Doručení poslední míle – nová výzva pro e-commerce i retail

Služba DoDo je data-driven služba, specializovaná na městkou logistiku. V rámci segmentu B2B funguje jako vysoce efektivní, spolehlivé a „tailor-made“ řešení doručení poslední míle ke koncovému zákazníkovi. Díky vlastní logistické platformě s vyspělými prediktivními modely dokáže efektivně využívat fleetové flotily, identifikovat časové špičky a okamžitě reagovat na dopravní situaci ve městě. Umožňuje tak maximální utlilizaci každého auta a snížení negativních dopadů na městské prostředí.

V rozhovoru pro náš časopis přibližuje CEO DoDo, Michal Menšík, problematiku logistiky poslední míle, která je i díky korona krizi stále aktuálnější.

Důsledky koronavirové pandemie a vládních opatření na mnoho českých firem tvrdě dopadly. Dle vašich čísel to ale vypadá, že vám pandemie spíše pomohla k dalšímu, ještě rychlejšímu růstu…

Je to dáno tím, že koronavirová situace znatelně urychlila digitalizaci retailu a naplno ukázala, jak jsou naše logistické služby potřeba. S přesunem obchodování na internet totiž přirozeně vzniká i potřeba řešit bezpečnou přepravu zboží k zákazníkovi a krize jen podtrhla naše přednosti. Řada ochodníků postupně zjistila, že pro ně kvalitní logistika může být akcelerátorem byznysu, a obrací se na nás tedy stále více podniků – od malých živnostníků, přes středně velké podniky a eshopy až po retailové giganty.

Čím je to dané?

Začínají si uvědomovat, že kvalitní doručení je pro budování i udržování pozitivního vztahu mezi nimi a zákazníkem klíčová. Expresní doručení trénovaným kurýrem, který dokáže e-shop reprezentovat, dělá obchodníkovi skvělou službu a zvyšuje oblíbenost jeho podniku. Maximální efektivita rozvozu daná naší pokročilou logistickou platformou je pak jen třešničkou na dortu. DoDo díky své technologii a know-how dokáže zajistit rozvoz s maximální efektivitou, takže zásilky jsou doručeny rychleji, levněji a šetrněji pro město.

Kdo tedy vaše služby využívá?

Velmi silní jsme v oblasti rozvozu potravin, pro který jsme dokonce založili samostatnou divizi DoDo Fresh. Vozíme pro zásadní hráče na trhu, jake je Košík, a kompletně zajišťujeme logistiku řetězci Tesco. Expresně také rozvážíme jídla pro známé řetězce KFC, Paul, Bageterie Boulevard či Frutisimo a rovněž nové Hotovky Košík. Rozvoz v rámci poslední míle zajišťujeme i pro celou řadu e-shopů jako Bibloo, Mana, Biooo.cz, Rituals, SuperZOO a další.

Jak koronavirus ovlivnil vztah mezi obchodníky a jejich zákazníky?

Koronavirus omezil možnost přímého kontaktu obchodu, tedy dané značky a zákazníků. Majitelé jednotlivých podniků proto postupně přišli na to, že vyřešení poslední míle je nesmírně důležitým „touchpointem” mezi nimi a zákazníkem. Osobní a expresní doručení trénovaným kurýrem, který dokáže e-shop reprezentovat, dělá obchodníkovi skvělou službu a zvyšuje oblíbenost jeho podniku. Vyřešit poslední míli správně je velká výzva i příležitost a právě to DoDo nabízí.

A odráží se to skutečně ve vašem růstu?

Rozhodně, poptávka po delivery službách exponenciálně roste a zájem je obrovský. Koronavirus otevřel oči jak zákazníkům, tak značkám. V době lockdownu byl online prodej s rozvozem pro majitele zavřených provozů jedinou cestou, jak prodávat, a pro spotřebitele jedinou cestou, jak se bezpečně dostat ke zboží, takže si online nákup s doručením vyzkoušeli i lidé, kteří se doposud báli. Pro 72 % zákazníků ostatně byla právě krize důvodem k prvnímu online nákupu zboží, které byli do té doby zvyklí nakupovat v kamenných obchodech.

Růst popularity logistických služeb ale nebyl jen koronavirovým výkyvem. Firmy, které rozvoz již zavedly, zjišťují, že pro ně taková služba bude velmi vítaným rozšířením zákaznického servisu, novým zdrojem příjmu a také možností, jak se odlišit od konkurence.

To zní, jako kdyby byl rozvoz zboží pro řadu retailových hráčů stále nevyzkoušenou novotou?

