Magenta Experience Center: unikátní multifunkční koncept pod taktovkou T-Mobile

Společnost T-Mobile stojí za unikátním konceptem otevřeným v OC Arkády Pankrác – Magenta Experience Center. U zrodu myšlenky a tvorby hrubé koncepce tohoto projektu stál Michal Dvorský – Retail Sales Director společnosti T-Mobile Czech Republic. Hlavní vizí v souladu s dlouhodobou strategií společnosti bylo zlepšit u veřejnosti vnímání T-Mobile. Cílem bylo nejen přiblížit se zákazníkovi, ale také přinášet užitek lidem a celé společnosti. Vznikl tak multifunkční koncept, který je současně zákaznickým servisem, prodejnou, ale je i místem zábavy, edukace, inspirace. Zkrátka jde zde hlavně o zákaznickou spokojenost a zkušenost. Zrodil se koncept, který u nás, ale ani ve světě nemá obdoby. Od prvotního záměru až po realizaci měli svoji hlavní roli v projektu Daniel Ondrůj a Radek Janíček. Ti také v současnosti otevřený prostor vedou a rozvíjí dál. Na ně směřovaly naše otázky. 

Hlavním poselstvím Magenta Experience Center bylo změnit vnímání lidí, kteří T-Mobile nepovažují za průvodce technologickým světem. Lidé čím dál méně chodí do prodejen, ve kterých výrazně méně nakupují. Ale zároveň chtějí mít místo, kam mohou zajít a propojit se se značkou nebo pochopit, co jak funguje. Proto Daniel a Radek začali zkoumat, jak k tomu přistupují jiné velké retailové sítě a jak staví své showroomy i ve světě, ale stále jim tam něco chybělo. Z T-Mobile showroomu vytvořili tedy prostor postavený na více pilířích. Kromě výstavní skříně – zákaznického servisu a místa, kam lidé mohou přijít s problémem, zde dají zákazníkovi mnohem více – zábavu, inspiraci, odpočinek a vzdělávání. Zákazník příchozí do prostoru nemá jasnou představu, kde se nachází, ale má odejít obohacen něčím novým – vjemem, informací, poznáním. 

Nejen prostor k pronájmu, ale propojení s firmami do edukačních programů

Nosnou myšlenku být prospěšní nejen zákazníkům, ale i celé společnosti, Daniel Ondrůj a Radek Janíček v Magenta Experience Center dále rozvíjí. Proto se rozhodli pro partnerství s nejrůznějšími společnostmi, a to nejen technologickými. Společně zde vytvářejí projekty, které opět obohatí lidi o edukaci. „Nechceme primárně jen nabízet náš zajímavý prostor k pronajmutí firmám,“ říká Radek Janíček, „ale chceme s partnery vytvářet kontentové projekty s nadstavbou. I když pronájem je také možný. Firma si zde pronajme prostor třeba pro svůj board s tím, že kromě klasické své konference pro ně můžeme připravit program na míru ve spolupráci s partnery Magenta Experience Centra. Brandy u nás mohou využít také naše zázemí pro streamování. Doba covidová nás přiměla se v tomto směru hodně zdokonalit a chceme to umožnit i ostatním. Bonusem pro nás, jako T-Mobile, je i to, že jsme zde vytvořili zázemí pro režii a postprodukci, takže dnes umíme vlastními silami spoustu věcí.“ 

Jako partnery Magenta Experience Center získal T-Mobile už zhruba na 130 organizací z oblastí etikety, stravování, technologie, zdraví a vzdělávání. Mezi ně patří i giganti jako Microsoft, Prusa Research, LG, Xiaomi, Samsung, Nespresso a spousta dalších. „Připojily se k nám také malé a střední firmy, jako jsou například Future Farming nebo SlidesLive, které poskytují zdejší AV techniku, propojení a ovládání všech displejů,“ uvádí Daniel.

