PIKITO: Řešení kamenného obchodu pro e-shopy

Mít vlastní reprezentativní prodejnu v obchodním centru je důležitý krok při expanzi každého e-shopu. S otevřením vlastní prodejny, zejména v prémiovém obchodním centru, jsou ale spojené nemalé náklady a náročná administrativa. Pro e-shopy, které chtějí otevřít vlastní prodejnu, a to i v zahraničí, je tady nový český startup PIKITO.

PIKITO má ambice propojit svět online a offline nákupů formou sdílených prodejních míst. Letos otevírá prodejny v Praze, Bratislavě a Bukurešti. Pro příští rok plánuje expanzi na další evropské trhy. Reaguje tak na potřeby úspěšných e-shopů, které chtějí podpořit růst a mezinárodní expanzi. A právě vlastní kamenná prodejna je osvědčenou strategií.

Hlavní myšlenka a koncept PIKITO

Základem je sdílení nákladů mezi nekonkurenčními e-shopy. Prodejní jednotka velikosti 500-1000 m2 bude efektivně rozdělena až na 12 prodejen (showroomů) s individuálním brandingem a se společným zázemím, servisní částí, kabinkami pro vyzkoušení oblečení a zejména vyškoleným personálem. Jednotlivé e-shopy tak mají možnost oslovit zákazníka v lokalitách, kde by vlastní prodejnu samy neotevřely.
„Otevření prodejny v prémiové lokalitě ve vlastní režii vyjde minimálně na 2 mil. Kč. K tomu je potřeba počítat s náklady na provoz prodejny či práci s personálem. PIKITO přináší e-shopům možnost mít vlastní prodejnu bez vstupní investice, pouze za měsíční poplatek, který se pohybuje na úrovni mzdových nákladů za 2 zaměstnance,“ uvádí Ladislav Kažimír, CEO a spoluzakladatel PIKITO.
Podloženo průzkumy
Trend kombinace e-shopu a kamenné prodejny potvrzuje i výzkum Shopify, předního světového poskytovatele e-commerce řešení. V letošním Commerce Trend Reportu uvádí: „Po pandemických omezeních se lidé vracejí do prodejen a hranice mezi online a offline nakupováním se stírají. 54 % spotřebitelů uvádí, že se v průběhu příštího roku pravděpodobně podívají na produkt online a koupí jej v kamenném obchodě. Zároveň 53 % respondentů vyhledá produkt v obchodě a nakoupí jej online.“

Kdo za projektem PIKITO stojí?

Dva zkušení manažeři. Otcem myšlenky PIKITO je Marcel Vargaeštók, který stojí za rozvojem mezinárodních e-commerce projektů Chefparade s e-shopem Chefshop.cz, Footshop.cz a Kulina.cz. CEO PIKITO Ladislav Kažimír přináší zkušenosti z „kamenného“ retailu v ČR a Anglii. Navíc téměř 10 let řídil provoz a expanzi PetCenter, největšího řetězce chovatelských potřeb v ČR a na Slovensku.
„S Marcelem se známe již delší dobu, a když mi nadhodil myšlenku sdílených prodejních míst pro e-shopy, okamžitě mě zaujala. První koncept jsme po konzultacích s e-shopy už pouze jemně upravili. Původní idea byla mít prodejnu v každém krajském městě v ČR. V rámci průzkumu mezi e-shopy jsme ale zjistili, že výrazně větší potřeba je mít jednu prodejnu při expanzi v zahraničí. Kde e-shop ještě nemá vybudovaný silný brand. A důvěra zákazníků při nákupním rozhodování hraje tím pádem výrazně větší roli. Proto jsme se rozhodli jít cestou jednoho místa v hlavním městě každé krajiny, kam české a slovenské e-shopy expandují,“ popisuje ideovou přípravu Ladislav.
K tomu Marcel přidává i zkušenosti z vlastních projektů. „Jak v Kulina.cz, tak ve Footshop.cz vidím, že při otevření prodejny s vlastní značkou narůstá v daném městě obrat e-shopu několikanásobně. Pražská prodejna Kuliny v Holešovické tržnici i Footshop v Bukurešti a v Budapešti fungují jako místo pro osobní odběr až pro 40 % všech objednávek v rámci hlavního města. Podobná data reportují i další e-shopy.“

Pro jaké e-shopy je PIKITO ideální?

„Cílíme na e-shopy s ročním obratem od cca 100 mil. Kč do 1 miliardy s ambicí expandovat na zahraniční trhy. Z pohledu sortimentu je nejvhodnější textil, obuv, parfémy, kosmetika, ale třeba i prémiový alkohol a dárkové zboží. Zkrátka produkty, které se lidé již naučili nakupovat online, avšak stále se na zboží rádi podívají osobně. Také nás zajímá oblast BIO a EKO produktů. Překvapilo nás, že projekt je atraktivní i pro e-shopy s vlastními prodejnami – jedním z našich prvních partnerů je parfumerie Elnino.cz s vlastními prodejnami v Praze, Plzni a Bratislavě,“ popisuje Kažimír.
PIKITO pro partnery zajistí kompletní přípravu a provoz retailové jednotky o velikosti 15-35 m2 s jejich brandingem. Zákazníci také mohou využívat společné zázemí, jako jsou např. zkušební kabinky. Dále PIKITO pomůže vybrat nejvhodnější sortiment a způsob jeho vystavení. Samozřejmostí je zajištění vyškoleného personálu pro rychlý výdej objednávek a příjem vratek a reklamací. Výhodou je umístění v retail parcích s vysokou návštěvností a dalšími službami, jako je např. parkování, občerstvení apod.
„Předpokládám, že stejně jako u klasických prodejen našich e-shopů bude i v PIKITO tvořit výdej zásilek objednaných online 80 %. Zbylých 20 % budou tvořit impulsní nákupy. Pro partnerské e-shopy je výhoda, že osloví i zákazníky dalších až 11 nekonkurenčních e-shopů a umístěním showroomu pozitivně posilují vlastní brand awareness,“ uvedl Marcel Vargaeštók.

Kdy PIKITO otevře první prodejnu?

První pražské PIKITO se otevře v pražském Retail parku Štěrboholy již v červenci 2022. Start provozu slovenského PIKITO je plánován do konce 3Q 2022 v bratislavském Retail parku Korzo. Pro rok 2023 mohou partneři a zákazníci očekávat expanzi na další evropské trhy.

Více informací na www.pikito.cz