Ochutnejte čaj nebo kávu v Coffeetearii, objevte aktivity Czech Tea Centre v srdci Prahy!

Společnost OXALIS je na trhu synonymem kvalitního sypaného čaje, plantážní kávy a originálního čajového a kávového příslušenství. Příběh značky Oxalis se začal odvíjet v roce 1993, kdy se zakladatel společnosti Ing. Petr Zelík vydal na dráhu samostatného podnikání a zaregistroval společnost OXALIS do obchodního rejstříku. Letos tedy slaví již 30. výročí založení. Petra Zelíka jsme při té příležitosti přiměli k bilancování.

Co Vás k obchodování v této komoditě přimělo?

První obchodní setkání s čajem měl Petr Zelík již v dřívější práci pro potravinářský velkoobchod. Pak přišlo v roce 1992 pozvání na studijní cestu na Srí Lanku. A to byla výzva. Pro Petra Zelíka stěžení milník v dalším životě, protože Srí Lanka ho tehdy uchvátila.
Nedlouho po návratu se rozhodl vstoupit na dráhu podnikání se sypaným čajem. V roce 1993 založil firmu OXALIS, jejíž název vybral doma s manželkou při jednom čajovém dýchánku. Našli několik latinských označení rostlin, která zněla libozvučně a vyhrál to Oxalis – česky šťavel, ale také čtyřlístek. Právě čtyřlístek dal asi firmě do vínku potřebné štěstí.

Jaké milníky v příběhu Oxalis považujete za stěžejní?

Základním stavebním kamenem při vzniku společnosti bylo rozhodnutí spojit její aktivity výhradně se sypaným čajem. Následně byl spuštěn provoz Čajového domu na Sadové ve Zlíně, který tento záměr reprezentoval. Zde byly v roce 1995 poprvé k prezentaci sypaných čajů užity skleněné dózy, které se postupně staly identifikačním prvkem způsobu prodeje společnosti. V letech 1996 a 97 byly otevřeny první prodejny v Praze – ve Vinohradském Pavilonu a Centru Černý most. V tomtéž období jsme začali čaje aromatizovat, přidávat do něj ingredience. V roce 1998 startoval přímý import z vybraných pěstitelských zemí a rozběhly se exportní aktivity, nejdříve na Slovensko. O rok později byl revidován původní záměr a k sypanému čaji se přidává káva. Vzniká tak slogan OXALIS ČAJ & KÁVA.
Na začátku nového milénia se export rozšiřuje do dalších zemí, rozbíhají se pionýrské základy franšízové spolupráce. V roce 2010 jsme se stali členem České asociace franšízingu, o rok později jsme pořídili vlastní pražičku kávy. V polovině minulého desetiletí jsme otevřeli distribuční sklad v Tečovicích, který byl následně několikrát rozšiřován. V roce 2018 jsme zvítězili v soutěží Franšíza roku ČR. O rok později byla ve Vodičkově ulici v Praze otevřena naše vlajková loď v novém designu hygge. Na stejném místě následovalo spuštění kulturně-vzdělávacího střediska Czech Tea Centre, kde probíhají kurzy a degustace zaměřené na čaj, kávu, ale i duševní pohodu, která je s těmito nápoji spojená. V roce 2021 byl zpracován master franšízový manuál pro expanzi do dalších zemí. Letos v dubnu spustíme provoz pražičky kávy Loring smart 70, která bude patřit mezi největší svého druhu v zemi.

Jak se dnes díváte na začátky svého podnikání před 30 lety. Dělal byste s dnešními zkušenostmi něco jinak?

V roce 1993 byla čajová kultura v České republice zcela v plenkách. Lidé měli jen minimální znalosti o pestré skladbě sypaných čajů, většina o produktu nevěděla vůbec nic. Tento zbožový segment za minulého režimu de facto neexistoval.
Osvětová činnost byla proto velmi náročná, bylo zapotřebí velké trpělivosti. Zpětně jsem rád, že jsem mohl být u toho, když bylo ještě „pole neorané“ a dalo se vše budovat opravdu od základů.
S dnešními zkušenostmi bych určitě několik vývojových etap přeskočil. Všichni ale víme, že takto život nefunguje a člověk si má čímsi projít, poučit se a na základě nabytých zkušeností se posunout dále.
Kdybych však dříve věděl více, některé postupy bych urychlil – několik let jsem zůstával u lokálního zlínského projektu čajovny, dlouho jsem se odhodlával se spuštěním prodejen v hlavním městě. Právě ty rozhodly o pozdějším úspěchu, rozvinutí velkoobchodní činnost. Řadu let také trvalo, než jsme začali vozit produkty přímo z pěstitelských zemí, sami si čaje míchat a aromatizovat. Mít dnešní zkušenosti a znalosti, určitě bych tyto procesy nastartoval dříve.

