S prémiovými nemovitostmi je spojené očekávání prémiových služeb

Philip & Frank je butiková realitní kancelář, která se specializuje na prodej i pronájem prémiových nemovitostí a s tím související služby. Soustřeďuje se především na oblast Prahy a Středočeského kraje, ale postupně proniká také do dalších regionů České republiky. Na rozhovor jsme se potkali s jejím majitelem Filipem Šejvlem.

Filip Šejvl

• jednatel realitní kanceláře Philip & Frank
• nemovitostmi se zabývá již 14 let
• vystudoval Karlovu univerzitu
• lákala ho práce v diplomacii
• rád tráví čas s rodinou na chalupě
• aktivně sportuje

Co pro Vás bylo impulsem pro založení vlastní realitní kanceláře?

Několik let jsem se zabýval prodejem nemovitostí na Floridě, v jednom nejvyspělejším realitním trhu na světě. Mnoho investorů z Česka a Slovenska, kteří se mnou na Floridě spolupracovali, mne oslovili, zda bych nemohl pečovat i o jejich nemovitosti v České republice. Floridský realitní trh má vysokou úroveň služeb. Inspiraci z tohoto trhu jsem chtěl přinést k nám do České republiky.

Když se ohlédnete zpět, jak se podle Vás změnil realitní trh za uplynulých pět, deset let?

Obecně se realitní trh zrychlil. Pozici zahraničních investorů začali přebírat lokální investoři. A to jak ve velkých akvizicích, tak i do jednotlivých nemovitostí.
Známý je přetlak poptávky ke koupi nemovitostí a tím rostoucí cena nemovitostí.
Myslím si, že i díky realitnímu zákonu se úroveň realitních služeb v Česku začíná zvedat. I když například k floridskému trhu máme ještě co dělat.

Kam podle Vás realitní trh směřuje?

Vzhledem k vysokým cenám nemovitostí jednoznačně spěje k větší poptávce k pronájmu. A to nejen v Praze, ale i v dalších ekonomických centrech České republiky.
Těm, co nevlastní nemovitost, nezbyde nic jiného než upustit od myšlenky vlastního bydlení a spíše bydlet v nájemním bydlení anebo bydlet v mimopražských lokalitách. To, co je běžné v západní Evropě, se postupně bude dít i u nás. Vysoké úrokové sazby tento trend dále urychlují.

Jak prodej nebo pronájem nemovitostí ovlivňuje stále intenzivnější digitalizace?

Myslím si, že změna je hlavně u dostupnosti nabídky pro širokou veřejnost a v kvalitě prezentace nemovitostí.
Před několika lety jsme byli svědky sezónních výkyvů u poptávek. Tzn. pokud začaly dovolené, počet poptávek se snížil. To platilo hlavně v první polovině července.
Nyní naopak můžeme říct, že tato „okurková sezóna“ již není okurkovou sezónou.
Lidé na dovolených často tráví čas vyhledáváním svého nového bydlení. Tento trend ještě posílila dostupnost nabídek přes chytrý telefon. Vidíme to na statistikách návštěvnosti jednotlivých nabídek.
Ohledně prezentace nabídek vidíme také posun. Dnes je již standardem profesionální nafocení nemovitostí, videa, dronová videa či 3D prohlídky. Nicméně nezapomínejme, že nejpodstatnější roli v nabídce samotné nemovitosti hraje stále lidský faktor – kvalitní makléř, který dokáže nemovitost dobře prodat nebo nabídnout vhodnému nájemci.

Proč je v Čechách tak populární osobní vlastnictví nemovitosti?

To je zajímavá otázka. Těch důvodů bude asi více.
Myslím si, že jedním z faktorů může být i fakt, že Češi se obecně nestěhují, jako tomu je např. ve Spojených státech. V USA se lidé stěhují za prací, za školou, za poznáním. Blízké rodiny jsou roztaženy po celých Státech. Průměrně se každý Američan přestěhuje 11 krát za život. Kolikrát to udělá Čech? U nás chceme bydlet blízko příbuzných, navštěvovat školu v dané lokalitě, chodit do práce v jednom místě. Lidé se také nebojí zainvestovat své vlastní bydlení, protože ho chápou jako dlouhodobou investici.
Osobní vlastnictví je také vnímané jako jednou z mála bezpečných a relativně výnosných investic. Obzvlášť se současným nárůstem cen nemovitostí.

Úrokové sazby hypotečních úvěrů v posledních měsících kontinuálně rostou, přesto poptávka po nemovitostech stále převyšuje nabídku. Čím si to vysvětlujete?

Lidé berou nemovitost jako bezpečnou formu investice. Každý dům je postaven z „cihel“… Je to hmatatelná investice. Situaci nahrává nepředvídatelná situace na finančních trzích a hlavně inflace. Lidé raději utratí své úspory za nemovitost, než aby ztrácely hodnotu na bankovním účtu nebo aby investovali do nepředvídatelných akcií.

Kde vidíte strop ceny za metr čtvereční u 100metrového bytu v Praze, Brně a v regionech? Kdy můžeme očekávat, že tuto cenu budeme atakovat?

