Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

Kamenné prodejny bojují s rostoucími poplatky OSA

Nabízí se levnější alternativy

Ochranný svaz autorský (OSA) pro letošní rok zvyšuje poplatky za hudební produkci v návaznosti na inflaci. Pro mnoho majitelů a nájemců kamenných prodejen, kteří používají hudbu jako kulisu ve svých prostorách, jsou tyto poplatky dalšími z řady prudce rostoucích nákladů a zhoršují ještě více jejich finanční situaci. Pouští se tak do hledání legálních alternativ v podobě levnějších variant.

Rostoucí náklady na energie nebo platy zaměstnanců trápí řadu majitelů obchodů i sítí prodejen v nákupních centrech. Teď se k nim navíc přidávají i vyšší poplatky, které musí hradit, pokud používají hudbu například z rádia, hudebních nosičů nebo streamovacích služeb. Ochranný svaz autorský (OSA), jenž zastupuje její autory a interprety, zvýšil letos vybírané částky o 10,7 %.
To podle lokality a počtu zařízení znamená náklady ve vyšších stovkách až tisících měsíčně. Pro některé obchodníky už částky překračují únosnou mez a ohlížejí se po jiných možnostech.
Současná situace zvyšování daní a všemožných poplatků je vedle významného růstu cen všech médií poměrně náročná na naplnění smyslu podnikání. Při hledání úspor v oblasti nákladů se zde nabízí alternativa v podobě webových a instore rádií, která pracují s hudbou autorů a interpretů, jež OSA a Intergram nezastupují. Provoz je naprosto bezproblémový.

Hudební portfolio na míru

Další výhodou těchto instore rádií je možnost upravení hudebního portfolia na míru. Vyhoví tak potřebám obchodních center, menších obchodů, hotelů i restaurací. „Naše databáze obsahuje asi třicet tisíc skladeb a pravidelně ji obnovujeme ve spolupráci s hudebním dramaturgem,“ vysvětluje Petr Janda, obchodní ředitel IS media, která se zabývá provozováním těchto rádií už 15 let. „Kromě přehrávání hudby licencované mimo OSA a Intergram můžeme do vysílání zařadit i spoty, jingly a hlášky podle přání zákazníka. Úspora na poplatcích může dosáhnout až sedmdesáti procent,“ doplňuje Janda s tím, že zvláště letos pozoruje výrazný nárůst zákazníků.

Generování programu a spotů za pomoci AI

V blízké době navíc hodlá tato firma nabídnout i nový způsob, který umožní rychlejší a levnější generování dodatečného programu do instore rádií (např. spotů, hlášek a jinglů) za pomoci umělé inteligence. Toto zlevnění může přispět i k celkovému zmírnění nárůstu nákladů a obchodníci, u nichž rozhoduje při výpočtu autorské odměny typ přístroje a velikost obce, tak budou mít možnost využít ještě efektivnější a levnější nástroj. „Je tak naděje, že hudební kulisa z těchto provozoven ani kvůli nárůstu poplatků od OSA nemusí zmizet,“ uzavřel Petr Janda.