Šéf modrého týmu

Syn jednoho ze zakladatelů firmy Park Tool a nynější šéf a majitel Eric Hawkins poskytl magazínu Electric Bike exkluzivní interview. Příležitost k rozhovoru a  záminka k oslovení této známé firmy nebyla jen tak ledajaká. Výrobce modrého nářadí a skutečně ikonická firma spojená se servisem jízdních kol snad ve všech rozvinutých zemích světa slaví 60 let od svého založení.

S jejím ředitelem magazín Electric Bike zavzpomínal na začátky podnikání. Zmapoval jeho cestu strukturou firmy a podíval se na současnou situaci a rovněž trochu do budoucnosti, kdy už je veškerá zodpovědnost jen na něm a fungujícím týmu.

Pane Hawkinsi, s jakými pocity prožíváte letošní rok, kdy společnost slaví významné výročí od svého založení?

Je těžké uvěřit, že jsme tu už 60 let, ale čísla skutečně nelžou a počty vycházejí! Začínali jsme jako malá garážovka, tak trochu ve stínu mnohem větších a již fungujících maloobchodních prodejen kol. Naši prodejnu vlastnili můj otec Howard a jeho partner Art Engstrom. Je to opravdová satisfakce ohlédnout se do minulosti za prvními malými kroky a začátkem podnikání a vnímat nynější velikost firmy a její pozici. Jsme tak dlouho součástí cyklistického průmyslu skutečně po celém světě!

Který kus nářadí nebo dílenského vybavení Park Tool považujete za symbol a zosobnění firmy a značky?

Naším prvním výrobkem byl v polovině 60. let minulého století montážní stojan PRS-1 a tyto stojany jsou i nadále hlavní součástí našeho podnikání a identity. V současné době vyrábíme asi 20 různých modelů a konfigurací montážních stojanů. Na ponk nebo na zeď, skládací stojany, dílenské stojany a elektrický stojan poháněný motorem, který usnadňuje zvedání těžších kol a elektrokol. Máme také spoustu dalších ikonických nástrojů, které jsme v průběhu let vyrobili a které jsou snadno rozpoznatelné a pro nás charakteristické. Sada třístranných imbusů AWS-1 (nazývaná také Y), naše klíče na pedály PW-4, centrovací vidlice TS-2-3, centrklíče na paprsky, stahováky klik a další…
Každý z nich je svým způsobem symbolem značky.

Která činnost ve firmě je vám nejbližší a nejvíce se jí věnujete? Jsou to nové nápady a vývoj, výroba, nebo naopak obchod a svět čísel a financí?

Jsem hluboce zapojen do všech částí našeho byznysu. Když jsem do firmy v roce 1983 aktivně nastoupil, čekalo mě klasické kolečko a seznámení se všemi činnostmi a pozicemi. Naštěstí jsme ale v té době byli tak malí, že jsem si mohl mezery ve vědomostech a dovednostech doplňovat vlastně za běhu a normálního pracovního vytížení. Vývoj nových výrobků a inženýrství mám nejradši a ovládám je nejlépe. Stále ale také vedu naše marketingové oddělení a rovněž se silně angažuji ve výrobě. Finance a účetní věci jsou mou nejméně oblíbenou částí práce, ale snažím se pracovat komplexně a občas se ponořím i do čísel. Finanční ředitelkou je naštěstí moje sestra Sara, která se v číslech vyzná mnohem lépe než já…

Jaké byly vaše začátky ve firmě?

