Osobní záležitost: Ložnice je plná příběhů. MARIELI je jejich součástí

Příběhy. V posteli začínají, zaplétají se i končí. Pohádky, veselohry, dramata. 
Rozlít víno. Drobit. Schovat se. Rozestlat. Milovat se. Rodit. Ukládat. Ptát se, jestli tě ještě miluje. Ptát se, jestli ho ještě miluješ. Probudit se v botách.  Ležet v botách naposledy.

Novou českou značku prémiového povlečení inspirovala rodinná tradice.

Terezie Täubelová měla prababičku Marii Líkařovou. Ta vlastnila ve dvacátých letech dvacátého století obchod s ložním prádlem. Osobně vybírala materiály a ručně do rohu vyšívala monogramy budoucích majitelů. K názvu své firmy Terezii inspirovalo právě jméno svojí prababičky. Byla to neuvěřitelně silná žena. Zemřela dřív, než se Terezie narodila, takže její příběh zná bohužel jenom z vyprávění. Na začátku 20. století již jako dospělá a vdaná žena sebrala dvě děti a z malé vsi se odstěhovala do Prahy. Bez ničeho, prostě si věřila natolik, že vsadila všechno na jednu kartu – že pro svou rodinu vybuduje nový život. A skutečně se jí to podařilo. Jejímu obchodu se dařilo, postavila vilu, měla pomocnice v domácnosti… všechny děti dokázala zaopatřit. Toho všeho dosáhla jenom svou vlastní pílí a tvrdou prací. Je neuvěřitelné, kde v sobě v té době vzala tu odvahu a odhodlání. Pak přišla tragédie komunistického převratu a o všechno přišla, ale to je jiný, podstatně smutnější příběh.

A jaký je příběh o založení značky MARIELI?

„Těch impulsů bylo několik, a jak už to tak bývá, postupně se to poskládalo a nějak to do sebe „zacvaklo“,“ vypráví Terezie Täubelová.

„Prvotním impulsem byla potřeba sehnat nesehnatelné. Když se nám narodil syn a stala se z nás rodina, začala jsem domov zařizovat tak, aby byl útulný. A protože spánkem strávíme zhruba třetinu času, bylo pro mě důležité sehnat kvalitní ložní prádlo. Jako žena 21. století, která vše nakupuje online, jsem tedy začala pátrat. E-shopů jsem našla spoustu, ale nikde to, co by splňovalo moje požadavky na kvalitu a mělo moderní design, navíc mě často odradil složitý nákupní proces. Při procházení kamenných obchodů s bytovým designem mě zase nepříjemně zaskočila cena. Začalo mi to vrtat hlavou… Od toho už byl jen krůček k tomu začít se zajímat o textilní materiály a výrobní procesy, postupně oslovovat textilky, zkoušet různé vzorky materiálů, prát a sušit a zkoušet, co vydrží. Zvolili jsme si cestu direct-to-customer brand, a tím, že jdeme od výrobce přímo k zákazníkovi, odpadly náklady na dodavatele a přeprodejce, a tedy jejich marže, a naše cena tím pádem může být příznivější.“

Před pár lety jste ale měla úplně jiné povolání, jiné cíle. Studovala jste mezinárodní vztahy, pracovala na ministerstvu zahraničních věcí. Nakonec jste se ale vydala touto cestou. Co Vás k tomu vedlo?

Jsem přesvědčena, že poté, co se narodí děti, většina žen přemýšlí, jak skloubit práci a rodinu. Já jsem pracovala na desku Provinčního rekonstrukčního týmu Lógar v Afghánistánu. Původní specializace, kterou jsem si na magisterském programu na Columbia University vybrala, byla bezpečnostní studia. To je oblast, která mě vždycky zajímala, ale nebavilo by mě sedět v think tanku a psát, potřebovala bych být „v akci“. A to s rodinou skloubit nejde. Proto jsem si, jakmile přišly děti, dala od všeho pauzu a věnovala se jenom rodině. Nicméně ačkoliv svoji rodinu miluji nade vše na světě, nemůžu říct, že by mě to zcela naplňovalo. No a pak se postupně zrodila idea MARIELI. Nejdříve jako vlastní potřeba kvalitního ložního prádla, která se postupně přetavila ve vlastní značku a business. Ovšem od původní představy podnikat a být paní svého času jsem se hodně posunula a pochopila, že jakmile člověk začne budovat svou značku, žádný čas nemá.

