Packeta chce být partnerem pro doručování zásilek pro celý svět

Zásilkovnu zná v České republice téměř každý. V současné době především díky červeným Z-BOXům, které jsou dnes „na každém rohu“. Zásilkovna ale není „jen“ česká firma — je součástí skupiny Packeta Group, která doručuje zásilky do 34 zemí. Detaily jsme probrali s Milanem Šmídem, marketingovým ředitelem Packety.

Zásilkovna oslaví v letošním roce již 12 let své existence. Z firmy založené doslova na koleni je dnes mezinárodní společnost Packeta Group s miliardovým obratem. Co vše v současné době zajišťuje a kde působí?
Packeta Group, kam spadá také česká Zásilkovna, má pobočky na Slovensku, v Maďarsku, v Polsku, v Rumunsku a v Německu. S výjimkou České republiky působíme všude pod jednou značkou Packeta. Packeta zároveň doručuje do celkově 34 zemí. Vedle evropských zemí s námi mohou klienti poslat zásilky také například do Spojených arabských emirátů, USA, Turecka nebo do Izraele. Packeta má téměř 11 000 vlastních výdejních míst a téměř 100 000 partnerských výdejních míst.

O jak velkém byznysu se v souvislosti s Packetou bavíme?

Za rok 2021 jsme přepravili více než 73 milionů zásilek a obrat byl téměř 5 miliard.

Kdo je vaším klientem a co pro něj zajišťujete?

Našimi klienti jsou především internetové obchody, spolupracujeme přibližně s 32 000 e-shopy. V našem portfoliu máme všechny významné hráče z České republiky, ale také mezinárodní e-shopy, jako je Zalando, ABOUT YOU nebo Vinted. Zajišťujeme pro ně kompletní služby spojené s přepravou zásilek. Abych byl konkrétní, patří sem také například zpětná logistika, celní deklarace nebo zákaznická podpora v každé zemi. V roce 2019 jsme spustili službu Mezi námi, která umožňuje zasílání zásilek mezi fyzickými osobami. Funguje přes mobilní aplikaci a stáhlo si ji už téměř 4 000 000 uživatelů. Mezi naše klienty tak vedle internetových obchodů patří také fyzické osoby. Mezi námi funguje také na Slovensku a v Maďarsku.

Zásilkovna byla v minulosti vnímána jako přepravní společnost. Stále více o sobě ale mluvíte jako o technologické společnosti….

Ano, a myslím, že oprávněně. Vždy jsme se snažili přinášet na trh technologické novinky, které ze zasílání zásilek udělají jednoduchý a uživatelsky příjemný proces. Stále se snažíme přicházet s něčím, co posune celý trh dopředu, a to bez investic do nových technologií nejde. Dlouhodobě investujeme do rozvojových projektů stovky milionů korun. Nemáme za sebou stát ani velkou nadnárodní skupinu, vše financujeme z vlastních zdrojů. Neskromně musím říct, že naše produkty a služby následně ostatní kopírují, což je vlastně dobře, protože se tím dopředu posouvá celý trh a hlavním vítězem je zákazník.

Když jsme u technologií, co konkrétně máte na mysli?

Z poslední doby jsou to určitě Z-BOXy, automatická výdejní místa. Začínali jsme na podzim 2020 z nuly a dnes jich máme více než 3 500 a provozujeme jich nejvíce v celé České republice. Úspěšně nám fungují také na Slovensku, kde jsme taktéž lídr trhu, a také v Maďarsku. Jsou provozovány ohleduplně k životnímu prostředí, ke svému provozu nepotřebují přívod elektrické energie, dokážou si ji vyrobit z vlastních solárních panelů. Díky unikátní technologii mohou stát téměř kdekoliv. Fungují na čerpacích stanicích, parkovištích, autobusových zastávkách, v areálu jaderných elektráren, vysokých škol, nemocnic nebo u prodejen mnoha obchodních řetězců, zákazníci je najdou v téměř každé obci nad 1 500 obyvatel. Z-BOXy jsou dostupné 24 hodin 7 dní v týdnu a nejsou tak omezené žádnou otevírací dobou a své zásilky si můžete vyzvednou kdykoliv.

Na závěr se musím zeptat na vaše plány a cíle?

Chceme být partnerem pro doručování pro celý svět, tedy aby Packeta byla během několika let globální digitální logistickou platformou. Chceme, aby se 80 % našeho byznysu odehrávalo mimo Česko, takže děláme všechno pro to, abychom zlepšovali naši pozici na zahraničních trzích. Také chceme udávat technologický směr v logistice a přicházet s novými unikátními službami a projekty. Zaměřujeme se také na zelenou logistiku, tedy na ekologické doručování a snižování emisí a na umělou inteligenci (AI). V logistice můžeme AI využívat například pro sledování stavu zásilek a kompletní zajištění autonomní přepravy nebo pro zpracování obrovských objemů dat, jež logistické společnosti dosud využívají jen minimálně. Toto je směr, kterým se chceme ubírat, abychom do budoucna zvládli ještě větší objemy zásilek a zákazníků.

www.packeta.com

www.zasilkovna.cz