Když mi bylo 14 let, nastoupil jsem do naší prodejny kol a začínal jsem pomáhat jako montážní mechanik a kompletoval jízdní kola pro prodej. Postupně jsem se propracoval na servisního mechanika a potom prodejce. Když jsme v roce 1981 prodali poslední ze tří prodejen Schwinn, šel jsem na studia. Přiznávám ale, že mi to moc dlouho nevydrželo a touhu po vzdělání převážila chuť zase chodit do práce a být užitečný. Takže jsem nastoupil do Park Tool. Moje první pozice byla řidič nákladního auta, neboť jsem rozvážel zboží anebo vyzvedával díly u našich dodavatelů. Pracoval jsem také v dílně i prodejně, kde jsem sestavoval naše výrobky a pomáhal s výrobou, protože v celé firmě nás tenkrát bylo jenom deset. V létě 1984 odešel do důchodu kolega, který se staral o prodej a expedici, a tak jsem převzal jeho práci. Nakonec jsem řídil celé výrobní, obchodní a marketingové oddělení naší malé firmy. Bylo to v době, kdy jsme nářadí prodávali převážně v Americe a prostřednictvím distributorů. Na přelomu 80. a 90. let však přišel boom horských kol a my jsme začali obchodovat i s Evropou a prodávat tamním distributorům. Nakonec jsme dodávali do celého světa, takže naše prodejní síla v podobě jednoho člověka, tedy mě, musela hodně cestovat!  Pevně věřím, že příležitost, kterou jsem dostal, byla tím nejpřínosnějším vzděláním, jaké jsem si kdy mohl přát…

V byznysu jste toho zažil opravdu hodně – dokážete říct, které období považujete za nejzásadnější z pohledu inovací a novinek v rámci vašich produktů?

Při pohledu zpět na uplynulých 60 let vidím zásadní inovace přicházející průběžně a neustále. I když pravda, před lety pomalejším tempem, než je tomu nyní, v době internetu a sociálních sítí. V našich začátcích byly největšími inovacemi nástroje pro práci na lehčích kolech s přehazovačkami, ráfkovými brzdami, klínkovými klikami a podobně. Opravárenský stojan byl pro většinu dílen velkým vylepšením, protože mechanici jinak pracovali na bicyklech postavených na podlaze vzhůru nohama, na řídítkách a sedle. Co se týče dílenského nářadí, řekl bych, že naše centrovací vidlice TS-2 (nyní TS-2-3) byla po léta jedním z našich nejprodávanějších produktů a důležitou součástí dílen po celém světě. Koncem 80. let jsme začali vyrábět další nářadí určené právě pro spotřebitele a domácí mechaniky. Pračky na řetěz, montpáky, multifunkční nářadí, nýtovače řetězů a další. Pokud chcete vědět, co je náš vůbec nejprodávanější výrobek podle množství, tak je to sada samolepicích záplat na opravu duše GP-2. Prodali jsme jich a prodáváme miliony.

Prozraďte prosím tajemství a historii modré barvy Park Tool. Kdy, proč a jak jste ji začali používat a přijali ji za svou?

Protože jsme byli prodejcem značky Schwinn, tak jsme nejdřív vyráběli nářadí pouze pro tuto značku a barva byla červená! Pokud najdete nějaké rané verze našich výrobků, tak jsou červené a je na nich napsáno Schwinn. Jakmile Howard a Art zjistili, že existuje poptávka po nářadí i mimo síť prodejců Schwinn, změnili barvu na modrou, a jak to dopadlo, už víte. Když jsem začínal, byli jsme všichni modří, ale nesoustředili jsme se nijak zvlášť na to, aby tato barva byla součástí naší identity. Jak jsme pokračovali v rozšiřování řady, záměrně jsme tuto barvu zdůrazňovali a stala se úplně přirozeně součástí naší DNA a určuje to, jaká je firma dnes. Asi před 15 lety jsme získali americkou ochrannou známku na modrou barvu pro pět kategorií, všechny v kategorii údržby jízdních kol, protože jsme měli problémy s levnými asijskými kopiemi našeho nářadí doplněnými modrou barvou. Tyto barevné ochranné známky je velmi obtížné získat, ale dokázali jsme, že jsme v našem oboru snadno identifikovatelní právě podle barvy. I když obhajoba duševního vlastnictví není nikdy snadná ani zábavná, je naprosto nezbytná pro ochranu značky Park Tool a jejího dobrého jména.

Jste příznivci moderního marketingu a okamžitého sdílení novinek a informací o produktech, nebo s nostalgií vzpomínáte na klidnější dobu, kdy bylo na všechno trochu více času?

