Využití dat a informací pro váš business
Společnost Sophia Solutions již více než 20 let pomáhá klientům efektivně přetavovat data v informace. Jsou totiž přesvědčeni, že kvalitní a rychlé informace jsou nezbytným základem pro kvalifikovaná rozhodnutí. Otázkou je, jak z obrovského objemu dostupných dat vytěžit relevantní informace. Znáte citát: „Není nic staršího než včerejší noviny“? Úkolem Sophia Solutions je dodávat firmám takové řešení, které jim zajistí celý proces od sběru, čištění přes uskladnění až po prezentaci informací v potřebném čase a za přijatelnou cenu. Za více než dvě dekády působení se firmě podařilo postavit a stabilizovat tým seniorních konzultantů, vyvinout metodiky a odladit sadu nástrojů, což je řadí mezi leadery u společností, implementující datové sklady, reportovací a plánovací systémy na českém a slovenském trhu.
Milan Orendáč se třicet let pohybuje ve světě korporátních financí, působil na pozicích CFO a CEO, má zkušenosti z mnoha zahraničních destinací. Má tedy výhodu pohledu na problematiku z obou stran „hřiště“. Zeptali jsme se ho, jak se vyvíjel pohled na řízení datových toků ve firmách?
„Když se ohlédnu za přístupem k datům v horizontu uplynulých 35 let, z dnešního pohledu tehdy nebyla data skoro žádná. Firmy se řídily intuicí, instinktem a data měla spíše o minulosti, z pohledu do zpětného zrcátka. S vývojem možností sběru, uchování a zpracování narůstaly objemy dat a informací. Zároveň narůstala schopnost využít data k predikci budoucího vývoje, resp. vyhledávat v datech takové paterny, které takovou predikci umožní. Naši datoví analytici dokáží za pomoci moderních nástrojů a AI sestavit pro naše klienty nejen analýzu stavu, ale hlavně „what if“ analýzu, která je důležitým elementem v manažerském rozhodování firem.
Na začátku každého podniku obvykle stojí nápad, nějaká idea, kterou je potřeba popsat modelem, který bude srozumitelný pro okolní svět, obchodní partnery, banky, investory. Postupem času se každý model vyvíjí a je poměřován s dosaženou realitou, jsou do něj „nasávána“ aktuální data, která se porovnávají s modelovými daty. Správně implementovaný, nasazený a používaný systém umožňuje firmám nejen měřit odchylky, ale také aktualizovat a vyvíjet samotný model. Systémů, které to umějí, je na trhu celá řada. Většinou jsou založeny na využití standardních nástrojů, jako je Microsoft Excel. Námi implementovaná řešení stojí vývojově o několik stupňů nad zmiňovaným Excelem. Naše řešení jsou postavena na specializované platfomě „IBM Planning Analytics“. Jedná se o platformu, která uživatelům poskytuje veškerý uživatelský komfort a možnosti jako Microsoft Excel, ale navíc zajišťuje funkcionalitu pro zmiňovaný systém obtížně dosažitelnou.
Jedná se hlavně o zásadní přínosy, jakými jsou jediné místo pravdy aneb, že všichni uživatelé používají jednotná data, Sandboxing, kdy každý uživatel si může modelovat vlastní analýzy bez obavy přepisu prvotních dat, Workflow, které umožňuje řídit a automatizovat procesy a ve kterém systém pracuje s revizemi a zamykáním schválených změn v několika úrovních a v neposlední řadě modularita – změny jako přidání sloupce se projeví automaticky ve všech dotčených tabulkách.
Samozřejmostí je automatická tvorba a distribuce reportů. Představte si, že ráno máte po zapnutí počítače k dispozici reporty z předešlého dne včetně zvýrazněných „alertů“ a AI Vám odpovídá na Vaše otázky s využitím dat, která se během noci nahrála do Vašeho datového skladu. Chcete je častěji? Není problém, kvalitní datová základna to zvládne bez potíží. Toto už není sci-fi, ale dnešní realita našich klientů.
Pokud se firma rozhodne změnit svůj přístup k datům a osloví vás, co následuje? Jak pracuje Business Intelligence?
