Život ve světě vůní a krásy UŽ 30 LET!

Když se manželé Kokolusovi rozhodli v roce 1991 věnovat i distribuci kosmetiky, dali na vlastní instinkt a otevřeli také první tři kamenné parfumerie. Netušili, nakolik toto rozhodnutí ovlivní jejich budoucnost. FAnn parfumerie, jediná ryze lokální síť parfumerií na českém trhu s česko-slovenskými kořeny, slaví v letošním roce neuvěřitelných 30 let.

Jako dnes největší sít kamenných parfumerií u nás provozuje celkem 43 vlastních poboček v 18 městech napříč Českem. Díky tomu jsou jejich služby dostupné ze všech koutů země. Kromě toho mohou zákazníci využít také internetový obchod www.fann.cz, který plně simuluje nabídku kamenných parfumerií a představuje tak spíš virtuální prodejnu, navíc s možností přímé rezervace zboží na kterékoli
pobočce.

V současnosti je FAnn parfumerie díky své rozsáhlé síti jedním z hlavních prodejců luxusní, selektivní a semiselektivní kosmetiky v České republice. V parfumeriích najdete vůně, pleťovou a dekorativní kosmetiku více než 200 světových značek a nechybí ani bohatá nabídka doplňkového sortimentu.
Sídlo společnosti je od samého počátku v Brně, na půl cesty mezi Prahou a Bratislavou. Po rozpadu federace došlo k rozdělení na českou část se sídlem v Brně a slovenskou se sídlem v Banské Bystrici. Součástí služeb FAnn parfumerií jsou pravidelně pořádané poradenské dny, kdy jsou zákazníci nejen seznamováni s novinkami, ale zároveň je jim nabízena pomoc vybrat nejvhodnější produkty pro péči o jejich zevnějšek. O aktuálním děním ve FAnn parfumeriích jsou pravidelně zákazníci seznamováni pomocí FAnn magazínu ve statisícových nákladech, který vychází 3x do roka a Vánočního FAnn katalogu. Všechny tiskoviny jsou zdarma k dispozici na všech FAnn parfumeriích.

Od tradiční parfumerie o krok dál

Z původních tří prodejen, které v předvánočním čase roku 1991 a za všudypřítomného hladu po „západním“ zboží doslova praskaly ve švech, se během tří dekád stala FAnn parfumerie stabilní společností nabízející selektivní péči, luxusní vůně, dekorativní kosmetiku a prémiové doplňky pro zdraví a krásu. Svůj úspěch staví na letitých vztazích s loajálními zákazníky, kteří oceňují především rodinné prostředí a atmosféru tradiční parfumerie.

V roce 2018 společnost otevřela dvouposchoďový concept store FAnn Beauty Atelier na pražském Jungmannově náměstí – nejkrásnější místo specializující se na komplexní péči o krásu. V jeho těsné blízkosti je i La Prairie Atelier – jediný svého druhu v Evropě, který nabízí luxusní a světově proslulou švýcarskou péči o pleť. V tomto roce byl také poprvé představen prodejní koncept České a slovenské značky, který nabízí to nejlepší z lokální produkce a který aktuálně najdete v každé pobočce. Pro společnost je ctí podporovat místní tvůrce a spolupracovat s lidmi z oboru, kteří neustále dokazují, že i v tomto odvětví máme světu co nabídnout.

Ohlédnutí za 30 lety existence

Vytrvat na českém trhu 30 let, a k tomu ještě s noblesou a neustále rostoucí oblibou zákazníků, vyžaduje hodně práce a nápadů. Na to, jaké byly počátky FAnn parfumerie, mezníky i velké úspěchy během této doby, zavzpomínala RNDr. Anna Kokolusová, spoluzakladatelka sítě FAnn parfumerií. „Před 30 lety to byla „pionýrská“ doba, vše bylo nové a pravidla nebyla úplně ujasněná. Hromada z nich vznikala a měnila se za pochodu. Všichni jsme se s nadšením vrhali do víru událostí. Byli jsme plní entuziasmu z nových možností, mohli sme realizovat své sny a představy a bylo na každém z nás, jak to zvládne. Nebyla prošlapaná žádná cestička, takže člověk musel věřit sám sobě, intuici a schopnostem, že to, co dělá, je správně. Nadšení a dosažené výsledky nás hnaly kupředu. Kdybych začínala dnes, chyběl by mi ten zápal a euforie, které provázely 90. léta.

Za tu dobu se změnilo mnoho věcí, téměř všechno. To, co v minulosti trvalo desítky let, dnes zabere jen měsíce. Velmi jasně jsem si to uvědomila, když jsem se začala ohlížet za naší historií právě u příležitosti oslav 30. výročí. Je to „jen“ 30 let, a jak jsme se v každém směru – obchod, reklama, marketing, technika,… posunuli. Například v roce 1991 byly etiketovací kleště velká bomba. A kde jsme dnes s EAN či QR kódy.

Svému 30letému já bych vzkázala, ať vždy věří svojí intuici. Je to šestý smysl, který mě nikdy nezklamal a neopustil. FAnn parfumeriím přeji, aby nikdy neztratily svou dynamičnost, protože ta je žene kupředu. Díky ní objevujeme nové možnosti. Pomáhá tak celé „FAnn rodině“ neustále přicházet s novinkami a zvyšovat tak kvalitu a úroveň služeb pro všechny naše zákazníky.“

Když krása pomáhá

FAnn parfumerie jsou od svých počátků neodmyslitelně spjaté také s charitativní činností, jejímž srdcem i hnacím motorem je spoluzakladatelka sítě, paní Anna Kokolusová. Po mnohaleté spolupráci s organizacemi, jako jsou Naše dítě, UNICEF a další, se v roce 2014 rozhodla spolu s manželem pro založení vlastního Nadačního fondu FAnn dětem. Ten dlouhodobě podporuje neonatologická oddělení a porodnice napříč celým Českem. Za zmínku stojí, že i přes nepřízeň loňského roku se podařilo fondu
předat přístroje, zařízení a vybavení v celkové hodnotě přesahující 2,5 milionu korun českých.

