Značky programu Česká kvalita za rok 2018 byly uděleny

Ve Švandově divadle v Praze byly 28. ledna při příležitosti slavnostního večera s Českou společností pro jakost uděleny značky programu Česká kvalita za rok 2018. Mezi nimi například značka CZECH MADE, Ekologicky šetrný výrobek, Metro Chef, QZ – Zaručená kvalita, Značka kvality v sociálních službách nebo Hřiště-sportoviště-Tělocvična – OVĚŘENÝ PROVOZ.  Tyto značky mají za úkol spotřebitelům garantovat tu nejlepší kvalitu výrobků a služeb, a tak zavádět jednotný systém označení, díky němuž zákazníci snadno poznají, který produkt nebo služba jsou pro ně tou nejlepší možnou volbou.

Česká společnost pro jakost, z.s. (ČSJ) je jedním z iniciátorů programu Česká kvalita, který vznikl v roce 2002. ČSJ je profesní spolek, který sdružuje jednotlivce i organizace působící v systémech managementu kvality, umožňuje jim přístup k horkým novinkám v oboru jejich působení a trvale prosazuje zásady managementu kvality mezi komerčními a neziskovými subjekty, rovněž i ve veřejné správě. Zajišťuje jim i zájemcům z okruhu široké veřejnosti vzdělávací, certifikační a další služby. Je od loňského roku také správcem značky CZECH MADE, která v programu Česká kvalita figuruje od doby jeho vzniku a spotřebitele informuje o tom, že výrobek či služba vynikají svou kvalitou a tuto úroveň jakosti je oceněný subjekt schopen dlouhodobě udržet. O toto označení se ucházejí především menší a střední firmy.

Na večeru byla značka udělena dvěma společnostem. KRPA FORM, a.s. se zabývá papírenskou výrobou. Hodnoceným výrobkem byly papírové kotoučky pro pokladny a faxy, které lze potisknout nejrůznějšími způsoby, přičemž úprava papírového materiálu umožňuje, aby byl tisk odolný a stálobarevný.

Druhou, ryze českou společností, která smí označení CZECH MADE užívat, je USSPA s.r.o., v jejímž sortimentu se nachází masážní bazény, whirpooly a vířivky. Značku si odnesl výrobce za SPA neboli masážní vířivé lázně, jejichž vývoj i výroba jsou dílem českých odborníků.

Značku Metro Chef spravuje společnost Makro Cash & Carry ČR, člen skupiny Metro Group, řetězec samoobslužných obchodních domů. Pod značkou Metro Chef spotřebitel nebo odběratel z oblasti pohostinství a dalších spřízněných služeb najde ingredience vynikající kvality splňující náročné gastronomické požadavky. V letošním roce byla značka udělena Farmě Ráječek, jež se zaměřuje na pěstování zeleniny.

Správcem značky QZ – Zaručená kvalita je organizace SOTEX GINETEX CZ, z.s. Jedná se o spolek sdružující fyzické a právnické osoby působící v oblasti textilní, oděvní a kožedělné výroby i v dalších souvisejících činnostech na území Česka. Výrobky tohoto segmentu označené značkou QZ zákazníkům garantují, že se jedná o zdravotně nezávadný výrobek prověřené kvality vyhovující všem normám a předpisům. Značka byla udělena společnosti B.E.S. – Petrovice, s.r.o. za její prostěradlo Jersey ze 100% bavlněného úpletu.

Program Česká kvalita se zaměřuje také na výrobky vstřícné vůči životnímu prostředí, jak dokládá značka Ekologicky šetrný výrobek. Jejím správcem je CENIA česká informační agentura životního prostředí. Tato značka upozorňuje, že výrobek či služba jsou v průběhu celého životního cyklu výrazně šetrnější nejen k přírodě, ale také ke zdraví člověka. V současnosti tuto značku využívá na 100 českých i zahraničních firem. Firmou, jež smí značku nyní používat, je Huhtamaki Česká republika a.s., výrobce misek na ovoce, zeleninu a vajíčka z nasávané papíroviny. 