Může se zdát, že doba před internetem byla klidnější, ale já si myslím, že způsob, jakým můžeme nyní představit, vysvětlit, předvést a uvést na trh nový produkt, je mnohem lepší pro všechny. Nový nástroj můžeme okamžitě představit po celém světě. Starý způsob spočíval v tom, že se čekalo až na veletrh a nový katalog, ale ani tak se novinky nikdy nedostaly rychle do každého obchodu s koly a ke každému spotřebiteli. Dnes je to jiné a další výhodou okamžitých informací je, že můžeme vzdělávat obchody a domácí mechaniky v tom, jak jejich kolo funguje a jak ho opravit. Náš kanál na YouTube je velmi sledovaný a je to skvělý způsob, jak ukázat nejen funkci výrobku, ale také způsob, jak si spotřebitelé mohou některé práce a servisní úkony udělat úplně sami. Odvětví se rychle mění a my musíme dělat totéž…

Když váš otec provozoval svůj první obchod Schwinn a chyběl mu nějaký nástroj nebo speciální nářadí, neváhal ho svařit, vyřezat nebo jinak vyrobit. Jak to v rámci firmy funguje nyní. Kdo zkoumá a shromažďuje potřeby zákazníků a vymýšlí nové nástroje?

V 70. a 80. letech jsme měli v průměru 3–5 nových výrobků ročně. Později toto číslo vzrostlo a měli jsme třeba až 30 nových výrobků, jen abychom udrželi krok s průmyslem a růstem oboru. Nyní je náš systém zcela jiný, protože máme ve svých řadách technické experty, kteří jsou v kontaktu s výrobci, aby zjistili, co se chystá dál. Komunikují také s prodejnami jízdních kol, aby pochopili jejich problémy v dílnách. Někteří z našich technických expertů jsou hodně multifunkční a zabývají se jak vývojem, tak pohledy do budoucna. Týká se to třeba Calvina a Trumana, kteří vystupují v našich videích. Začíná to měsíčními schůzkami se mnou, našimi technickými experty, týmem péče o zákazníky, vývojáři produktů a našimi inženýry. Na těchto schůzkách přicházíme s novými potřebami a nápady a poté se rozhodujeme, zda se posuneme dál a budeme pokračovat buď ve výzkumu, nebo je pošleme do fáze návrhu a konstrukce. Pak se sejdu s inženýry a vymyslíme návrh, způsob výroby, náklady, materiály a podobně. Takže se dá říct, že spousta lidí přináší nápady a důležitý je celý systém a komunikace během vymýšlení nového výrobku.

Každé období ve vývoji jízdních kol, a nyní i elektrokol, přináší nové potřeby a zaměření na nové technické části, například brzdy, řazení, kliky a středová složení, odpružení a další. Promítá se to i do sortimentu značky Park Tool. Stačíte držet krok se všemi trendy?

Za šedesát let naší existence jsme určitě zažili spoustu změn a průniku nových technologií do našich životů i do sortimentu. A všechny ty změny jsou vzrušující, udržují nás ve střehu a posouvají obor kupředu. Jeden rozdíl mezi současností a minulostí je ten, že dříve se zdálo, že existují standardy, kterých se většina výrobců kol a komponentů držela. Nyní ale přicházejí změny rychle a zběsile a zdá se, že každý výrobce má vlastní a unikátní velikost dílu, velikost závitu, tvar hlavového složení, systém ložisek nebo vzor drážkování bez ohledu na to, jak se bude kolo servisovat. Je v tom trochu zmatek, ale také nám to přináší novou práci. Se změnami přicházejí také inovace, takže si nemůžeme stěžovat, neboť lidé z oboru se na nás obracejí a čekají, že na každý nový díl umíme vyrobit odpovídající nářadí. Těžká elektrokola a nákladní kola jsou nyní nejnovějším trendem, který jsme museli řešit. Je to výzva i spousta zábavy současně…

Dělí se produktové portfolio Park Tool také na prémiové nebo profesionální nářadí pro mechaniky v dílnách nebo závodních týmech a na nářadí pro běžné uživatele?