Kamenná parfumerie versus e-shop

FAnn parfumerie dodnes zůstala rodinnou firmou. V čele s výkonným ředitelem, Ing. Radkem Voňavkou, a v úzké spolupráci se zakladateli síť FAnn parfumerií neustále roste a rozvíjí svoji iniciativu. „Parfémy či kosmetika je nejkratší cesta k luxusním značkám,“ říká Radek Voňavka. „Pokud si nemůžete dovolit luxusní kabelku, můžete si dopřát alespoň rtěnku od světoznámé značky. A k tomu dokonalému zážitku je potřeba si nákup užít. To docílíte tím, že se zastavíte v prodejně, skvělé poradkyně Vám doporučí to, co je pro Vás či Vaše blízké nejlepší, můžete si produkt vyzkoušet, osahat, ovonět. Na závěr Vám pak nákup hezky zabalí. Osobní kontakt a příjemná atmosféra, to je podstata nákupu v parfumerii. 

Místo zážitku však s nástupem e-shopů spousta lidí řeší hlavně cenu a pak dostane luxusní produktv obyčejné krabici. Produkt sice má, ale troufám si tvrdit, že to, proč si to kupujete – kvůli emoci, jaksi nenastává. Naštěstí máme desetitisíce věrných zákazníků, kteří dokážou kvalitní servis od našich FAnntastických poradkyň ocenit, za což bych jim chtěl opět touto cestou poděkovat. Jak zákazníkům, tak poradkyním.

Samozřejmě i přesto u nás může zákazník využít on-line nakupování. Zvolí si, zda nakoupí klasicky produkt přes e-shop a nechá si ho poslat domů či přes Zásilkovnu. Nebo má možnost si zboží zarezervovat na prodejně a vyzvednout.

FAnntastické poradkyně

Ve FAnn parfumeriích přikládají zásadní důležitost prodejní obsluze. Pravidelně každý kvartál má školení. „Bez našich poradkyň by FAnn nebyl nikdy FAnnem,“ konstatuje ředitel sítě FAnn parfumerií. „A díky nim k nám chodí desetitisíce spokojených zákazníků. Většina zaměstnanců u nás pracuje déle než 10 let. To, že u nás pracují tak dlouho, znamená, že znají spousty produktů do detailu a dokáží zákazníkovi opravdu perfektně poradit a najít vhodný produkt pro jeho potřeby. Věřím, že to tak cítí i naši zákazníci, jsou nám věrni a troufám si říci, že nás mají i rádi.

Doba je velmi zrychlená, takže se s ní snažíme držet krok. Chystáme několik projektů, které budou pro zákazníky velmi zajímavé. Uvedeme je v následujících dvou letech. Ale to zásadní stále budou naše poradkyně. Bez nich jakákoliv inovace bude ztrácet ve FAnnu na významu. Chceme lidem především dobře poradit.“

Sortiment, který funguje

„Produkty vybíráme především citem,“ říká Radek Voňavka. „Pracuji ve FAnnu více než 20 let a ze svých zkušeností vím, že dokážeme odhadnout, co naši zákazníci chtějí. U nás mohou najít většinu světoznámých značek, ale i méně známých. Soustředíme se mimo jiné i na lokální značky, které u nás mají velký úspěch. Z celého sortimentu, který nabízíme, se ale nejvíce soustředíme na péči o pleť. Zde si zakládáme na zásadním pravidle, že produkt musí 100% fungovat. Tzn., když Vám doporučíme vhodný produkt, Vy si ho koupíte, tak jsme přesvědčeni, že Vám bude vyhovovat a Vy se pak pro něj či pro další produkty vrátíte.

V dnešní době vzniká spousta nových značek, proto je pro zákazníka klíčové mít jistotu, že se nespálí. Než se rozhodneme produkt do sortimentu zařadit, dlouhodobě testujeme, zkoušíme, abychom byli skutečně přesvědčeni, že daná značka funguje a bude úspěšná.

A o tom by péče o pleť měla být. Proto jsme momentálně vsadili na značku Dr. Barbara Sturm. Je to neuvěřitelná značka, co se kvality týče. Než abych Vám popisoval, v čem je dobrá, přijďte k nám. Dostanete na prodejně vzorek zdarma, vyzkoušíte, uvidíte. A já věřím, že se k nám vrátíte.“

Mířit dál

Radka Voňavky jsme se zeptali, co by přál FAnnu do dalších let. „Chtěl bych, aby si FAnn udržel své rodinné DNA. Aby se poradkyně cítily v práci jako ve svém druhém domově, aby je neopouštěl zápal a nadšení, které dále předávají svým dlouholetým zákazníkům a všem, kteří FAnn parfumerie navštíví. A tuto „rodinnou pohodu“ aby vnímali právě naši zákazníci. Zároveň přeji FAnnu, aby byl i nadále progresivně-konzervativní, čímž myslím především to, aby stál pevně na svých základech (šikovné poradkyně, perfektní a příjemný servis, zajímavé portfolio produktů) a zároveň přicházel stále s něčím novým, co bude reflektovat trendy nejenom v ČR, ale především v zahraničí. Věřím, že tak, jak se nám to dařilo doteď, bude se nám dařit i nadále, přinejmenším v následujících třiceti letech.“

www.fann.cz