Asociace poskytovatelů sociálních služeb České republiky spravuje Značku kvality v sociálních službách, která představuje systém externích certifikací pro sociální služby, jakými jsou například domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, pečovatelské služby či ambulantní služby pro osoby se zdravotním postižením. Značka má dát zájemcům o službu, jejím uživatelům i široké veřejnosti jasnou informaci, že kvalita, jíž mohou v daném zařízení očekávat, je na vysoké úrovni. Za rok 2018 ji obdržel Domov pro seniory Foltýnova, příspěvková organizace.

Značka kvality Hřiště-sportoviště-tělocvična-OVĚŘENÝ PROVOZ je licencí zpřístupněna všem žadatelům, kteří si přejí deklarovat bezpečnost provozu celého zařízení, ať se jedná o dětské hřiště, tělocvičnu, sportoviště či jiný objekt. Musí přitom dodržovat požadavky legislativy, technických norem a dalších specifikací. Tuto značku spravuje Kabinet pro standardizaci společně s Komorou odborných technických kontrolorů, výrobců, pracovníků montáží a opravářů zařízení hřišť, dětských hřišť, tělocvičen a sportovišť. Spotřebitele tato značka informuje o tom, že zařízení si udržuje vysokou míru bezpečného a kvalitního provozu. Za rok 2018 převzala tuto značku Metropole Zličín Praha 5, jedno z nejoblíbenějších nákupních a zábavních center na západním okraji Prahy.

České společnosti pro jakost, z.s.

Spolek sdružuje široké spektrum osob a organizací působících v různých oblastech systémů managementu kvality. Poskytuje svým členům i dalším subjektům komplexní služby v oblasti systémů managementu a nástrojů managementu kvality. Zabývá se rovněž vzdělávací, certifikační a publikační činností. Umožňuje svým členům přístup k horkým novinkám v oboru. Je významným partnerem firem v automobilovém průmyslu nebo informačních technologiích. Organizuje a vyhlašuje prestižní ocenění kvality Ambasador kvality, Manažer kvality roku, uděluje Cenu Anežky Žaludové, Cenu Františka Egermayera  či Cenu za návrat do života nebo titul CSR Guru. Spravuje značku CZECH MADE, která patří do soustavy značek vládou podporovaného programu Česká kvalita. Posláním ČSJ je šířit, prosazovat do praxe i povědomí veřejnosti myšlenky kvality jako jednoho z nástrojů úspěšného a udržitelného růstu ekonomiky.

O Programu Česká kvalita

Program vznikl v roce 2002 a byl zařazen do vládou podporovaných aktivit. Jedním z jeho iniciátorů byla Česká společnost pro jakost. Jeho cílem je zlepšit informovanost spotřebitelů a zavést jednotný systém značek, jež zákazníkům slouží jako garance kvality výrobků a služeb. Tyto značky mají za úkol pomoci spotřebiteli orientovat se na trhu, který je pro něj nepřehledný, a přispět tak k podpoře prodeje kvalitních výrobků a poskytování prvotřídních služeb. Program tedy slouží jako nástroj bezpečného výběru s minimem rizik. Výrobcům a poskytovatelům, často malých a středních firem, pak přináší nástroje, jak své zákazníky informovat o vynikajících vlastnostech svých produktů i služeb, což lze využít při propagačních aktivitách a jako součást marketingové strategie. Kvalita je u každého produktu ověřována nezávislou třetí stranou. Je dohlíženo na to, aby produkt splňoval veškeré předpisy a zákonné náležitosti. Důraz je kladen na spokojenost zákazníků s výrobky a službami a také na to, zda je organizace schopna dlouhodobě zajišťovat úroveň svých produktů. Je-li shledáno porušení pravidel, pak je značka programu Česká kvalita subjektu odebrána.