Co jste udělala předtím, než jste se definitivně rozhodla, že do toho jdete? Dělala jste si nějaký průzkum nebo jste do toho šla po hlavě?

Po hlavě jsem do toho nešla, celá příprava mi trvala téměř dva roky. Od prvotní potřeby kvalitního ložního prádla a neschopnosti ho na českém trhu v odpovídající kvalitě a rozumné ceně najít až po ověření daty, že je tato moje představa správná, byla docela dlouhá cesta. Šla jsem „all in“, jak se říká, takže jsem chtěla mít jistotu, že je tady opravdu „díra na trhu“ a záleží jenom na mně, jestli ji dokážu využít.

Kam směřujete?

E-shopů, hlavně v České republice, vzniká opravdu veliké množství. Naším cílem ale není být „jen e-shopem“. My ale vnímáme ložnici jako velmi intimní místo. Takový klenot celé domácnosti. A máme tu čest být její součástí. To chce víc než jenom transakci. Chceme našeho zákazníka znát, být tu pro něj. Pomoci mu s výběrem, být součástí celé jeho rodiny a milníků, které zažívají. Být tím svatebním
darem, který chcete dostat a chcete dát. Co je krásnějšího než darovat kvalitní spánek, pomoct budovat novou dimenzi spaní, navíc v povlečení s monogramem, které novomanželům vydrží léta? Koupí povlečení to nekončí. „Je to také o dobře postavených základních stavebních kamenech. Každá firma by měla dobře nastavit procesy a udělat si vlastně takovou interní WIKI, kde řídí procesy. Nejen pro to, aby byla zastupitelnost, ale také pro další možný růst a vlastně být připraven na změny, ” doplňuje, Alena Barnová, COO MARIELI.

Vy jste zároveň výrobní firma. Vaše povlečení se vyrábí v manufaktuře v Izraeli a v Čechách ho máte skladem. Péřové výplně jsou naopak z malé české dílny. Proč není vše v Čechách a proč jste se rozhodla směřovat výrobu do zahraničí? 

 Jednoduše proto, že ne všechno umíme u nás tak dobře jako jinde. Hledala jsem top kvalitu, top suroviny, a navíc manufakturu s ekologickým přístupem k výrobě. Nakonec jsem ji našla mimo ČR. Péřové výplně ale umíme v Česku nejlepší, ty naše jsou tedy vyráběny ručně v malé české dílně. A jsou opravdu skvělé. 

Zmiňovala jste, že jedním z impulsů byla i historie a tradice Vaší prababičky. Jakých hodnot se, v podnikání i v životě, Vaše prababička držela?

Že bez práce nejsou koláče. Když něco chcete, musíte makat. Žádné zkratky na vrchol neexistují. A také se držím stoprocentní kvality a zásady, že o zákazníky musíte maximálně pečovat. Svoje peníze si taky vydělali tvrdou prací a u nás je chtějí utratit, musí za to tedy dostat odpovídající kvalitu a servis. 

Na webu zmiňujete, že se jedná o prémiové povlečení. Co si pod tím představit?