Bohužel, stále je to tak. Na druhou stranu, řada retailových hráčů již rozvoz svého zboží delší dobu plánovala a koronavirus zapříčinil, že se do něj zkrátka pustili okamžitě, místo aby to byl projekt, který měsíce a léta chystají. Digitalizace retailu je přirozený a nevyhnutelný vývoj, jehož klíčovou součástí je právě kvalitní logistika. Kamenné pobočky budou v řadě byznysů znatelně ztrácet na významu.

Jasně. Jejich provoz je drahý a lidé stále více spoléhají na internet i při svých nákupech. Značky si ale přesto budou chtít zachovat svůj blízký a důvěrný vztah se zákazníkem…

Ano, a právě proto jsme tu my. Kurýři DoDo jsou trénovaní v komunikaci a dokáží být dokonalými ambasadory daného obchodu, jehož rozvoz mají na starost. Z toho partnerské obchody velmi těží, což lze doložit i čísly. V rámci pilotní fáze naší spolupráce s jedním z významných fashion hráčů se třeba ukázalo, že lidé, kteří využívají expresní doručení, se o 47 % častěji vrací pro další nákup a jejich objednávky mají o 65 % vyšší průměrnou hodnotu (AOV). Zajímavé také je, že až 84 % zákazníků zvolí takový obchod, který je schopen doručit jim zboží rychleji, a 90 % zákazníků motivuje rychlé dodání k opakovanému nákupu.

Některé značky si přesto chtějí dělat logistiku úplně samy a neriskovat, že jim vztah se zákazníkem pokazí nějaká externí firma…

Tento trend se skutečně dal pozorovat – firmy chtěly mít svou logistiku plně pod kontrolou a dělat si ji samy. Tento přístup je už ale trochu překonaný. Outsourcing směrem ke kvalitní citylogistické službě s sebou totiž nese nepopiratelné benefity. Obchod díky službě jako DoDo nemusí draze spravovat vlastní flotilu nebo řešit HR a může se plně věnovat svému core-businessu, ve kterém má konkurenční výhodu. To je pro budování značky to nejlepší, co může udělat. DoDo má veškeré zdroje, know-how a logistickou platformu, která mu umožňuje zajistit rozvoz výrazně efektivněji, než jak by to dokázal sám obchodník. Nejde navíc jen o samotné doručení. Naše logistická platforma, za níž stojí čistě interní vývoj, umožňuje kromě optimalizace a sledování kurýrů také realtime monitoring a reporting logistických procesů. Díky spárování s klientským softwarem je možné sledovat efektivitu dokonce i v oblasti optimalizace skladů…

Jak se podle vás v následujících měsících a letech logistika ve vztahu k e-commerce promění?

Změny a inovace bývají motivovány preferencemi zákazníků a my vidíme, že čím dál více lidí vyžaduje doručení zboží pokud možno hned. Logistika tedy bude obecně zrychlovat a aby to bylo možné, musí se také zefektivňovat. Právě to je naším dlouhodobým cílem, protože dokonalá koordinace logistiky šetří peníze, ale také město. Je důležité být maximálně efektivní a nezahlcovat ulice dalšími a dalšími auty. S efektivitou i preferencemi zákazníků se pak pojí také další velký trend – doručování zboží v hodinových slotech.

Tak jako to již známe z oblasti doručování potravin?

Ano. Víme, že většina zákazníků chce mít kontrolu nad tím, v kolik jim zásilka přijde, aby si její převzetí mohli dobře naplánovat. Co je důležité, není to zásadní jen pro jejich pohodlí, ale rovněž pro další zefektivňování logistiky. Nesmyslné doručovací časy s mnohahodinovým rozptylem způsobují, že skutečně velké procento zásilek zůstává nedoručených a po městě zbytečně jezdí několik dní. To není dobré ani pro zákazníka, který na zboží čeká, ani pro e-shop, jehož reputace v očích zákazníka klesá, ani pro město a jeho ovzduší.

Kolik kurýrů pro DoDo pracuje a a jak velká je vaše flotila? V kterých městech fungujete?

Startup DoDo, který aktuálně operuje s více než 1 000 kurýry a 400 automobily, působí v Praze a přilehlých městech, jako jsou Říčany, Beroun či Kladno, dále pak například v Brně, Ostravě, Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Kolíně a Prostějově. Svoje služby již ale startup rozšířil i do sousedního Slovenska, Polska či Maďarska.

DoDo je zároveň vysoce flexibilní osobní asistenční a kurýrní služba, která je na základě objednávky pomocí SMS nebo Facebook Messengeru schopna zajistit okamžitou pomoc s takřka jakýmkoli problémem – ať se jedná o dovoz čerstvé pizzy, nákup kancelářských potřeb, vyzvednutí obleku z čistírny či podání zásilky na poště.
www.idodo.cz