Strop cen bude těžké predikovat. Vždyť ceny bytů od devadesátých let stouply několikanásobně! A dle mého názoru porostou dále. Minimálně v atraktivních částech Prahy.
Praha není nafukovací a v Česku bude vždy kupní síla, která bude nemovitosti v centru Prahy kupovat. Navíc každoročně v Praze přibývá nových obyvatel. Mírný pokles nebo stagnace může nastat v okrajových částech Prahy a okolí. Pokud bude Praha následovat trendy podobných západoevropských měst, ceny mají kam růst a Praha má stále co dohánět.

Myslíte, že pražské byty budou jednou stát stejně jako dejme tomu byt v Mnichově, Berlíně nebo třeba Vídni? Nebo bude cena bytů v západní Evropě vždycky vyšší v souvislosti s historickým vývojem jednotlivých států?

Jak jsem se zmínil výše, ceny bytů v Praze se budou postupně přibližovat podobným západoevropským městům. Otázkou je, jak rychle a zda porostou ceny i v těchto městech.

Philip & Frank se věnuje především prémiovým nemovitostem.
Proč jste si vybral právě toto zaměření?
Není to limitující?

Myslím si, že určité zaměření je v jakémkoliv „businessu“ důležité. Vždy jsem obdivoval vysoký standard služeb, a to nejen v realitách, ale kdekoliv. Třeba od obchodů s oblečením až po hotelový servis. Naším cílem bylo vytvořit tým s podobným nastavením. Očekávání prémiových služeb zároveň bývá často spojené s prémiovými nemovitostmi. Služby a osobní přístup jsou pro nás stejně důležité jako samotná nemovitost. Je nám vlastní ochota pomoci s řešením i nestandardních situací a maximální zohlednění potřeb každého klienta. Snažíme se přizpůsobit náš servis maximálně na míru našim zákazníkům, vytvářet dlouhodobý vztah.

Co musí „mít“ prémiová nemovitost, aby se dala charakterizovat jako prémiová?

Lokalita, lokalita, lokalita. Základní pravidlo, které jsem se v USA naučil a držím se ho i v Česku. Jsem rád, že Praha a Česká republika nabízí těchto lokalit celou řadu.

Jaká nemovitost z těch, o které jste se v Philip & Frank starali, Vám utkvěla v paměti?

Nejvíce mne bavila práce na prodeji bytů v rezidenčním projektu Villa Nuova v Malvazinkách v Praze 5. Jedná se o unikátní projekt kompletní přestavby secesní vily se čtyřmi luxusními byty s krásnými výhledy na Prahu.

Máte zkušenost s realitním trhem v USA. Jaké jsou hlavní rozdíly mezi realitním byznysem v USA a u nás?

Měl jsem tu čest pracovat na floridském realitním trhu, takže budu porovnávat ten floridský s českým. Hlavním rozdílem je profesionalita realitních makléřů a realitních kanceláří.
Každý realitní makléř musí povinně chodit do školy, aby se stal realitním makléřem. Následně musí splnit realitní zkoušky, a to jak ve škole, tak i státní zkoušky. A ty nejsou úplně jednoduché. Pokud si chce makléř otevřít svoji realitní kancelář, musí mít za sebou realitní praxi a další studium zakončené zkouškou. Už jen toto klade na makléře dost vysoké nároky. Mnoho ze zájemců zkouškami neprojde. Realitní trh je státem výrazně regulovaný, ale dle jasných a jednoduchých pravidel. Každý makléř je přímo zodpovědný a postihnutelný za své aktivity. Proto je floridský realitní trh velmi bezpečný a transparentní. Za mne mohu říci, že bych byl rád, aby to takto fungovalo i u nás v Česku.

V USA jste se účastnil reality show „House Hunters International“. Jaká byla v této reality show vaše role? Jak jste se k této unikátní zkušenosti dostal a co vám tato zkušenost dala?

V House Hunters jsem byl v roli realitního makléře, který vyhledává a doprovází rodiny, které hledají nové bydlení. Byla to zajímavá zkušenost. Spíše než směrem k realitám, tak směrem k působení před kamerou.

Kde je jednodušší dělat byznys? V Evropě nebo USA?

Nechtěl bych srovnávat jiné evropské země. Ale když budu porovnávat USA (Floridu) a české prostředí, tak jednoznačně bych byl pro prostředí v USA. Hlavně chválím dostupnost informací, jasná pravidla, ochota pomoci.
Zkuste v Česku s čímkoliv začít podnikat. Kam se obrátíte? Jaké informace a s jakou ochotou dostanete? Každý den hlídáte, zda něco neděláte špatně vůči úřadům. Kolikrát samy úřady nevědí, jak mají některé věci fungovat. A mohl bych pokračovat dále.

Kdybyste si mohl vybrat jakoukoli světovou nemovitost, kterou byste měl možnost prodat, jaká by to byla?

I přes různá úskalí českého trhu jsem spokojen tam, kde podnikám. Možná jsem patriot.
V naší nabídce máme některé perly, které beru za čest, že je můžeme prodávat.
Máme rádi centrum Prahy. Oblíbil jsem si třeba unikáty na Malé Straně.

www.philip-frank.com/cs/