Zábavná forma vzdělávání dětí

„Magenta Experience Center nás přímo vybízí rozvíjet myšlenku v propojování se nejen s firmami, ale i spolky, neziskovkami, oborovými uskupeními,“ uvádí Daniel Ondrůj. „Je to prostě otevřený prostor nejen zákazníkům, ale i zajímavým myšlenkám se zábavným, relaxačním a vzdělávacím nábojem. Proto jsme se zaměřili hodně i na dětské projekty a spolupráci se školami. Sledovat ten zájem dětí je prostě úžasné. Přes prázdniny zde probíhaly příměstské tábory, kdy jsme dětem přibližovali třeba 3D tisk a programování. Hodně děti baví, že si zde mohou natáčet videa a zahrát si na herce. Nám dává smysl, že si od nás odnáší např. vědomí, že programovat není až tak složité. Pro děti je to fantastický způsob učení, neboť si něco zkouší vyrobit a pak následně vidí, jak to vypadá a jak funguje. Pomáháme mazat u dětí různé předsudky, ale seznamujeme je i s riziky, co se může stát, když něco napíšou v on-line světě. Spousta dětí se dnes vidí v gamingu a zase bouráme mylné představy a obohacujeme je o povědomí.“

Netradiční prostor pro eventy

 „V srpnu loňského roku jsme si řekli, že toto všechno už sami dva nezvládneme a potřebujeme někoho, kdo umí udělat eventy,“ vypráví Daniel a Radek. „Proto jsme do týmu přizvali kolegyni Lucku Bartošovou, která celý život byla evenťačka a ujala se celého dění v edukačním prostoru. Sama vypracovala strategii, zvolila témata eventů, komunikuje s partnery a navíc zařizuje i samotnou produkci. Od této chvíle jsme na vše už byli tři a začali jsme naplňovat program Experience centra. Podzimní COVID nás sice zbrzdil, ale zároveň nám otevřel hodně nových dveří, například k on-line konferencím. Tím, že se nacházíme v telco byznysu a máme platformu na televizi, aplikaci Můj T-Mobile a silný brand na sociálních sítích, máme velkou výhodu. Navíc jsou všechny tyto aktivity zde propojené. V současné době máme celý kalendář akcí k dispozici na internetu. Každý se může podívat na naše plánované eventy. Máme svoji microsite, svoje sociální sítě, tvoříme produkci na YouTube kanálu, tutoriály, jsme v naší aplikaci Můj T-Mobile a budeme se umět propojit do T-Mobile televize. Takže se tady najednou rozvíjí HUB vytvářjící kontent, který budeme za T-Mobile směřovat ven.“

Od studie k realizaci

Dozvěděli jsme se, jak Magenta Experience Center funguje a kam směřuje, ale jak probíhal přerod od myšlenky k realizaci, ještě nezaznělo. Proto jsme Daniela Ondrůje a Radka Janíčka přiměli povyprávět.
„Našli jsme spoustu firem a lidí, kteří nám řekli, že se jim to líbí a jdou do toho s námi. My jsme ale v té době ještě neměli ani architektonický návrh! Zároveň jsme uvažovali, jak do návrhu a realizace kromě T-Mobile a našich patrnerů zapojit i další lidi a jejich nápady. Nejdříve jsme oslovili univerzity architektury. Jejich zpětná vazba nás překvapila, neboť neměly o náš projekt zájem. Ale naštěstí se nám ozval studentský spolek z pražské Fakulty architektury ČVUT, který se propojil se spolky v Liberci a v Brně. Nevnímali to tak, že mohou vyhrát soutěž a dostat peníze, ale že se jako studenti mohou zapojit do tvorby celého tohoto nového prostoru. A to byla pro ně ta správná výzva! V naší centrále jsme udělali v červnu studentský T-hackathon, na který přes víkend přijelo 45 studentů, kteří se rozdělili do 17 týmů. V těchto týmech začali pracovat na ideových studiích. O umístění Magenta Experience Center v obchodním centru na Pankráci bylo už v té době jasno, a tak jsme jim dali zadání na 800 metrů čtverečních plochy, včetně reálné dispozice prostoru. Samozřejmě nechybělo vysvětlení, proč a kvůli čemu chceme Magenta Experience Center vytvořit, ale nic víc. Vzniklo 17 ideových studií, které byly fantastické! A řadu nápadů z těchto studií jsme skutečně převzali. Ať je to zelený strop, hydroponie, navádění v prostoru díky lince světel a světelných nápisů, podcastové studio…Byly tam i diskuze o vyvýšeném prostoru, což nakonec bohužel nebylo technicky možné, ovšem vyřešili jsme to odlišnou barevností zón.

