Ať už se jedná o módu, šperky, potraviny, knihy či sportovní potřeby, stalo se světlo součástí marketingu. Tzn. že se provozovatelé zajímají, jakým způsobem zákazníci nakupují, co se jim líbí, jak se cítí a chovají v různých interiérech a jak vypadají konkrétní produkty pod různými druhy světla.
Zhruba na přelomu tisíciletí se u majitelů českých obchůdků začal měnit postoj z „aby tam nebyla tma“, kdy se v prostoru plošně rozmístily zářivky, na postoj či zájem o „dojem z prodeje“. Což je přenesení prezentace brandu a firemní kultury do vystavených produktů, o jejichž prodej přeci jde.
Zaklínadlem funkčního osvětlení je „akcentní svícení“, které je společným jmenovatelem, ať už svítíme na diamantový prsten nebo upečenou housku. Ale jak na to? Vypíchnout produkt, aby zářil, poutal pozornost, aby se líbil. Ale zároveň abychom neoslňovali zákazníky, abychom moc neutratili za elektrickou energii, jaká svítidla použít, jak je rozmístit…?
V prodejnách se v posledním desetiletí vyrojila reflektorová svítidla v obrovském množství. Manažeři si je většinou rozmísťují stylem „čím více tím lépe“ a nebo prostě „intuitivně od oka“. Ale právě „do oka“ zákazníka leckdy padnou nežádoucí oslňující paprsky a naopak do něj nepadne zboží, které může být přesvícené nebo mít špatné podání barev (bílá není bílá či nelze barvy pojmenovat).
A tak se i čeští majitelé prodejen naučili oslovovat světelné architekty a specialisty na světlo. To je nejnovější trend, který můžeme pozorovat a který je rozhodně správný. Světelný architekt není drahý a jeho služba vydělá provozovateli nemálo peněz. Seznámí se s brandem, stylem, produkty a ví, pod jakým světlem se lesknou diamanty, pod jakým rohlíčky vypadají zvlášť vypečené a pod kterým jsou bílé košile jasně bílé. Rozmístí svítidla tak, aby jich nebyl nadbytek a nepřišel šokující účet za elektřinu. Prožene projekt výpočty pro splnění hygienických norem a pro kontrolu, že získáme požadovanou intenzitu, jak na zářící zboží, tak pro ambientní atmosféru. A v neposlední řadě architekt, který má cit pro design, vidí detaily, kterých si majitel obchodu nemusí všimnout. Není totiž svítidlo jako svítidlo a jemné nuance, jako například zda-li je bílé či černé, kulaté nebo hranaté, subtilní či robustní… spoluurčují, jak harmonická bude prodejní atmosféra, jak se v ní budou cítit zákazníci a jestli budou mít při nakupování úsměv na tváří. A to přeci všichni chceme.
Jan Petráň, zakladatel světelného studia PAIRAM