Předplatné: trend dnešní doby pro růst značky?

Známe to všichni – předplatné Netflix, HBO, Spotify, nebo lokální společnost, která nabízí denně doručení obědu, svačiny a večeře v krabičce. Předplatné se stává stále častěji součástí našich životů. Podle výsledků průzkumu společnosti GFK z května 2022 v České republice máme v průměru 4 předplacené služby. Před rokem změnila český trh společnost HP Inc. a začala nabízet náplně do domácích tiskáren formou předplatného HP Instant Ink. Jedná se o chytrý způsob tisku, který šetří čas a peníze. Zákazník si nebude muset kupovat inkoust nebo se bát, že mu dojde –automaticky a vždy včas s předstihem dostane domů novou kazetu a taky obálku na bezplatnou recyklaci prázdných kazet, pomáháte zároveň chrání životní prostředí.

Změny nákupního chování zákazníků a dynamika trhu, resp. zpomalování růstu, vytvářejí tlak, aby značky hledaly inovativní způsoby, jak udržet zájem zákazníka, svůj podíl na trhu, obrat, zaměstnance atd. Univerzální řešení neexistuje, strategie se můžou zaměřit např. na inovace do rozšíření portfolia a uvedení nových produktů nebo služeb, změny v distribuci nebo třeba cenové strategie – slevy v nejrůznějších formách výprodejů vánočních, letních, jarních, víkendových nebo Black Friday. V časové perspektivě jsou cenové akce nejspíš nejrychlejší způsob, jak reagovat, vždyť takový vývoj produktu nebo služby je komplexní a finančně náročný proces, takže v retailu již léta pozorujeme různé snahy jak „kreativně“ zabalit cenově zvýhodněnou nabídku – ve své podstatě prodej produktu nebo služby se slevou. Z pohledu značky a její hodnoty je tohle past, ze které se těžko dostává, pokud nejste společnost, které si za své hodnoty a misi zvolila diskontní prodej za co nejvýhodnější ceny pro zákazníka. Předplatné může představovat způsob akvizice nových zákazníků u stávajícího produktu nebo služby – když zákazník platí nízký měsíční poplatek, představuje to psychologicky pozitivní motivaci k nákupu, defacto jako u slev, akorát v tomto případě je to výhra jak pro zákazníka, tak pro značku a nabídka se logicky rozšiřuje. Podle průzkumu společnosti GFK mají čeští zákazníci předplacenou nejčastěji kabelovou televizi, internetové připojení, služby VoD (video on demand), noviny nebo časopisy, hudbu, sport, jídlo nebo kosmetiku.

Náplně do domácích tiskáren formou předplatného HP Instant Ink

Za první rok si předplatné HP Instant Ink rychle našlo řadu předplatitelů a je jasné, že podobné služby jsou budoucností. Jak předplatné tisku funguje? Vyberete si plán tisku podle toho, kolik stran měsíčně tisknete. Neplatíte tedy za náplně, ale za vytištěné stránky. Měsíční poplatek zahrnuje inkoust, jeho pohodlné doručení a recyklaci. Nejlevnější plán na tisk 10 stran měsíčně pořídíte za měsíční poplatek 29 Kč (pro srovnání kazety do tiskáren pořídíte řádově za několik stovek korun v závislosti od modelu tiskárny a typu kazety). Pokud nevíte, kolik toho vytisknete, žádné starosti. Zvolený plán můžete kdykoli změnit, pozastavit nebo zrušit bez dalších nákladů. Pokud v některém měsíci vytisknete méně stránek, nevyužité stránky se převedou do dalšího měsíce. Chcete během měsíce tisknout větší objemy? Plán můžete jednoduše změnit. Ušetříte díky nastavení služby HP Instant Ink. Barevné výtisky stojí stejně jako černobílé, takže můžete tisknout třeba barevné fotografie, jak se vám zlíbí.

Předplatné je cestou k loajalitě zákazníka

S výraznou marketingovou komunikací byla v červnu na český trh uvedena streamovací služba Disney+, měsíční předplatné 199 Kč je stejné jako Netflix basic nebo HBO Max. Disney+ má ambice růst na úkor konkurence, co se mu v globálním kontextu daří. Aktivně se snaží získat české zákazníky i levnější Voyo nebo Skylink s nově vytvořeným sportovním kanálem CANAL+ Sport pro Českou republiku a Slovensko.
Ale revoluční není jenom předplatné tisku – nečekal bych to třeba u vína, ale rodinné vinařství Skoupil na Moravě nabízí předplatné prémiových vín. Vyberete si počet lahví a délku předplatného, každý měsíc dostanete balíček s limitovanými a sezónními víny. Předplatné začíná na 2 lahvích za 458 Kč měsíčně a nejkratší předplatné jsou 3 měsíce. Nebo společnost BMW začala ke svým vozům nabízet předplatné v rámci služeb ConnectedDrive. Můžete si předplatit některé funkce, jako např. vyhřívaný volant, sedadla, adaptivní tempomat nebo Apple CarPlay. Zákazník se nemusí bát, že si tyto prvky výbavy nevybral před objednáním vozu. V případě objednání vyhřívaných sedadel dostáváte první měsíc zdarma, následně vás každý další měsíc vyjde přibližně na 440 korun.
Automobilový koncern Stellantis přepokládá, že předplatné jednotlivých výbav na určité období jako nový byznys model jim může vydělat neuvěřitelných 559 miliard korun! Můžeme očekávat, že v následujících letech se služby předplatného stanou u většiny automobilek běžnou záležitostí.
Příležitosti jsou všude kolem a pokud se základním strategiím pro růst své značky systematicky věnujete, tak jich můžete identifikovat hodně. Stále častěji se můžeme potkat s označením tzv. Growth marketing, kde je klíčové využití dat a technologie k efektivnímu, udržitelnému a podstatnému zlepšení marketingových výsledků. Cílem není jen získávání zákazníků, ale také jejich udržení vytvořením loajálních zákazníků, kteří sdílejí hodnoty vaší společnosti.

Marek Sojak, Country marketing manager
HP Inc. Czech republic
www.hp.cz/instantink