Tři vítězné týmy jsme vzali do Budapešti, do sídla architektonického studia Deutsche Telekomu, které má na starosti design T-Mobile prodejen po celém světě. Magenta Experience Center je tak společným výsledkem studentských týmů a architektů DT. Bylo skvělé sledovat jejich spolupráci, jak dostávali studenti zpětnou vazbu, architekt jim vracel jejich návrhy a ukazoval jim v nich chyby a nereálné plány. Takže byli nuceni své nápady přetvářet do reality. A na přelomu září a října minulého roku začala stavba. Od října to bylo vše velmi intenzivní a nastal neuvěřitelný sprint. Bez pomoci partnerů i všech oddělení v T-Mobile by to nešlo, i když někdy je těžké propojit tolik lidí v korporaci. Deutsche Telekom v Německu byl zapojen do projektu také. Otevření centra byl pro všechny realizátory skutečným dárkem a co teprve pro zákazníky! “

Multifunkční prostor

Magenta Experience Center je nádherný zajímavý prostor uprostřed nákupního centra, který stojí za to vám přiblížit. Je členěn do několika částí – na pravé straně se nachází prostor zábavy, celá diagonála uprostřed je o inspiraci, levá část je věnována spíše odpočinku a celá zadní část je určena pro vzdělávání.

Zóna zábavy

Zóna zábavy v Magenta Experience Center je především zaměřená na to, aby návštěvníkům zprostředkovala možnosti věcí včetně propojení, které mají doma. Lidé mají spousty technických produktů a přitom je používají jen na půl plynu. Ať už se jedná o chytrý televizor, který ale není připojený k internetu, nebo smartphone, za který dal zákazník tisíce korun, ale nakonec ho používá jen k tomu, že volá, píše SMSky, občas zajde na Instagram a někdy vyfotí a pošle fotku. A přitom mu tyto výrobky umožňují ušetřit spoustu energie, času i peněz. Bohužel to ale mnoho lidí nezná. A žádná velká firma se zásadně nevěnuje tomu, aby lidem tuto znalost přinášela. Proto si duchovní otci Magenta Experience Center řekli, že kdo jiný než telco operátor by se tomu měl věnovat. Návštěvník si tady může zahrát virtuální basketbal, ping-pong, hokej, a to vše v rozšířené realitě. Rozšířená realita má budoucnost nejen v gamingu, ale je to nejjednodušší způsob, jak ji lidem představit.

Další částí zóny zábavy je sekce Microsoft, ve které má T-Mobile ve spolupráci s Microsoftem nejen herní konzole Xbox, ale také licence a ukázku platformy Teams, protože Microsoft krásně tyto aplikace a platformy propojuje. Xbox už dnes není jen herní konzole, je to například cesta k VOD službám. Zájemce si do ní nahraje game pass od Microsoftu a propojí své hry s telefonem a osobním počítačem. To znamená, že bude mít jen jednu platformu a pak je jedno, kde zájemce hraje. Prostě má chvíli čas, tak si zahraje na telefonu a doma pak na konzoli. „To znamená,“ vysvětluje Radek Janíček, „že nám jde o toto propojení. V tomto sektoru máme klasickou konzoli, vedle máme simulátory, kde si návštěvník může zazávodit. A celá tato „zábavní část” je zakončena “stagemi”. Na jedné z nich – Tuning stage – se věnujeme 3D tisku, protože to je další velmi zajímavá technologie pro budoucnost. Chceme zde lidem ukázat, co 3D tiskárna je a co umožňuje. Tuto malou 3D tiskárnu si návštěvník může pořídit domů, dají se na ní vytisknout velmi zajímavé věci. Snažíme se návštěvníkům ukázat, jak projít cestu od návrhu v editoru až po finální tisk. 

Druhá „stage“ je podcastové studio. Podcastů je ve světě čím dál víc a už nejsou jen doménou médií. Vzhledem k tomu, že za minulý rok bylo vytvořeno asi 880 tisíc podcastů, začíná to být zajímavá platforma na sdílení informací. Spousta lidí zná podcast, ale hodně z nich neví, k čemu je a jak celý funguje. A my dáváme lidem možnost si vyzkoušet jeho tvorbu. Potom sami zjistí, že to není zase až tak složité technicky natočit, ale mnohem složitější je vymyslet obsah, aby zaujal posluchače.“