Těžko se to popisuje slovy, to musíte zažít. Jak říká jedna naše zákaznice: „Je to úplně nová dimenze spaní.“ U povlečení je zásadní prodyšnost a měkkost. Abyste do postele vklouzli, nikde vás nic neškrábalo, pouze vás objala jako hebká náruč a konejšila až do rána. A aby povlečení dobře odvádělo pot a udržovalo optimální tělesnou teplotu. A v tom ještě nic nepřekonalo stoprocentní bavlnu. V MARIELI šijeme z té nejkvalitnější. To je pro kvalitu ložního prádla základ. My v MARIELI necháváme technikálie stranou. Naši zákazníci jsou nároční, jejich životy nabité už tak, a my jim chceme ušetřit čas studováním, jaké vlastně mají chtít ložní prádlo, pokud chtějí kvalitu. My tu práci uděláme za ně. Jako náš zákazník musíte udělat jediné rozhodnutí, jestli jste spíš saténový, nebo perkálový typ. Obojí je stoprocentní bavlna, jde jen o způsob vazby. Satén je neuvěřitelně luxusní, hebký, měkký. Perkál je spíš takový ten „namandlovaný“ pocit, jaký známe z dětství – křupavý a chladivý. Povlečení MARIELI má i možnost výšivky. Tohle je spíše tradiční záležitost, která bývala běžná dříve. Proč jste ji do nabídky zařadili? Ano, je to tradiční, a za mě je to rozhodně tradice, která se musí v Čechách obnovit! Je to krásný dotek intimnosti, osobitosti, způsob, jak si přizpůsobit ten navýsost intimní prostor postele. Něco, co je jenom vaše. Žádné anonymní ložní prádlo. To vaše. 

Ložnice. Říkáte, že je plná příběhů. Jak vidíte celkově trend českých ložnic a povlečení?

Myslím, že Češi konečně začínají řešit kvalitu ložního prádla. Je to totiž pro kvalitní odpočinek skutečně základ. A v ložním prádle je neskutečný rozdíl. Myslím, že se pomalu vrací trend čisté, bílé ložnice, bez zbytečností, složitých vzorů a křiklavých barev. Jen tak totiž můžete docílit skutečně kvalitního a plnohodnotného odpočinku. Alena Barnová, do doby, než pro tuto mladou českou značku začala pracovat, o ložním prádle nikdy do detailu nepřemýšlela. S Terezií ale přišel zlom. „Jsem ráda, že mohu vizi a myšlenku MARIELI pomáhat rozvíjet. Musím uznat, že jsem se už tak dlouho netěšila každý den do peřin. A prostě miluju ten zelený detail Monteverde. Ložnice je najednou jiná, harmonická a zároveň originální. Chcete se jednoduše zachumlat.“

Co od firmy MARIELI byste doporučila jako dárek?

Jakýkoliv náš produkt je báječný dárek. Skutečně. Kdo nezkusil, neví. Máme celou řadu zákazníků, kteří si koupí třeba jeden set na zkoušku, a po prvních nocích v něm se vracejí a kompletně vyměňují své stávající povlečení za naše. Je to opravdu obrovský rozdíl. Jedna zákaznice mi vyprávěla, že se k ní manžel po první noci (aniž by věděl, že mají nové povlečení) otočil a povídá: „Mně se dneska
zdály tak krásné sny…“ Abyste pochopili – obvykle míval se spánkem potíže. A co je větší dárek než kvalitní spánek pro každého?

www.marieli.cz

Všeobecně panuje představa, že pro určení kvality ložního prádla musíte znát gramáž či tzv. thread count. (Do češtiny se tento výraz překládá jako „dostava útku“ a jde v podstatě o počet nití použitých na jednu délku tkaniny.) Vžilo se, že čím vyšší thread count (TC), tím kvalitnější látka, ale realita je jiná. Často se v posledních letech setkáváme s TC 1000 či více, ale tady musel výrobce použít skutečně kreativní počítání, aby tohoto čísla dosáhl. Každá nit je tvořena jednotlivými vlákny, která jsou stočena do pramene. Když jsou dvě vlákna stočena dohromady, jedná se o doupramennou nit, se třemi vlákny se jedná o třípramennou nit atd. Někteří výrobci počítají každé z vláken zvlášť, čímž snadno zdvojnásobí nebo ztrojnásobí dostavu útku, a tím i cenu. Na skutečnou kvalitu textilie to však nemá vliv. A jsou i tací výrobci, kteří mohou pro zvýšení počtu vláken použít tenčí vlákna, což může zase zkrátit životnost látky.