Michal Med, ředitel a jednatel Armor s.r.o.
Značka ARMOR není veřejnosti moc známá. Čím se zabýváte?
Společnost vznikla před 100 lety pod názvem Galland & Brochard ve francouzském Nantes. Jejím předmětem podnikání byla výroba spotřebního materiálu pro kancelářský tisk a písmo, což v té době byly především pásky do psacích strojů a kalkulátorů, kopíráky, razítkové barvy a inkousty. Značku Armor, což v bretonštině znamená moře, pobřeží (koneckonců víme, že Asterix pocházel z Armoriky), používala takřka od samého začátku a od roku 1925 převzala toto jméno i do názvu firmy.
Přímým následovníkem podnikání v této oblasti je člen Armor Group, společnost Armor Print Solution, která se, stejně jako její předchůdce, soustředí na vývoj, výrobu a renovaci spotřebních materiálů pro kancelářský tisk. To jsou dnes především kazety pro laserové a inkoustové tiskárny a tonery pro kopírky. Najdete je pod značkami OWA Armor a WeCare.
Další ze skupiny je společnost ARMOR IIMAK zabývající se vývojem a výrobou pásek pro termotransferový tisk, nebo chcete-li pro tisk čárového kódu. V této oblasti, po nedávné akvizici společnosti IIMAK, je dnes Armor světovou jedničkou. Tyto materiály jsou určeny výhradně pro výrobní spotřebu a najdete je pod značkou INKANTO.
Do skupiny patří dále KIMYA, zabývající se vývojem i výrobou materiálů pro 3D tisk, dále společnost ARMOR BATTERY FILMS vyrábějící fólie zvyšující účinnost a životnost lithium-iontových baterií a ASCA vyvíjející a vyrábějící organické fotovoltaické fólie.
Jak a kdy se značka Armor dostala do ČR?
Armor se dostal do České republiky, tehdy ještě Československa, počátkem 90. let. Měl v té době oddělenou distribuci výrobků pro kancelářský tisk i pro tisk čárových kódů. Rozvoj spolupráce s jedním z jeho obchodních partnerů vedl až ke vzniku joint venture společnosti ARMOR s.r.o. v roce 1997 a následně i k soustředění distribuce obou hlavních produktů Armoru do této společnosti. Kromě 100 let Armoru máme letos tedy i 25 let Armoru v České Republice.
Co je nyní hlavní výrobní a obchodní aktivita?
Vývoj a výroba pásek pro tisk čárového kódu a produktů pro kancelářský tisk jsou dodnes hlavními aktivitami Armor Group. Samozřejmě, že naše nabídka musí reagovat na nové trendy a společenské potřeby a už dávno se nejedná o nabídku „pouze“ pásky, nebo toneru. Významnou a stále větší roli hrají v naší nabídce aktuální požadavky na ekologii jak produktu samotného, tak jeho výroby. To se projevilo například zavedením výroby „solvent free“ pásek pro tisk čárového kódu, nebo zavedením „bezodpadového“ programu OWA v oblasti kancelářského tisku.
Jak program bezodpadového tisku v reálu funguje?
Naše tonery, nebo náplně do inkoustových tiskáren, jsou dnes již bezvýhradně pouze renovované kazety, samozřejmě s plnou zárukou kvality tisku, srovnatelnou s původní kazetou. Pomocí našeho sběrného systému se tyto kazety po jejich vypsání vrací k nám do našeho třídícího centra a jsou buď použity k výrobě další tiskové kazety, a nebo (není-li toto s ohledem na záruku kvality již možné nebo vhodné) jsou rozebrány na „prvočinitele“ a zpracovány na surovinu vhodnou pro výrobu jiných předmětů. Takže s naším bývalým tonerem se můžete potkat jako s cyklistickou helmou, okenním rámem, nebo propiskou či pravítkem.
Je v této době těžké udržet si zákazníky?
Ano, je to ale srovnatelně těžké jako v každé jiné době. Nároky a potřeby zákazníků se mění a je „pouze“ nutné na tyto nové potřeby reagovat. To, že jsme investovali do ekologie naší výroby i našich výrobků, se nám začíná vracet a pomáhá nám nejen udržet si zákazníky, ale přivádí nám i zákazníky nové. Jsme například schopni zákazníkovi doložit, jak bylo naloženo s jeho vypsanými kazetami – vlastně s „odpadem“, kolik a jakých nových výrobků z nich vzniklo, kolik ušetřil na tzv. „uhíkové stopě“ atd.,
Dopadla na vás nějakým způsobem covidová krize a zdražování energií?
Ano, zejména první covidový rok byl velmi náročný, ale díky stabilnímu zákaznickému portfoliu a díky úsilí našich zaměstnanců se nám ho podařilo přestát bez větších ztrát. Zdražování energií na nás má vliv, stejně jako na všechny ostatní. Na druhou stranu, zvýšení přepravních nákladů je pro nás konkurenční výhodou ve srovnání s dovozci z Číny a stejně tak může být velkou příležitostí pro naše fotovoltaické fólie.
Jak vidíte budoucnost tisku?
Přesto, že trendem je snižování papírových dokumentů a pozorujeme chvályhodné snahy o „bezpapírovou“ kancelář, banku či pojišťovnu, myslím si, že tisk jako takový jen tak nezanikne a ještě zde s námi „pár“ let bude. I v kanceláři, i doma, i ve výrobní hale, i na billboardech …
Kromě toho díky svým investicím do odvětví, jako je výroba baterií nebo solárních článků, se Armor nemusí obávat o oslavu dalšího kulatého výročí.