Jak se do životů lidí promítly změny způsobené COVID 19 optikou maloobchodu?

Na jaře loňského roku začal seriál změn, které se měly často stát ze dne na den a Češi se jim museli přizpůsobit. Stejně tak obchody, které zůstaly otevřené, musely plnit náročné úkoly, aby zachovaly bezpečí pro své zákazníky. Doba Čechy oblékla do tepláků, donutila koupit šicí stroje a šít roušky ze sáčků do vysavačů. Více se doma rekonstruovalo, ženy se méně líčily a všeobecně jsme potřebovali o hodně méně deodorantů než běžně. V tu samou dobu obchody spotřebovávaly hektolitry dezinfekce a přípravy na otevření další den často připomínalo vojenské cvičení. Máte rádi čísla, která jednoduše vypovídají o změnách? Data hypermarketů Globus umožnila toto meziroční srovnání roků 2019 a 2020.

A jak COVID-19 zamával s běžným životem Čechů?

Děti i dospělí museli začít pracovat z domova. Zatímco si doba distanční a home office vyžádala okamžité technologické vybavení, školní batohy a aktovky „letěly do kouta“ a čtvrtina nových zůstala v obchodech, protože je nikdo nepotřeboval.
webkamery +648 %
notebooky +186 %
tiskárny +112 %
školní aktovky, batohy    -24 %
Meziroční srovnání rok 2019/2020: Globus


Doba nás donutila doma víc vařit a péct. Renesanci zažily některé domácí spotřebiče. Objevili jsme znovu šicí stroje. Například v měsíci dubnu minulého roku se zdvojnásobil prodej sáčků do vysavačů. Lidé si z nich vyráběli tehdy kriticky nedostupné roušky.
domácí pekárny +372 %
fritézy +145 %
ruční mixéry +56 %
šicí stroje +51 %
mikrovlnné trouby +33 %
Meziroční srovnání rok 2019/2020: Globus

COVID nás uzavřel doma a rodiny si začaly častěji spolu hrát.
společenské hry +31 %
stavebnice +21 %
modely a figurky +44 %
Meziroční srovnání rok 2019/2020: Globus

Doba změnila domovy v kanceláře, a tak nebylo potřeba byznys a společenského oblečení. Lodičky, kabelky, společenské oblečení zůstaly ladem v regálech obchodů. „Dress codem“ se staly legíny a mikiny. Někdy jsme možná úřadovali i v pyžamu. A snažili jsme se sportovat venku i doma.

SPOLEČENSKÁ MÓDA
Móda celkem -43 %
dámské kabelky   -27 %
punčochy -23 %
halenky, sukně, kalhoty -20 %
lodičky, pánské sandále -10 %

DOMÁCÍ MÓDA
módní multifunkční šátky +380 %
legíny +140 %
mikiny +130 %
sportovní obuv  + 96 %
turistická obuv  + 84 %
pantofle, bačkory  + 30 %
pyžama + 25 %

SPORT
malé fitness nářadí +76 %
jízdní kola +33 %
výbava k rybaření +42 %
Meziroční srovnání rok 2019/2020: Globus

Víc jsme myli nádobí a nezbytností se staly dezinfekční gely. Byli jsme opět nuceni, jako kdysi, k domácímu barvení vlasů, protože kadeřnictví se uzavřela. Bez potíží jsme na druhou stranu postrádali parfémy a deodoranty.

DROGERIE
prací prostředky -0,70%
čistící prostředky včetně myčky 16,60%
úklidové potřeby 10%

KOSMETIKA
dekorativní kosmetika -8.50%
deodoranty -19.30%
parfémy, toaletní vody -13.30%
vlasový styling -19.50%
mýdla a dezinfekční gely    52.60%
vlasové barvy    14.20%
krémy na ruce    15%
Meziroční srovnání rok 2019/2020: Globus

Rok 2020 nenahrával cestování, nepotřebovali jsme například cestovní kufry. Mohutně jsme ale rekonstruovali byty, domy a zvelebovali zahrady.
potřeby k úpravám zahrad +23,6 %
hnojiva a substráty +23 %
venkovní rostliny +10 %
nářadí +30 %
elektrické nářadí a příslušenství +15 %
ochranné prostředky k práci +38 %
cestovní kufry   -53 %
Meziroční srovnání rok 2019/2020: Globus


„Úkolem číslo jedna bylo pro nás postarat se o hygienickou bezpečnost našich zákazníků a kolegů. Spotřebovali jsme hektolitry dezinfekce, ustanovili týmy pracovníků, co hlídají rozestupy i počty zákazníků na ploše. Zvykli jsme si na každodenní změny, aby byla splněna nová vládní opatření platná už další den,“ hodnotí dobu Hans Jörg Bauer, jednatel hypermarketů Globus a dodává: „Na druhou stranu máme radost z toho, že zákazníci objevili kouzlo bezkontaktních nakupovací technologií a upřednostňují bezpečné nákupy bez front. Během roku 2020 se počet nákupů se skenery Scan&Go a aplikací Můj Globus rekordně zvýšil, a jen mobilem to bylo o rekordních 400 %. Aktualizace a novinky v těchto technologiích jsme dělali časech sprinterských závodníků. Technologie a jejich spřátelení s našimi zákazníky vidím jako jedno z mála pozitivně. Jinak vidíme okolo sebe spoustu těžkostí, které COVID dovede napáchat, proto jsme už na jaře věnovali z programu Globus Lepší svět čtyři miliony korun seniorům, matkám samoživitelkám a postiženým, kteří jsou nejzranitelnější a v době pandemie potřebují o to více pomoci.“