Vyrábíme téměř 600 různých nástrojů a všechny jsou určeny pro práci s jízdními koly. Určitě existují nástroje, které jsou určeny speciálně pro použití v profesionálním prostředí, a totéž lze říci také o nářadí pro spotřebitele a běžné uživatele. Naše nářadí až na výjimky nekategorizujeme podle úrovně dovedností. Známe totiž mnoho domácích mechaniků, jejichž dílenské vybavení by jim mohla závidět většina cyklistických servisů, takže záleží vždy na tom, jaký typ práce se chystáte vykonávat a kolik chcete do nářadí investovat. A není až tak důležité, jestli jste za opravy kol placeni, anebo je děláte jako hobby z čisté lásky a nadšení. Máme některé lehké nástroje, které si můžete vzít s sebou, a některé nástroje vyšší třídy, které jsou rovněž lehčí a kompaktnější, pro mechaniky na cestách, ale obecně platí, že naše nářadí vyrábíme pro konkrétní úkoly a vždy podle nejvyšších standardů bez ohledu na to, kdo je bude používat.

Jak důležité jsou pro vás reference a zpětná vazba od profesionálních mechaniků? Zajímá vás například vrcholová cyklistika a zkušenosti se servisem závodních kol, nebo spíše každodenní zkušenosti mechaniků v běžných servisech?

Zpětnou vazbu máme rádi a na uživatelské podněty a recenze našich výrobků spoléháme odjakživa. Závodní mechanici jsou dobrým zdrojem informací o některých našich nástrojích, ale obvykle pracují v kontrolovaném a tak trochu izolovaném prostředí, zpravidla pouze s novými díly a komponenty. Nejlepší rady a zpětnou vazbu tedy obvykle získáváme od mechaniků, kteří s našimi nástroji pracují dennodenně na nejrůznějších kolech od běžných uživatelů, ať už jsou to hobíci anebo sváteční jezdci. Tyto nápady nám také pomáhají vyrábět stále lepší nářadí.

Park Tool sehrál klíčovou roli ve způsobu, jakým jsou dnes navrhovány a vybavovány servisy kol v prodejnách a bikeshopech. Ať už se jedná o ergonomii a uspořádání, design a další prvky. Je pro vás tato činnost stále důležitá? A kam se případně posunuje?

Vždy jsme byli velkými zastánci konceptu otevřené prodejny a servisu, pokud to bylo jen trochu možné. Ať zákazníci vidí, co se děje v oddělení oprav. Prodejny bývají čistší a lépe organizované. Nejsem si jistý, nakolik jsme se zasloužili o pozitiva, která můžete v některých prodejnách najít, ale snažíme se, aby všechny naše výrobky měly podobný vzhled a působily perfekcionisticky a profesionálně. Modrá barva pomáhá udržet vše konzistentní a jednotné.  Jsme také přesvědčeni, že nářadí by mělo být prezentováno na stolech a na stěnách, nikoli v zásuvkách. Myslíme si, že když investujete do speciálního nářadí na profesionální úrovni, měli byste ho ukázat.

Můžete porovnat nebo uvést nějaké zkušenosti s tím, jak je tomu ohledně designu nebo rozvržení cyklistických obchodů v USA a v Evropě nebo jinde ve světě? Jste spokojen s tím, co značka doposud udělala a jak moc ovlivnila úroveň a kulturu servisu jízdních kol?

Jak roky plynou a náš svět snáze sdílí myšlenky, zdá se, že se profi obchody na celém světě stále více podobají jeden druhému. Samozřejmě, že při zvažování uspořádání prodejen jde obvykle o prostor, jeho nedostatek, případně o optimální využití místa společně s dalšími faktory a omezeními. Asi těžko si můžeme připsat velké zásluhy na tom, jak obchody navrhují své pracovní prostory, ale během šedesáti let jsme pravděpodobně měli určitý vliv na to, jak takový dobře navržený, dostatečně vybavený a zodpovědně vedený servis funguje.

Váš český distributor, firma PEDALSPORT a její zakladatel a šéf Petr Kuba, je skutečným symbolem a zosobněním značky Park Tool na českém trhu. Velmi významně ovlivnil, jak dnes vypadají nejlepší prodejny kol v České republice a jejich servisní pracoviště. Je toto misí značky Park Tool v každé zemi, kde máte zastoupení?

