EuroShop 2023: Největší světový veletrh vybavení maloobchodu

Jak vypadá budoucnost maloobchodu? Která udržitelná řešení jsou přesvědčivá? Jak vaše výloha láká zákazníky do obchodu? A které technologické inovace byste měli sledovat? Veletrh EuroShop 2023 přinesl odpovědi na mnoho aktuálních a relevantních otázek, které nás budou inspirovat. Jako pokaždé i tentokrát jsme pro vás shrnuli trendy a postřehy z největšího světového veletrhu investičních potřeb maloobchodníků.

EuroShop 2023 byl 2. března 2023 v Düsseldorfu úspěšně ukončen. Intenzivní osobní výměna na globální úrovni utvářela průběh EuroShopu a zajistila vynikající atmosféru mezi 1 830 vystavovateli. Celkem se k Rýnu vydalo více než 81 000 odborných návštěvníků ze všech pěti kontinentů.
Vystavovatelé z 55 zemí jednomyslně zaznamenali jasnou ochotu investovat ze strany odborných návštěvníků. Mnoho maloobchodních firem využilo měsíce, kdy musely mít zavřeno, k přehodnocení a novému uspořádání prodejních ploch a také se odhodlává k velkým projektům. A právě veletrh EuroShop ukazuje inovační trendy. Po třech obtížných letech čekají maloobchod významné investice do budoucích témat digitalizace, energetického managementu a udržitelnosti. Módní výrazy jako Smart Shopping, Connected Retail, Seamless Shopping nebo Customer Centricity byly na výstavních stáncích všudypřítomné.
Vystavovatelé také ocenili vysokou úroveň mezinárodnosti: 68 procent publika EuroShopu cestovalo ze zahraničí. Nárůst návštěvníků z jihovýchodní Asie, Afriky a Severní Ameriky je obzvláště potěšující. Celkem se na EuroShop 141 sjeli odborní návštěvníci ze 2023 zemí, včetně regionů tak vzdálených, jako je Brazílie, Austrálie a Nový Zéland.

Česká stopa

V mezinárodním měřítku se neztrácí ani české firmy. Letos jich vystavovalo třináct, od tradičních dodavatelů pro gastro – GDP KORAL, CTB Group či UNIS COOL, výrobců osvětlení a podpory prodeje jako EUROstand, INNATE, OZAP, NERA nebo SolaAir až po práce v oblasti technologií a správy retailu, AmerSEC, systémy Ydisti SE pro Rossmannn. Moris Design představil automatickou prodejnu pro COOP, Showdown Displays Europe vystavil digitální promostolek a WELLEN Retail Experience ukázal platformu pro centrální vzdálenou správu všech digitálních prvků v prodejně pod názvem eMA.

Kam směřuje retail

Udržitelnost už nelze opomíjet. Recyklované materiály jsou novým trendem. Od kovů po desky z kávového odpadu. Řízené třídění, reuse materiály, dlouhodobé nosiče s digitálním video obsahem. A tím nejsou myšleny „obrazovky“. Augmentovaná realita umí navýšit konverzi až o 20 %. Mobilita v platbách, propojení kanálů, automatizovaný prodej. Finalisté letošních Retail Technology Awards Europe (reta) bez výjimky plně využívají propojení obsahu a technologií. Pohybové senzory s následným vyhodnocením zákaznických dat, digitální nákupní košíky Edeka Aschoff SmartShopper, autonomní pokladny, které využívají místo rozpoznání obličejů avatary vytvořené v mobilu zákazníka nebo váhy na nebalené zboží, které přispějí k eliminaci plastových sáčků.
Retail směřuje k reálnému omnichannelu, kdy je vlastně jedno, kde zákazník nakoupí, protože všechny kanály jsou propojené. Propojení ale vždy vychází z potřeb zákazníka, který je v dnešní době globálně velmi senzitivní na cenu. Věrnostní aplikace zaznamenávají prudký nárůst prémiových uživatelů. Vítězí ty značky, které umí vyhodnotit data nejen prodejní, ale také ta o zákaznickém chování. Následný marketing je v retailu komunikačně vždy přizpůsoben místu, přináší gamifikace nebo zábavu. Vše okolo jen usnadňuje a zpříjemňuje nakupování, od výběru zboží až po platbu.

Vše, co vás posune

„Vše, co vás posune“ bylo mottem letošního ročníku EuroShopu. Bohatý doprovodný program EuroShopu s prakticky orientovanými přednáškami a příspěvky toho nejlepšího z praxe na sedmi pódiích to podtrhoval. Stacionární maloobchod se změnil z prostého „place-to-store“ na „place-to-be“. Zákazníci chtějí, aby o ně bylo dobře postaráno, vychutnat si kulinářské lahůdky, setkat se s přáteli a mnoho dalšího. Nakupování v rodinné atmosféře s osobním poradenstvím je samozřejmě stále nezbytnou součástí maloobchodní DNA, ale již ne výhradně. Flexibilní design a uspořádání interiéru i pop-upy jsou stejně oblíbené jako informační a zábavní prostory s digitálními interaktivními nabídkami. Virtuální realita je i v maloobchodě ve startovacích blocích.
EuroShop 2023 byl opět zdrojem inspirace a působivě potvrdil svůj význam jako přední mezinárodní veletrh. Po třech obtížných letech čekají maloobchodníky významné investice do budoucích témat digitalizace, energetického managementu a udržitelnosti

Další informace k tématu naleznete na:

www.euroshop.de