vymýšlely, měly jsme jasno v tom, že chceme, aby byl libozvučný a sympatický. „Via“ je latinsky cesta a „noto“ je latinsky zapisovat, poznamenávat si. Chvíli jsme uvažovaly nad využitím českých slov, ale to by pro nás mohlo znamenat omezení do budoucna.

A otázka na závěr. Co je teď vaším hlavním cílem?

Chceme vytvořit značku, která pomůže lidem věnovat se tomu, co mají rádi. Značku, která je bude motivovat k cestování, ke sbírání vzpomínek, vlastně tak trochu k žití obecně. Značku, která tu bude proto, aby lidi bavila a sem tam jim třeba připomněla, na čem vážně záleží. Jestli občas Vianoto někomu zprostředkuje odpočinek od každodenní rutiny stejným způsobem, jako to dokáže cestování, máme splněno.