Jak zvýšit obrat v retailu s využitím stávajících IT systémů? TOPmonks ví, jak na to…

Efektivní propojení dat z prodejen, skladového hospodářství a ecommerce je byznysovým tématem několika posledních let. Retailové firmy obvykle nemají peníze na masivní upgrade a s tím spojený change management.

Jasně, když na investice do nových systémů mají, může tato změna být stěžejní konkurenční výhodou. Ale pokud nedisponují řádově desítkami až stovkami milionů korun, pracují s tím, co mají k dispozici. Což je několik jednotek až desítek datových systémů, které spolu obvykle vzájemně nekomunikují.

V lepším případě jsou propojeny přes aplikační rozhraní, nicméně to samotné není zárukou kvalitních pohledů na data. Výsledkem jsou pak vizualizace, které v lepším případě k ničemu nejsou a v tom horším mohou dokonce dostat tým na scestí. Firma tedy jede pod potenciálem vlastních možností.

Jak tedy zvýšit obrat s maximálním využitím a zjednodušením stávajících IT systémů? V TopMonks v první řadě zanalyzujeme vaše potřeby a současné systémy. Následná implementace pak zajistí, aby nastavené procesy byly maximálně efektivní, poskytovaly reálná data a zbytečně nenavyšovaly provozní výdaje.

Retailový model

Pro příklad z praxe se zaměřím na retailovou firmu, říkejme jí Cooleria. Na úvod o ní víme: Celkový roční obrat činí 160 miliónů, pobočky v CZ a SK, pár frančízantů, má ecommerce, ale příliš mu nevěnuje pozornost. Po základní analýze této firmy jsme zjistili:

Řeší:

  • Skladový systém a pokladní systém
  • Účetní systém, který nenavazuje na skladový
  • 3x různé platformy ecommerce řešení (CZ, SK, DE)
  • Věrnostní program a klubové karty
  • GoodData na vyhodnocování tržeb v retailu a eshopu

Neřeší:

  • Bez interní komunikace zaměstnanců
  • Absence jakéhokoliv programu na přehled odvedené práce
  • Bez systému na efektivní plánování a optimalizaci výroby a zásob
  • Bez zátěžových testů serverů
  • Rozdělení pro samostatné sledování výkonu franchisantů
  • Bez strategie práce s klubisty
  • Bez strategie prodeje na Amazonu

Řešení v praxi

Abychom minimalizovali náklady, využijeme stávající systémy a s Cooleria se zaměříme na následující oblasti:
1. Vizualizace dat a insighty. V tomto případě využijeme GoodData, která jsou již implementována, ale upravíme nebo rozšíříme jejich působnost o další datové cesty. Tento systém se aktualizuje minimálně 1x denně v závislosti na dynamice daného typu dat.
2. Posílení týmovosti. Zaměříme se na komunikaci, informovanost a sdílení informací a dat. Podíváme se na interní komunikační “hygienu”, připravíme workshop na sdílení dat, souborů a dokumentů. Pomůžeme identifikovat tahouny a stěžejní lidi v týmu tak, jak to vnímá samostatný tým.
3. Propojení systémů. Klasickou bolestí mnoha retailových firem je nevalné propojení jednotlivých systémů. V tomto konkrétním případě se zaměříme na:

  • Pohyb zboží. Flow dat a informací mezi skladem, ecommerce, fakturačním systémem a komunikačními kanály. Klíčové mohou být i jednoduché alerty typu: “Pozor, za měsíc dojdou tašky, doskladnit” nebo “Kontejner z Pekingu na cestě, zaplatit.”
  • Cashflow. Sledování a alerty ohledně stavu peněz na účtu a plnění sales KPI. Denní monitoring v reálném čase, alerty jsou upravovány dle požadavků klienta.
  • Simulace. Zátěžové stress testy a simulace hlavních a sezonních prodejních období, např. Black Friday, Vánoce, Valentýn apod.
  • Pricing. Dynamická změna ceny je nejsnažší a přitom často opomíjený způsob zvýšení obratu. Zanalyzujeme historické transakce a pomůžeme s dynamickým nastavování cen a promo akcemi. Současně zoptimalizujeme práci s vaším věrnostním klubem na základě analýzy současných dat.
  • Prodej na externích portálech. Ať už firma prodává přes marketplace, jako je Amazon, Mall apod. nebo spolupracuje na affiliate programech s externími odběrateli, všechno se dá monitorovat a vyhodnocovat.

Poznáváte v tomto popisu Vaši firmu? Domluvte si s námi nezávaznou schůzku. Zanalyzujeme stav vašeho IT, doporučíme další kroky a po Vašem schválení jednotlivé kroky implementujeme. Kontakt na nás je – consulting@topmonks.com, +420 777 285 544, www.topmonks.com