Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

Sklárna a minipivovar NOVOSAD & SYN

Sklárna Harrachov je nejstarší fungující sklárnou v Čechách. Byla založena před rokem 1712 na jilemnickém panství hrabat Harrachů. Během své více než třistaleté historie si sklárna vybudovala pověst jednoho z nejlepších výrobců skla vůbec. Harrachovské sklo zdobilo interiéry knížat, králů, sultánů i císařů, od poloviny 19. století se prezentovalo na mnohých světových i mezinárodních výstavách, kde se těšilo ohlasu i oceněním. Od roku 1993 je sklárna v soukromém vlastnictví rodiny Novosadů. Její současná produkce je zaměřena na zakázkovou výrobu ručního luxusního nápojového skla pro přední světové značky.

Sklárnu Harrachov ročně navštíví na 60 tisíc návštěvníků z celé Evropy. Místním unikátem je historická brusírna skla z roku 1895, poháněná transmisemi a vodní turbínou, i historická sbírka Harrachovského skla. Pět tisíc exponátů v bývalé vzorkovně přečkalo období druhé světové války a komunismu netknutě za zazděnými dveřmi a dnes je tak názorným dokladem bohaté řemeslné historie i zásadní kulturní památkou. Kromě exkurzí ve sklářské huti nabízí areál také pivovar s restaurací, hotel s pivními lázněmi, muzeum harrachovského skla a podnikovou prodejnu. Součástí komplexu jsou od roku 2021 také dvě kulturní památky – kaple sv. Alžběty a relikt stoupy na drcení křemene a hlíny.

Sklárna se pyšní více než třísetletou tradicí, výjimečnými dovednostmi při ručním foukání, barvení a broušení skla, zakázkami pro přední světové značky i turisty oblíbeným areálem s vlastním muzeem, pivovarem nebo lázněmi. Po letech, kdy se rodina Novosadova soustředila převážně na rozvoj produkce a nabízených služeb v areálu sklárny, vyráží značka opět do světa. Značka tak navazuje na dlouholetou tradici účasti na významných mezinárodních přehlídkách designu, kde sbírala uznání i ocenění.
Na mezinárodním veletrhu Ambiente přestavila Sklárna Harrachov sedm ikonických nápojových souborů a tři novinky. Ty reprezentují výjimečný řemeslný um při ručním foukání, barvení a broušení, ale také smysl pro odvážné tvarosloví, hravost i nadčasovou eleganci harrachovského skla. Poprvé se představí nápojový set Visual s optickým efektem i reinterpretované návrhy sklářského výtvarníka Milana Meteláka z 60. až 80. let 20. století jako futuristické Ufo, celočerný set Barman a pro sklárnu tak typický set Twilight s černou nohou. Nechybí ani nápojový set Airtwist využívající staré benátské techniky vzduchových točených vláken, sklenice Wine Tie se zauzlovanou nožkou, kterou v roce 1980 navrhl sklář Arnošt Zbořil, nebo kolekce Masaryk, kterou do Černínského paláce pro někdejšího ministra zahraničí Jana Masaryka navrhl roku 1947 výtvarník Rudolf Schwedler a na Pražský hrad je dodávána dodnes. Výběr doplňují kolekce Asort, Edge a Happy, které zaujmou tvaroslovím i veselými tóny barveného skla.

Za selekcí a novými proporčními i tvarovými změnami sérií stojí kmenová designérka sklárny Ivana Müllerové ve spolupráci se studiem LLEV. Pod taktovkou designérského dua Evy a Marcela Mochalových dochází nejen k novému přístupu k produkci, ale také komunikaci značky. Kromě aktualizace některých starších i nově vytvořených kolekcí se Sklárna Harrachov ve spolupráci se studiem LLEV dočkala také nového loga, webových stránek, produktového katalogu a fotografií i architektury veletržního stánku. „Nový Svět uprostřed Krkonoš obývají lidé, kteří dokázali udržet píšťalu horkou, a to i navzdory drsnému kraji a době. My ovládáme design a zdejší osvícené vedení i skláři zase dokážou utavit a zušlechtit to nejbarevnější sklo široko daleko. Design je však také o dialogu s obchodníky i řemeslníky, což v Harrachově funguje v dobré rovnováze,“ říkají ke spolupráci Eva a Marcel Mochalovy ze studia LLEV a dodávají: „Částečně zachovaný archiv sklárny a bohaté portfolio historického sortimentu je pro nás velkou inspirací. S pokorou nám vlastní propojujeme minulost se současností, hledáme skrytý význam i polozapomenuté techniky či drobné nápady leckdy neznámých autorů, které uvádíme na světlo současné sklářské scény. Rovněž se těšíme na zcela nové nápojové soubory, které letos vzniknou na základě našich návrhů.“

harrachov-glass.com