Franšízing, aneb jak udělat z jakékoli firmy „McDonalď s“

Tak jako si jdete k oblíbenému pekaři pro dobré pečivo, chodí firmy do poradenské kanceláře RNDr. Jiřího Lošťáka, Ph.D. pro návod, jak se stát franšízorem. FRANŠÍZOR nabízí ověřený úspěšný podnikatelský nápad jiným, zpravidla začínajícím podnikatelům nebo podnikatelům, kterým je obor podnikání blízký. V případě, že existuje úspěšný podnikatelský záměr a je postaven na výjimečném nápadu (patent, know-how, design, …) vykazuje zajímavý zisk. Je-li k tomu k dispozici dobrá zkušenost s vlastní pobočkou/pobočkami, potom ji lze aplikovat pro další expanzi v rámci celosvětově úspěšné obchodní strategie – FRANŠÍZING (franchising).

Proč se o tom, jak vybudovat síť postavenou na stejných principech jako známý fastfoodový řetězec McDonalďs, neučí ve školách?

Protože nikdo, komu se podařilo vybudovat takovou síť, nechce, aby mu vyrostla konkurence. Všechny členy sítě si centrála zavazuje mlčenlivostí a teprve potom jim odhalí tajemství svého úspěchu. Těmto příjemcům, samostatným podnikatelům, kteří se rozhodnou stát se součástí sítě, se říká FRANŠÍZANTI. Získají tak nejen licenci na značku, ale i na cenné know-how pro podnikání v daném oboru.
Žijeme v globalizovaném světě, ve kterém se rychle šíří informace a kde každý může realizovat svůj nápad. Cesta každého však nemusí vést k úspěchu a celosvětové expanzi. Na cestě se mohou projevit špatná rozhodnutí, legislativní nedostatky, zrada spolupracovníků, finanční problémy, pokuty kontrolních orgánů, špatný odhad vývoje i chybně zdokumentované a málo ochráněné know-how.
Na konec cesty se dostanou jen ti, kteří budou mít štěstí a současně využijí všech možností, aby se vyhnuli výše uvedeným chybám. Využijí služeb kvalitních spolupracovníků, spolehlivé dodavatele, zkušené právníky a poradce, specialisty na síťový marketing, design, informační technologie, logistiku atd.

Prvním krokem podnikatele k vytvoření franšízové sítě by mělo být rozšíření znalostí o tomto způsobu expanze. Zdrojem informací je například portál České asociace franchisingu (www.czech-franchise.cz), kde lze najít nejen kontakty na odborníky, ale i na franšízové koncepty, pod jejichž značkou mohou podnikat.

Pokud se rozhodnete budovat svoji franšízovou síť, můžete se obrátit na poradenskou kancelář dr. Lošťáka. Vývoji franšízových systémů, franšízové dokumentaci a řízení sítí se věnuje již více jak 30 let. Za dobu své existence pomohl se svým týmem na svět přivést řadu zajímavých značek, které se díky franšízingu staly známými v České a Slovenské republice a některé již expandují dál do Evropy či do světa.
Požádali jsme dr. Lošťáka o odpověď na otázku:

Které z vašich konceptů vidíte jako velmi perspektivní pro rozvoj v ČR, EU i ve světě?

Příkladem konceptu, který určitě nebude mít nouzi o klientelu v ČR, je síť rehabilitačních center STOP BOLESTI ZAD (www.stopbolestizad.cz). Založil ji velký propagátor SM systému dr. Smíška a zdravé chůze Ing. Roman Nesvadba. Koncept přináší úlevu od bolesti a slouží také jako prevence proti následkům sedavého zaměstnání. Odhaluje i všechny taje správné chůze.

Evropské ambice zcela naplňuje jedinečný stavební koncept soběstačných domů TALPA HOUSE. Koncept oslovuje náročnou klientelu, která vyžaduje bydlení v maximálním propojení s přírodou a dbá o ekologii a udržitelnost. Design konceptu je exkluzivní, stejně jako i technologie, a je vhodný i pro developery. Za konceptem stojí jeho zakladatel, slovenský podnikatel Martin Pribila (www.talpahouse.com).

Aktuálně nejúspěšnějším projektem s celosvětovým potenciálem je interiérový koncept motýlích domů PAPILONIA (www.papilonia.cz). Možnost vidět exotické motýly a být s nimi v kontaktu láká návštěvníky všech věkových kategorií na celém světě. Za tímto nápadem jsou tři podnikatelé: Zbyněk Černý, Michael a Roman Kučerovi.

Chcete nabídnout svůj podnikatelský koncept dál a nevíte jak začít?

Kontaktujte poradenskou kancelář RNDr. Jiřího Lošťáka a vyžijte bezplatné první konzultace s odkazem na tento článek.

www.lostak.cz