Opravárna (WWW.OPRAVARNA.CZ) je momentálně s více než 1800 zaregistrovanými opraváři a servisy největší opravárenská síť u nás. Poslední roky se však aktivity projektu úspěšně rozšířily za pomoci investorů i do B2B segmentu, pro který sdružuje na 200 profesionálních techniků po celé ČR. Outsourcing servisních a montážních služeb je pro firmy úlevou a vyplatí se i finančně. Opravárna dnes servisuje elektronické výrobky i pro silné nadnárodní značky.
Web Opravárna umí jako jediný v republice pomoct téměř se vším – od zašití kalhot, nalezení hodinových manželů, renovace nábytku, až po odbornější úkony, jako je výměna rozbitého displeje u mobilního telefonu či oprava ledničky. Snadno propojí zákazníka s nejbližším servisem či opravářem za rozumnou cenu. Web po jednoduchém zadání popisu zakázky a zaplacení drobné částky na údržbu webu rozešle zákazníkovu poptávku opravářům a servisům do mailu. Ti nabídnou cenu, zákazník si z nich po dobu jednoho měsíce platnosti poptávky může vybírat, kontaktovat je, rozšiřovat oblast hledání. Nakonec zákazník opraváře ohodnotí. Pokud se webu nepodaří najít opraváře na danou zakázku, částku vrací zpět zákazníkovi na účet.
Jak se zrodila myšlenka
V té době novinář Jan Charvát, zabývající se tématy spojenými se životním prostředím a odpadovým hospodářstvím, připravoval článek o nizozemském projektu Repair Café, kde se u kávy scházejí opraváři se zákazníky a společně poškozené věci opravují. Článek nakonec nebyl otištěn, ale s kamarády založil Opravárnu. Prostřednictvím sociálních sítí dali dohromady kutily, odborné servisy a ani nečekali, že zájem bude hned tak velký. Už jen zbývalo nabídnout službu zákazníkům, kteří hledají, kdo jim opraví mobil, mixér nebo třeba pračku. Jejich cílem bylo postupně pokrýt celé Česko. Přesto, že v Praze mají nejvíce opravářů, kutily a servisy najdou i v nejvzdálenějších koutech republiky.
B2B model pomáhá firmám při nedostatku techniků
„Před 2 lety jsme se postupně začali zaměřovat s pomocí investorů na B2B model,“ říká Jan Charvát. „Kromě široké sítě opravářů zaregistrovaných na webu jsme dali dohromady na základě dotazníkového šetření databázi asi 200 profesionálních techniků po celé ČR, které máme rozdělené dle lokality, schopností, oprávnění (např. vyhláška 50 na elektro) apod. Postupně je zasmluvňujeme, zaškolujeme a přidělujeme B2B partnerům. Momentálně jsme výhradním záručním i pozáručním servisem pro privátní značky Mall a Decathlon. Decathlonu po celé ČR přímo u zákazníků opravujeme záruční opravy elektronického sportovního náčiní, jako jsou běhací pásy apod. Pro Mall v našem servisu v Běchovicích opravujeme zahradní techniku pro celou Evropu, kde Mall působí (sekačky, slunečníky, tepelná čerpadla, …). Další zákazníci jsou v jednání, např. ze segmentu Horeca. Výhodou je, že dokážeme najít techniky prakticky na cokoliv od ledniček, přes čerpadla až po domácí elektro, velmi rychle je proškolit a pomoct tak firmám se servisem v době, kdy techniků je nedostatek.“
Využití potenciálu techniků Opravárny
„Další způsob, jak jsem techniky využil, je, že jsme začali instalovat chytré kamerové systémy v rámci projektu www.insystems.cz, “ pokračuje v krátkém výčtu mnoha aktivit Jan Charvát. „ Získali jsme potřebné certifikáty, naši technici prošli školením. Instalujeme kamery do rodinných domů i firem, dokáží například rozpoznat obličeje, číst SPZ, nebo počítat počet lidí na pobočce. Nově zařazujeme také možnost snímat kamerou emoce zákazníků ve spolupráci s kolegy, kteří se zabývají aroma managementem, čili provoněním poboček. Od korony jsme přidali také instalaci termokamer na měření lidské teploty u vstupu do firem, úřadů apod. Na rozdíl od jiných firem my máme možnost působit po celé ČR, jinak jsou montážní firmy spíše lokální. Samozřejmostí je u nás nadstandartní záruční i pozáruční servis.“
Opravám napomáhají nové technologie i chystaná legislativa
„Ve své iniciativě se chci odlišit také velkým důrazem na moderní technologie,“ uvádí původce myšlenky Opravárny. „Velký příslib vidím například v 3D tiskárnách, na kterých by se daly vyrábět náhradní díly na pokažené výrobky. Dalším důležitým mezníkem v pomoci prodloužit život spotřebičů by měla být od příštího roku legislativa. Na podzim přijala Evropská komise nová pravidla, která předepisují výrobcům, že budou muset povinně dodávat na své zboží náhradní díly, ale také schémata rozložení výrobku a zobrazení v rozloženém stavu, seznam potřebného náčiní, schémata vodičů a zapojení, diagnostické kódy závad a další. Výrobky by měly jít zkrátka snadno rozložit a zase složit, což dnes rozhodně není standardem,“ poznamenává Jan Charvát, mj. i předseda spolku Opravme Česko. „Obecně doba opravám začíná přát, od března 2021 budou podle nové legislativy všechny spotřebiče dodané na trh EU ze segmentů bílé elektro a displeje (např. Tv) povinně opravitelné. Nařízení míří hlavně k energetickým úsporám a udržitelnosti, ale domácnosti by díky tomu měly ušetřit i finančně. Úsporu pro průměrnou domácnost spočítala Evropská komise na 150 eur ročně.“