Zóna inspirace

Druhá zóna v Magenta Experience Center, která je stoprocentně věnovaná produktům, má přinášet inspiraci. Nicméně se zde T-Mobile snaží neukazovat pouze svoje nové produkty – telefony – klasickou formou. „Ukazujeme, jak funguje ekosystém mezi sebou, jak se pomocí telefonu například dají ovládat žárovky v tomto prostoru,“ dodává Daniel. „A proto v prostoru máme i kuchyň, která je zcela funkční, včetně pračky. Dá se tady prát a sušit, vařit jídlo i péct. Všechno máme funkční. Základní myšlenka této zóny je ukázat, jak mobilní telefon může fungovat v propojení s dalšími zařízeními v domácnosti. Například, když si tuto pračku fyzicky nebo přes aplikaci pustím, umí se sama diagnostikovat. Sama předvídá problémy, které mohou nastat apPošle mi třeba notifikaci, že se stalo něco divného a že je pravděpodobně dobré se na ni podívat, aby se nerozbila. A právě to je ta přidaná hodnota pro zákazníka. Vybavení kuchyně máme díky spolupráci s LG, ale stejně tak lze propojit i jiné kuchyňské spotřebiče.“
V Magenta Experience Center najdete také Hydroponii, ve které zde pěstují různé bylinky a saláty. Tento nápad, který vznikl ze studentského hackathonu, realizuje T-Mobile ve spolupráci s brněnskou firmou Future Farming. Je to geniální propojení nových technologií s ekologií a jídlem, které tady připravují a budou připravovat i v budoucnu. Když za tři týdny tyto rostliny vyrostou, rozdávají je návštěvníkům nebo používají přímo v kuchyni experience centra. Samozřejmě místo nich vysadí další a tento ekologický koloběh pokračuje dále.

Co-working Café

Třetí zóna prostoru je věnovaná odpočinku. Návštěvník může přijít, vyřídit si e-maily, dohodnout si tady schůzku, být v příjemném inspirativním prostoru a k tomu si dát kávu. Ta je zde podávána ve spolupráci s Nespressem. Jako partnera si ho zvolil T-Mobile jednak kvůli kvalitě kávy a také kvůli recyklaci. Kapsle mají hliníkový obal, který je recyklovatelný. Do budoucna je zde plánován i sběrný box na kávové kapsle. Kelímky sem dodává český startup NickNack, který je vyrábí pro velké hudební festivaly. A právě tyto kelímky, které zvládnou až 500 cyklů v myčce, posílá T-Mobile zpět na recyklaci. Následně se pak z nich vyrábějí hlavy na topení.

Edukační prostor

Srdcem celého projektu je edukační prostor, který se nachází v zadní části Magenta Experience Centra. Je řízený z režijní místnosti, odkud ovládá tým centra veškerou techniku, která je uvnitř této zóny a propojuje on-line a off-line svět. 

Za zmínku stojí i malba na stěně, kterou vytvořil streetworker Tomáš Junker. V jejím středu je QR kód, který celou malbu propojí s rozšířenou realitou. Na mobilním telefonu pak vidíme hashtagy, které si sami měníme – relaxuj, poslouchej, odpočívej, inspiruj. A když budeme chtít něco jiného, jednoduše je lze vyměnit. Jak vidíte, rozšířená realita není určena jen na chytání Pokémonů, ale má své využití i v umění.
Součástí zadního traktu shop-konceptu jsou i tři meetingové místnosti. „Je to místo i pro naše interní meetingy a schůzky,“ uvádí Daniel Ondrůj. „Je důležité, aby i naši zaměstnanci nebo partneři mohli využívat tento prostor pro své schůzky se zákazníky.“ 

Partnerství v multifunkčním konceptu

„Jak již bylo zmíněno na začátku, chceme tento prostor otevřít dalším partnerským spojením a stále přinášet našim zákazníkům nové vědomosti a inspirace,“ uvádí na závěr našeho povídaní Daniel Ondrůj. „Když někdo přijde, líbí se nám jeho myšlenka a co dělá, jeho téma nám zapadá do našeho konceptu, tak řekneme: Jasně, pojďme to udělat! Možnosti máme takové a takové.“ 

„Multifunkční prostor Magenta Experience Centra je skutečně velmi netradiční. Nejen z různých pohledů jednotlivých zón, ale i z toho, že zde návštěvník nenajde žádné prodejní místo společnosti T-Mobile. Cílem našeho týmu je vysvětlovat, učit a ukazovat zákazníkům, že technologie jsou fajn a mohou mu pomoci,“ uvedl na závěr Radek Janíček.

Magenta Experience Center
ARKÁDY PANKRÁC
Na Pankráci 86, 140 00 Praha 4
e-mail: magentaexperience@t-mobile.cz