Distribuujeme do více než sedmdesáti zemí světa a každý distributor a zástupce značky Park Tool se od sebe liší a přistupuje k tomuto jinak. Někteří jsou velkými hráči, jiní zase malými subjekty. Oba typy mají své klady a zápory ve způsobu podnikání. Petr Kuba ze společnosti PEDALSPORT nás na českém trhu zastupuje, jako bychom tam byli přítomni my sami! Ano, je to velmi upřímná a hluboká poklona jeho způsobu podnikání a fungování. Pracujeme s ním od roku 1999 a Petr Kuba je nejen obchodníkem, ale také skvělým mentorem a lektorem. Umí vysvětlit a předvést veškeré nástroje a nářadí, dokáže mechanikům poradit, pomoci a posunout jejich práci a podnikání na vyšší úroveň. Rád si s námi celé hodiny povídá o nářadí, od nejmenších dílů až po velké věci. Nebojí se nám klást těžké otázky a dávat také nesmírně užitečnou a upřímnou zpětnou vazbu, ať se nám to líbí nebo ne! Z technického a odborného hlediska je jedním z našich nejznalejších odběratelů a my si vážíme toho, že se na českém trhu ujal naší značky!

Vzdělávací role značky Park Tool se ukázala již ve čtyřech vydáních Velké modré knihy o servisu jízdních kol. Tato tištěná bible mechaniků od Calvina Jonese by neměla být přehlížena. Existuje moderní digitální verze nebo interaktivní formát, který byste doporučil dnešním začínajícím hobby technikům?

V Americe máme přísloví (možná ho máte také), které říká: Dej člověku rybu a bude mít co jíst celý den. Nauč člověka rybařit a bude jíst navždy. To je všeříkající. Jsme pevně přesvědčeni, že vzdělání je velmi důležité a vše začíná tím, že lidi naučíme, jak jejich kolo funguje. Pak samozřejmě existují různé stupně toho, co se lidé mohou a chtějí naučit, pokud jde o to, jak tyto znalosti využít. Naše znalosti předáváme několika různými způsoby.

Můžete říct, které máte na mysli?

Jednak na našem webu najdete stovky článků o kolech a o tom, jak se o ně starat. Ty pocházejí z konce devadesátých let minulého století. Dále je to příručka Park Tool School, kterou Calvin napsal v roce 2001. Jedná se o program, ve kterém prodejny kol nebo organizace učí své zákazníky nebo studenty základům mechaniky jízdních kol. Používá se po celém světě převážně pro spotřebitele a většinou v cyklistických obchodech. V roce 2005 jsme začali s naší Velkou modrou knihou a nyní máme už čtvrtou verzi. Calvin si dal za cíl vysvětlit mechaniku jízdního kola a poté se ponořit do různých oprav a postupů údržby. Není určena pro všechny, ale je to velmi komplexní příručka pro opravy. V současné době je v aktualizované verzi k dispozici jako tištěná kniha nebo jako e-kniha.

Všechno ale válcuje náš kanál na YouTube, který má asi největší zásah. Máme stovky videí o nových produktech, mechanických radách a sem tam také nějaké zábavné vyprávění. Už když jsme s výrobou videí začínali, řekl jsem svým lidem, že pokud budeme dělat videa, musí to být ta nejlepší a nejinformativnější videa na celém internetu. Myslím, že se nám to podařilo. Máme přes 800 000 odběratelů a některá naše videa mají přes 10 milionů zhlédnutí. Stali jsme se místem na internetu, kam chodí profesionálové i domácí mechanici pro rady a informace. Ani témat není málo, takže máme dlouhý seznam, ze kterého čerpáme.

Co pro vás bylo největší výzvou a úkolem při servisu elektrokol? Je tím zásadním vynálezem servisní stojan s elektrickým pohonem?

