Koloběžky jsou lékem na krize, a to nejen na ty osobní, ale i celosvětové

V roce 2020 přibylo o šedesát procent jezdců a jezdkyň koloběžek víc než v roce předešlém. Podle vyjádření Dana Piláta, šéfa značky Yedoo, se koloběžkám daří. Koloběžka už dávno není jen pro děti. Dospělých prohánějících se na koloběžkách je v ulicích i na cyklostezkách vidět stále více. K oblíbenosti tohoto sportu i zábavy přispěl i fakt, že lidé se ve svém volnu potřebují pohybovat, ne jen sedět. Na koloběžce se odráží pouze polovinou své váhy, a šetří tak chodidla a klouby. Koloběžka rovněž přeje hubnutí, nejsnáze na ní totiž udržíte tepovou frekvenci v hladině, která je pro spalování tuků ideální. A navíc – jsme přece Češi. Máme rádi legraci a všechno umíme spravit. Proto se u nás záliba v jízdě na koloběžce rozvinula jako nikde jinde na světě.

Za českou značkou koloběžek a odrážedel Yedoo, mající svoje počátky již v roce 1998, stojí parta nadšenců, kteří podlehli kouzlu jízdy na dvou kolech bez pedálů. A protože se nespokojili s běžně dostupnými koloběžkami, začali je sami navrhovat a vyrábět. Z počátku si hráli jen tak v garáži, kde po hodinách řezání a sváření postavili koloběžku, na níž ještě týž den vyrazili na čtyřiadvacetihodinový závod. Dnes, když chce někdo jet na koloběžce vrcholnou soutěž, dostane od Yedoo stroj, který mu ji pomůže vyhrát.
A i když lidé v Yedoo nejsou příbuzní, cítí se téměř jako rodina. Kuba, Petra, Lukáš, Andulka, Alena a mnoho dalších z týmu Yedoo svoji lásku k jízdě na koloběžce dotáhlo až k účasti na nejvýznamnějších soutěžích. Hlavním cílem týmu Yedoo je však co nejlepší zážitek z jízdy – ať jde o závodníka nebo předškoláka.
Současné logo koloběžek Yedoo stejně jako celý vizuální styl Yedoo, který vytvořili grafici ze Studia Najbrt, vychází z myšlenky “Dvě kola a dost“. Logo tvořící dva kruhy znázorňují dvě kola (jedno větší a jedno menší – stejné jako mají koloběžky Yedoo). Toto zdvojení se pak opakuje i v písmenech loga Yedoo, kde zdvojené čáry, ztvárňující ubíhající jízdní pruhy, dodávají logu dynamiku a rychlost.

Koloběžky vytáhly na vzduch i řadu „kancelářských krys“

Vypadá to, že koloběžky jsou lékem na krize, a to nejen na ty osobní, ale i celosvětové. Rostoucí zájem o koloběžky pro dospělé ukazuje, že jízda na koloběžce a pohyb na čerstvém vzduchu pomáhají lidem se během společenských i osobních krizí udržet ve fyzické kondici a psychické pohodě, a to nejen v Čechách, kde má koloběh dlouholetou tradici, ale také v dalších zemích Evropy. Víc než polovina produkce Yedoo totiž míří do Německa, Francie, Velké Británie či Nizozemska.

Vývoj, testování a výroba jsou nedělitelným celkem

Šéf vývoje Kuba Bostl věnuje vývoji koloběžek většinu svého pracovního i soukromého času, za každým modelem jsou stovky hodin příprav, přemýšlení a zjišťování potřeb mezi jezdci. Až potom nastupují měsíce práce s počítačovými návrhy a vlastní testování prvních prototypů, dokud vše není maximálně jednoduché, odolné a nefunguje víceméně bez údržby.
Vývoj a konstrukční novelizace, testování jsou nepřetržitým procesem a musí se dělat srdcem. Nefungovalo by to ale ani bez estetické stránky. Současným zákazníkům už ke spokojenosti nestačí jenom to, že výrobek funguje. Uživatelé jsou čím dál náročnější a kladou stále větší požadavky nejen na užitnost produktu, ale i na jeho design.
To, že v Yedoo neberou design na lehkou váhu, dokládá například fakt, že koloběžka Yedoo Wolfer uspěla v jedné z největších designérských soutěží na světě a získala ocenění Red Dot Award 2016 v kategorii produktového designu. Ocenění návrhu slušivého a funkčního kabátu řady Yedoo Alloy je ohodnocením skvělé týmové spolupráce šéfa vývoje Kuby Bostla, designéra Yedoo Jaroslava Juřicy a grafiků Zuzany Lednické a Ondřeje Kahánka ze Studia Najbrt.

