Penam – Pečeno s láskou již od roku 2000

Společnost PENAM, a.s. letos slaví 20 let. O tom, jak se značka PENAM od doby vzniku přeměnila v silnou kvalitní jedničku na pekařském trhu, jak přistupuje k inovacím a optimalizacím produktového portfolia, jaký kus práce odvedlo obchodní a marketingové oddělení a v neposlední řadě jak společnost přistupuje ke svým zaměstnancům – o tom všem jsme si povídali s generálním ředitelem Ing. Jaroslavem Kurčíkem. 

Pečeno s láskou již od roku 2000

Do společnosti Penam přišel Jaroslav Kurčík z Odkolku v době, kdy Agrofert kupoval pekárny Penam. První nabídku odmítl. Když ale viděl potenciál této pekárenské společnosti, své rozhodnutí nakonec změnil. Stal se 35letým generálním ředitelem, který budil respekt svými dosavadními výsledky a lehké rozpaky, díky relativně nízkému věku na tak vysokém postu. Již brzy ale prokázal své schopnosti a dokázal společnost dostat do velmi dobré finanční kondice díky několika zásadním změnám, které se do té doby nikdo neodvážil udělat. Vraťme se ale trošku zpátky. Nejprve totiž pan Kurčík dostal zadání, a to přímo od Andreje Babiše, aby do několika měsíců zpracoval ambiciózní strategický plán pro další rozvoj pekáren. V projektu tehdy bylo rozšíření společnosti z Moravy i do Čech a plán, jak se stát lídrem na trhu (v té době byl Penam až na třetím místě za United Bakeries a Odkolkem). S touto vizí současný generální ředitel do funkce nastoupil a také ji uskutečnil.

Dnes je PENAM výraznou a nejznámější značkou v pekařině na českém trhu a rozšířil výrobu na Slovensko a i do Maďarska. „Snažíme se být lídrem v pravém slova smyslu,“ uvádí k tomu Jaroslav Kurčík. „Chceme přicházet se spoustou inovativních novinek. Analyzujeme spotřebitelské chování, sledujeme, kam vedou trendy a podle nich nastavujeme inovační plán. Chceme uspokojovat potřeby zákazníků a povznést pekařinu, aby byla o silných zážitcích, nezapomenutelných chutích a dalších benefitech z konzumace. Také obchodní model jsme přesunuli z transakčního na strategický. Chceme být partnerem pro naše zákazníky, na kterého se mohou spolehnout. Jdeme s dobou a nastavovat nové trendy je pro nás každodenní výzva“.

Změna spotřebitelského chování byla v pekařině velmi těžká

„Za doby minulého režimu se u nás vžilo, že pečivo musí být hlavně levné. Paradoxně ale Češi, kteří se vracejí ze zahraničí a vypráví o skvělém pečivu, které na svých cestách ochutnali, nikdy nehodnotí právě cenu,“ konstatuje Jaroslav Kurčík. „Nabízet vysokou kvalitu za příznivé ceny nebývá vždy jednoduché, ale je to právě to, o co se snažíme. I když dnes už máme na trhu dražší výrobky, které jsou velmi kvalitní a jejich cílová skupina je ochotna si za ně připlatit, protože vnímá jejich přidanou hodnotu. Je to na například Proteinový chléb, Večerní chlebík, nebo oceňované chleby z řady Z jádra dobrý. Po revoluci všichni pekaři vyráběli všechno stejné. Je to problém dodneška, kdy mnozí nepochopili, že je třeba se odlišit a specializovat. Změna musela projít našimi hlavami a troufám si říci, že proto jsme dnes unikátní. Byla to dlouhá cesta a vyžadovala rozdělení každé kategorie do jasných produktových skupin. Cílem bylo, aby si všichni zákazníci našli svůj výrobek. Do těchto produktových skupin se snažíme neustále vyvíjet nové produkty, reagovat na trendy a vytvářet i prémiové řady. Já vždycky říkám, že je to jednoduché – jako u Škodovky – máte Fábii, Octávii a Superba – a každý automobil má svoje kupce. I dobrá kvalita pečiva se dá vyrobit v průmyslovém prostředí. Nebojíme se zažité věci dělat jinak.“

Jakým marketingovým výzvám Penam čelil a jak je to s toustovým chlebem? Celý rozhovor si můžete přečíst v březnovém vydání Brands&Stories. Nedostalo se k vám? Stáhněte si je zde.