Elektrokolo je stále z 90 % jízdní kolo, takže náš standardní výběr nářadí funguje pro většinu potřebných prací při údržbě a opravách. Tři největší rozdíly mezi elektrokolem a klasickým kolem jsou systém pohonu, elektronika a obecně vysoká hmotnost. Vyrábíme několik speciálních nástrojů pro různé systémy pohonu, ale rozhodli jsme se držet dál od elektroniky a ovládání a spoléhat se na výrobce těchto systémů. Oni by měli tyto produkty a přípravky dodávat, neboť každý systém má svá specifika a potřeby. Hmotnost většiny elektrokol je pro nás největší výzvou a náš servisní stojan PRS-33-2 Power Lift Repair Stand se stal darem z nebes pro mnoho prodejců, kteří s těžkými e-biky pracují každý den. Nejenže zvedne téměř každé kolo ze země, ale lze jej výškově nastavit tak, aby bylo kolo pokaždé v perfektní poloze.  V Evropě navíc v některých zemích platí omezení pro zvedání zátěže, která nutí mechaniky, aby si pro zvednutí kola do tradičního stojanu sehnali pomoc. Tento stojan tedy pomohl mechanikům, aby mohli pracovat sami. Dokonce jsme v uplynulém období, během pandemie covidu-19, ani nestíhali uspokojovat poptávku po tomto výrobku! Pořád ho vyrábíme a dodáváme do celého světa. Takže ano – náš elektrický stojan změnil pravidla hry pro servis elektrokol!

Na jakém kole jezdíte nejraději ve volném čase? A děláte si kompletní servis sám, nebo ho občas svěříte mechanikovi nebo kolegům ve firmě?

Mám spoustu bicyklů, včetně hromady starých kol, která jsem nasbíral od doby, co jsem ještě prodával kola Schwinn v našem bývalém obchodu. Moje nejoblíbenější kolo, na kterém jezdím, je běžný stroj pro městké dojíždění od značky Salsa. Moje silniční kolo Orbea je staré asi deset let, ale pořád ho miluju! A co se týče oprav kola, tak servis dělám sám a s radostí. Určitě mi to čtenáři potvrdí, ale na servisu kola je zkrátka něco tajemného, uklidňujícího a uvolňujícího, co člověk prostě nemůže nemilovat! Občas nejsem úplně v obraze, pokud jde o nejnovější technologie a komponenty, ale od toho mám ve firmě Calvina, Trumana a další kluky, kteří mi ochotně poradí. Vždycky vím, o co se jedná a jak to asi funguje, ale přeci jen nemám možnost veškeré servisní úkony praktikovat, na to není čas.

Používáte také elektrokolo a jste s ním spokojen?

S manželkou máme elektrokola a máme je rádi. S e-biky jsme se seznámili při návštěvě Havaje před několika lety a byl to perfektní způsob, jak poznat krásy ostrova bez obav z obrovských kopců, které jsme museli překonávat. Je to pro mě také skvělý způsob, jak v létě jezdit do práce a nebýt úplně zpocený…

Jaké nářadí a díly Park Tool používáte nejraději? Máte k některým vyloženě citový vztah?

Mám rád všechny naše nástroje na obrábění rámů, hlavně proto, že jsou prostě super a velmi přesné. Vzhledem k tomu, že se podílím na tvorbě (téměř) každého nářadí od začátku do konce, je těžké mít nějakého favorita. Ale je mnoho kousků, o kterých stále rád mluvím a které rád používám.

Kde čerpáte inspiraci a kde hledáte směr vývoje? Je to například také servis automobilů či motocyklů, nebo naopak běžné potřeby mechaniků v cyklistických prodejnách?

Nová kola a komponenty, které se na trhu objeví, se postarají o hodně nápadů.Hlavová složení, uložení středu, brzdy, řazení, nové rozměry kol a šíře nábojů a další. Jakmile je před námi problém k řešení, musíme vymyslet nejlepší způsob, jak to udělat. Protože to děláme už dlouho, některé návrhy jsou čistě funkční a jednoduché. Když máme pocit, že máme jedinečný nápad na nový výrobek nebo jeho aktualizaci, pak strávíme hodně času s našimi interními mechaniky a inženýry a také využijeme odborné znalosti a nápady mechaniků z cyklistických obchodů. Inspiraci můžeme čerpat z mnoha oblastí života, ale většinou se na vše díváme z pohledu člověka, který bude s nářadím pracovat.