Prvenství a jedinečnosti značky Yedoo

Jako první na světě pro svou nejvyšší řadu koloběžek Yedoo Alloy využili konstruktéři technologii protlačovaných hliníkových profilů, které přispívají k maximálnímu odlehčení celkové hmotnosti rámu a dobře odolávají svislému i bočnímu zatížení. Yedoo také stojí za vývojem a výrobou první dvanáctipalcové pneumatiky s možností nahuštění na tlak až 5,5 baru či užšími náboji kol, aby odrazová noha měla dostatečný prostor pro pohyb.
Řada lehkých a rychlých koloběžek Alloy má i originálně navržené stupátko. Jeho celková výška, pouhých 27 mm, znamená pro jezdce minimální výšku nášlapu a zároveň dobrou průjezdnost terénem. Jedinečný lichoběžníkový tvar se zkosenými boky zase umožňuje bezpečný náklon koloběžky i při extrémní jízdě v zatáčkách.
Praktickou maličkostí navíc je i nově řešená patka, která při překonávání překážek dovoluje patou jednoduše přizvednout zadní kolečko. To vše posouvá koloběžky z řady Alloy daleko dopředu.

Bezpečnost a záruka

Pořádný vývoj se neobejde bez celé řady testů a zkoušek. A není divu, snaha některých výrobců ušetřit za každou cenu může být někdy pro uživatele pořádně nebezpečná. Bezpečnost výrobků Yedoo je testována u nezávislých zkušebních ústavů, a to v souladu s evropskými normami. Certifikát bezpečnosti a kvality ke každé koloběžce i odrážedlu je na webu výrobce. U všech produktů je navíc plná záruka prodloužena na 3 roky.

Půjčovna koloběžek Yedoo

Značka Yedoo má pro ty nezkušené v koloběhu jednu prima službu. Mohou si totiž vyzkoušet jejich produkty dřív, než si je koupí. Ve specializované prodejně na Radlické ulici 80 v Praze mají koloběžky pro celou rodinu. Navíc vám zde poradí s výběrem strojů a doporučí cyklotrasy. Pokud se rozhodnete, že si zapůjčenou nebo jinou koloběžku koupíte, neplatíte půjčovné.

Osvěta koloběhu

Kolo, běh nebo raději koloběh? Už jen podle názvu poznáte, že koloběh je něco mezi jízdou na kole a během. Z obou si tahle stále oblíbenější aktivita vzala to lepší – z kola lehkost, rychlost a delší vzdálenosti, z běhu pak vyšší intenzitu a zapojení celého těla – od špiček chodidel přes lýtka, stehna, hýždě, břicho, záda, až po ruce, ramena a hlavu.
Yedoo se rok co rok účastní řady akcí, které pomáhají popularitě a rozvoji koloběžek. Od veřejných závodů pro celou rodinu přes koloběžkovou Rollo ligu až po podporu party nadšenců, která v minulých letech absolvovala na koloběžkách cyklistické etapové závody Tour de France a Giro d’Italia. Smyslem všech aktivit společnosti je propagovat, že koloběžky jsou fantastická věc a že jízda na nich je zdraví velmi prospěšná zábava.

Cenné rady, neodolatelné tipy, inspirující rozhovory, reportáže z koloběžkových akcí a cestovatelské zážitky najdete na koloběžkovém blogu (www.yedoo.eu/cs/blog).

Dana Piláta jsme se zeptali, nakolik home office a lockdowny zvýšily prodeje koloběžek?

Tento nárůst je na úkor prodejů kol nebo si prostě koloběžky našly svoje příznivce?
„Jízda na koloběžce je zábava i sport, ale především je to pohyb, při kterém si protáhnete celé tělo. A právě během všech těch lockdownů, všemožných omezení i společenských krizí pohyb nejvíce potřebujeme, abychom si zachovali duševní i fyzické zdraví. To pomáhá koloběžkám, stejně jako celému cyklo businessu.“

Je těžké budovat brand ve světě koloběžek?
„Asi jako v každém oboru, budování značky a důvěry zákazníků trvá roky, nicméně věříme, že Yedoo se jednoho dne stane synonymem pro koloběžku, minimálně v naší specializaci tzv. velkých koloběžek s nafukovacími koly. Na naší straně je srdnatost a poctivost ve výrobě i komunikaci, vynikající jízdní vlastnosti a dlouhá životnost všech našich výrobků. Skvělá komunita lidí, která se kolem koloběžek vytvořila, nám ukazuje, že jsme na správné cestě.“