Jak se změnila se za těch 30 let kultura čaje u nás?

Kultura čaje se změnila vskutku radikálně. Na konci 80. let v bývalém Československu jedna jediná firma zabezpečovala až 90 % čajů v tuzemsku, které byly nabízeny výhradně v podobě nálevových sáčků. Pokud byla řeč o černém čaji, rozlišení bylo následující: cejlonský, indický a gruzínský. O pěstitelských oblastech jako je Assam nebo Darjeeling vědělo jen pár zasvěcených. Zelené čaje, oolong, rooibos, mate a mnohé další pojmy z čajové oblasti pak nebyly známy vůbec.
Dnes je situace značně jiná. Vyšla řada knih věnovaných čaji a kultuře jeho pití. Lidé jsou mnohem více zcestovalí, nemálo z nich navštívilo pěstitelské země a leckdy i čajové zahrady.
Hlavně se však výrazně zlepšila nabídka na trhu. V České republice již lze obstarat jakýkoliv druh čaje z kterékoliv části světa. K saturaci potřeb jistě přispěla i naše síť prodejen se sypaným čajem a výběrovou kávou, která sestává z více než 60ti vlastních a franšízových jednotek a je jediná svého druhu v Česku.
Na jedné straně dnes v Česku registrujeme znalého a vyspělého zákazníka, který se již v čajové skladbě dokáže velmi dobře orientovat, na straně druhé je zde nabídka sypaných čajů, která má světové parametry.

Jak se profiluje firma dnes a kam směřuje?

OXALIS je dnes předním středoevropským zpracovatelem sypaných čajů a výběrové kávy. Činnost firmy je postavena na několika distribučních pilířích: vlastní maloobchodní a partnerská franšízová síť, nezávislý velkoobchod, funkční e-shop a rozvinutý export. Téměř 25 % obratu pochází z vývozu produktů do 35 zemí světa. Společnost zaměstnává 150 lidí, obrat přesahuje čtvrt miliardy Kč.
Jedním ze současných cílů je prohloubení exportní činnosti, čemuž odpovídá i posílení exportního oddělení. OXALIS holding a.s. nedávno založil dceřinou společnost na výrobu hotových čajových a kávových nápojů ve skle (cool drinks) a také čajových sirupů. Do firmy je včleněn další zbožový segment. Letošním pořízením nové pražičky kávy se zdvojnásobí její produkční kapacita. Postupuje ekologizace firmy: zavádíme recyklovatelné a zároveň kompostovatelné obaly, instalujeme fotovoltaické panely na naše nemovitosti – letos ve Slušovicích, příští rok v Tečovicích.

Jaké je využití vašich unikátních provozů Coffeetearia a Czech Tea Centre?

V pražské Vodičkově ulici 30 v nádherném secesním domě, historickém skvostu nazývaném „Dům U Nováků“ z počátku minulého století, jsme otevřeli nejen další prodejnu v pořadí, ale i čajové vzdělávací centrum. Je také prostorem, kde chceme návštěvníkům ukazovat, jak naše čaje a kávy připravujeme my sami. Prostor ve Vodičkově ulici pro nás představuje tři na sobě nezávislé koncepty. V přízemí je samoobslužná prodejna, která jako jediná naše maloobchodní provozovna nabízí celý náš sortiment. Suterén a první poschodí jsme se rozhodli využít pro dva nové projekty – čajokavárnu a centrum edukace pro veřejnost. V prvním poschodí je moderní provoz s názvem Coffeetearia. Ambicí bylo vytvořit klidnou oázu uprostřed velkoměsta. Suterén secesní budovy jsme proměnili na Czech Tea Centre, centrum čajové kultury a gastronomie, pro nejrůznější semináře a workshopy, a to zážitkovou formou pro laiky i profesionály.
Prostory Czech Tea Centre nabízíme vedle vlastního využití i k pronájmu. V těsné blízkosti několika stanic tramvaje nebo metra můžete využít kvalitně vybavenou workshopovou učebnu s decentní kapacitou do dvaceti účastníků!

www.oxalis.cz