Navštěvujete obchody a servisy v USA nebo jinde ve světě, když jste na cestách?

Ano, často a rád. Je zábavné a inspirativní mluvit s lidmi, kteří náš výrobek denně používají. Je také zajímavé vidět, jak odlišně jsou jednotlivé servisy organizovány a vedeny. Vyplývá to i z podobností, anebo naopak rozdílů v podnikání v cyklistickém byznysu v různých částech světa.

Jaké vize a představy o vývoji firmy máte pro další dekádu? A jaké změny a posun očekáváte právě ve vašem oboru?

Deset let je dlouhá doba na to, abychom v odvětví, které se tak rychle mění, dokázali dohlédnout až tak dopředu. Kéž bych věděl, jaké změny přijdou! Další rozšíření a přijetí elektro-
kol a cargo kol se zdá být jisté, ale těžko odhadnout, jaké budou potřeby servisu těchto kol v budoucnu. Více kol pro běžnou přepravu ve větších městech a jejich okolí bude znamenat další rozšiřování servisů. Více konečných uživatelů bude potřebovat nářadí, aby si mohli provádět část údržby kol sami. Budeme pokračovat v našem vzdělávacím úsilí, ale témata se mohou měnit spolu s tím, jak se mění kola. Předpokládám také ještě větší profe-
sionalizaci servisu.

Má Park Tool ambice vkročit také na pole elektroniky, softwaru, digitalizace a aplikací?

Těžko se mi nyní říká, že ne, protože skutečně nevíme, co přijde za pár let. V každém případě máme ale dnes dost práce s tím, abychom udrželi krok s mechanickým vývojem v oboru cyklistiky. Samozřejmě budeme sledovat i digitální odvětví a aplikace související s naším oborem, protože změny se v posledních letech dějí velmi rychle.

Děkuji za rozhovor a přeji mnoho úspěchů!

                        originální uveřejnění: časopis Electric Bike 3/2023, www.electricbike.cz

O FIRMĚ PARK TOOL

Firma Park Tool byla založena v červnu v roce 1963. (A Petr Kuba, zástupce značky na českém trhu, se narodil také v červnu 1963, je to opravdu jenom náhoda?). Má za sebou několik stěhování, a to vždy kvůli potřebě větších prostor. Nynější působiště ve městě Saint Paul v americkém státě Minnesota v objektu s plochou 10 tisíc metrů čtverečních zahrnuje kancelářské, výrobní a skladové prostory.

Zhruba 75 % dílů a nářadí Park Tool je vyráběno v USA, zbývajících 25 % na Tchaj-wanu podle přesných výkresů a specifikací. V okolí svého sídla v Minnesotě firma využívá mnoho místních dodavatelů pro základní odlitky, výlisky, obráběné díly, komponenty z forem, tepelně zpracované produkty, pokovované a lakované části nářadí. Denně do firmy přijíždějí kamiony s jednotlivými součástkami pro kompletaci nářadí. Ve výrobním a skladovém areálu Park Tool pracuje zhruba 50 lidí, probíhá zde mimo jiné také obrábění kovů na osmi CNC strojích, svařování (robotické i ruční) a spousta montáže a balení. Celkem ve firmě pracuje asi 80 lidí.

Tržby firmy jsou tvořeny ze 60 % z exportu do 70 zemí světa a zbývajících 40 % zajišťuje odbyt na domácím trhu v USA. Podíl exportu se meziročně zvyšuje s tím, jak firma roste. V každé z exportních zemí má firma jednoho distributora a na každém z těchto trhů každoročně trvale roste.

V katalogu firmy najdete asi 600 různých druhů nářadí, což zahrnuje montážní stojany, ruční nářadí, dílenské přípravky a chemikálie. Nářadí se skládá z přibližně 3500 různých dílů. Park Tool nabízí náhradní díly pro všechny nástroje a nářadí, které je aktuálně ve výrobě anebo se vyrábělo v uplynulých šedesáti letech. Cílem je spokojenost profesionálních i hobby mechaniků a udržení každého kusu nářadí v perfektním stavu.

Více informací na webu www.parktool.com
anebo u českého distributora na www.cyklonaradi.cz.