Asi bych tu otázku trochu opravil. Za mě se nejedná o změnu přístupu k datům, ale k hlubší změně, jak lépe řídit svůj business s využitím dat a dostupných technologií. Každý klient, který se pro změnu rozhodne, se pro ni rozhodne z nějakého důvodu. Ve většině případů je nespokojen se stávajícím stavem a chce ho změnit. Často se potkáváme s tím, že klient potřebuje pomoci definovat a popsat, jak by ta změna vlastně měla vypadat a jaký by měl být cílový stav. Na druhou stranu máme i klienty, kteří vědí přesně, co chtějí, a od nás potřebují „pouze“ realizaci. Náš přístup je na počátku spolupráce vždy stejný.
„V první fázi se soustředíme na to, abychom správně pochopili potřeby klienta. Co potřebuje pro řízení budoucnosti. Když odladíme jeho potřeby, podíváme se očima alchymistů na to, jaké má ty křivule a co už v nich má. Uděláme GAP analýzu, jejímž cílem je nalézt nesrovnalosti mezi stávajícím stavem a cílovým stavem. Jakmile zjistíme, co je třeba udělat, navrhujeme technologie. Těch máme celé portfolio – od IBM, Oracle, Microsoftu, ale i vlastní řešení v podobě našich frameworků, které výrazně zlevňují a zefektivňují nasazení celého řešení. Dále analyzujeme odkud data sbírat, jak je čistit a transformovat. Navíc na základě dat jsme schopni hledat souvislosti, které nejsou třeba na první pohled zřetelné. Dokážeme předpovědět chování zákazníků. Napojíme se tedy na zdroje dat, dodáme analytický mozek a technologie. Nejen že zobrazíme data jako informace, ale ukážeme, jak data využít, co všechno se s nimi dá podnikat. Sophia Solutions nepatří do škatulky IT firma, nýbrž patří do kategorie Business Intelligence. V našem týmu jsou špičkoví odborníci s jedinečnými zkušenostmi z řady úspěšně realizovaných projektů. Součástí nejsou jen IT odborníci, ale i konzultanti s hlubokou odbornou znalostí z příslušné oblasti s dostatečnou kapacitou i pro zajištění rozsáhlých projektů.“
Co řeší klient, který by vaše služby měl chtít?
„Měl by se s námi bavit klient, který má potřebu rychlejší, přesnější a relevantnější informace pro svoje rozhodování. Může se s námi zkontaktovat každý, kdo chce získat nástroj, který mu řekne, když uděláš to, pravděpodobně se Ti stane toto, ve firmě se Ti děje tohle a měl by ses podívat na ono. Měl by se nám ozvat každý, kdo na poradách managementu absolvuje diskuzi na téma „Já mám jiná čísla“, nebo ten, kdo čeká na výsledky tak dlouho, až se vlastně stanou nerelevantními. Ještě dnes existuje mnoho firem, kdy na úrovni managementu probíhá diskuse na téma, kdo má vlastně správná data. Finanční ředitel má například jiná čísla než obchodní ředitel a oba mohou mít pravdu. To je přesně ten moment, kdy by nám někdo z firmy, kdo je za data nebo reporting zodpovědný, měl zavolat a domluvit si schůzku.
Data a etika
„S přístupem k datům jsme se již dotkli problému etiky. Pokud máme dobrý nástroj, lze ho vždy využít, ale i zneužít. S tím samozřejmě vyvstávají etické otázky. Data jsou zároveň zbraň a je s nimi potřeba zacházet velice opatrně. Firmy musí velmi obezřetně zvažovat, komu dají přístup k jakým informacím. A to nemluvím pouze o legislativních nařízeních. Může nastat i neúmyslný únik dat, pokud nemají procesy, které my také umíme nastavit. Vidíme do dat svých klientů, proto vždy respektujeme a garantujeme morální kodex.“
Jak je u vás využívána umělá inteligence?
Umělá inteligence je téma na samostatný rozhovor. Domnívám se, že zatím hledáme způsoby využití všech možností, které nám AI poskytuje. Za sebe mohu říci, že každý den objevuji něco nového a napadají mne nové a nové příležitosti využití pro naše klienty. Do našich produktů postupně zařazujeme nové možnosti, které zákazníkům pomáhají – v oblasti automatizace, dostupnosti informací atp. Řekl bych, že zatím jsme stále pouze na počátku a je fascinující sledovat ten vývoj. Pojďme si o tom promluvit za rok a uvidíte, že budeme všichni mnohem dále.
Ing. Milan Orendáč,
Sales Manager
+420 602 332 698