Devátý ročník předávání ocenění Czech Superbrands, který se konal 23. září 2021 v Národním domě na Vinohradech, byl výjimečný nejen díky skvělým značkám, ale i svou velikostí. Organizátoři se totiž rozhodli kvůli pandemii spojit ročníky 2020 a 2021 dohromady v jeden velký galavečer s více jak 250 hosty z řad zástupců oceněných značek, porotců, představitelů veřejného života a odborníků na branding a marketing. Ocenění za rok 2020 si odneslo 41 značek v kategorii Consumer Superbrands a 20 brandů získalo titul Business Superbrands. Pro rok 2021 byl počet oceněných značek ještě vyšší. Ocenění Consumer Superbrands získalo 51 značek a v kategorii Business Superbrands bylo oceněno 21 brandů.
Slavnostním večerem hosty provázela herečka Simona Babčáková. O umělecký zážitek se postarala 14-letá slovenská senzace, vítězka soutěže Česko-Slovensko má talent Nikola Šurínová, která uhranula obecenstvo svou hrou na bicí. O odlehčení se postarali přední představitelé české stand-up comedy scény Adéla Elbl a Petr Cerha alias Nasty.
Značky se silnými příběhy
Pečeť kvality Superbrands odráží sílu, stabilitu a odhodlanost oceněných značek a jejich schopnost posouvat hranice, inovovat a neustále se zlepšovat. Společnosti se do výběru Superbrands nenominují a nedá se do něj přihlásit. Značky jsou vybírány podle prestiže, inovativnosti a povědomí o značce na českém trhu. Aby se značky staly členy elitního klubu Superbrands musí mít nejen vysokou kvalitu a vynikající renomé, ale také silný příběh. Ty jsou každoročně zaznamenány v ročence Superbrands a slouží jako memento úspěchu a silné pozice oceněných značek na českém trhu.
„Přesto, nebo spíše právě proto, že v loňském a letošním roce světovou ekonomiku výrazně zabrzdila koronavirová pandemie a prudké ochlazení celosvětového obchodu, je důležité propagovat české průmyslové a další značky co nejširšímu publiku. Právě ročenka a program Superbrands, jsou jedním z těch klíčových kanálů, jak připomenout šikovnost tuzemských podnikatelů a jejich úspěchy“, píše v předmluvě ročenky Vladimír Dlouhý, Prezident Hospodářské komory ČR.
V roce 2020 získala na základě nominace odborné poroty a hlasování veřejnosti titul Superson – Osobnost 2020 roku mikrobioložka Soňa Peková. Ocenění dostala za svůj přínos v boji s koronavirem Covid-19, když v její soukromé laboratoři identifikovala první dva případy nakažených a vykonala tisícky testů. Vyvinula také zjednodušenou metodu na identifikaci viru, kterou zdarma poskytla ostatním laboratořím k užívání. Molekulární genetička zřídila soukromou laboratoř ve svém domě za Prahou, co je jen dalším testamentem její vášně pro bádání, které jí zabírá většinu pracovních dnů. “Dopoledne je to běžná administrativa, nasleduje práce v laboratoři, diagnostická činnost, pipetování, věnuji se experimentální práci. Nemám rada kancelářský typ práce, považuji jej za ubíjející. Potřebuji ruch laboratoře, kontakt s praktickou činností“, opisuje svůj den Peková.
V březnu letošního roku se v českých médiích objevila informace, že manželé Vlčkovi zakládají nadaci na pomoc rodinám s vážně nemocnými dětmi, do které ze svých vlastních prostředků vkládají aktiva v hodnotě 1,5 miliardy korun. To z nich udělalo největší přispěvatele na dobročinné účely v České republice. “Popravdě řečeno nás to trochu zaskočilo. Nemáme totiž pocit, že by za námi stálo už dost práce. To důležité je teprve před námi – naplnit naši vizi, se kterou jsme se zatím jen veřejně svěřili. O to víc si ocenění vážíme a bereme jej jako projev velké důvěry, kterou se budeme snažit nezklamat. Je to spíše závazek než odměna,” říkají Vlčkovi. Taková skromnost je obdivuhodná, ale odborná porota s ní v dobrém nesouhlasila. Obě osobnosti roku byli nominovány odbornou porotou a výherce vybralo více než 4000 respondentů mezi 10 uchazeči pro každý rok.
Čestné ocenění pro Světlušku a Konto Bariéry
Vítězem speciálního ocenění Honorary Superbrands pro rok 2020 se stala nadace Konto Bariéry, která pomáhá tam, kde je třeba už od roku 1992. Svou první sbírkou Na konto Míša se nesmazatelně zapsala do historie české filantropie když se jí podařilo vybrat přes 100 milionú českých korun. „Dodnes mám schované bedny ústřižků složenek od dárců, jedna z prvních složenek, darováno 5000 korun, byli taxikáři ze Staroměstského náměstí, ale přispěli třeba i David Koller, Jiří Brdečka, Miloš Macourek, profesor Petr Tučný“, vzpomínka na historickou sbírku Božena Jirků, ředitelka nadace. V současnosti Konto Bariéry pokračuje ve svém poslání stejně úspěšně i díky moderním technologiím, pohodlným způsobům platby a využíváním aktuálních trendů v dárcovství. Záběr pomoci je skutečně široký, od speciální podpory bytů a automobilů, vozíky, pomůcky pro neslyšící až po specifické a nákladné sportovní vybavení.
Dlohouletou pomoc tam, kde je to nejvíc potřeba, má na svém kontě nadace Světluška, která pomáhá zrakově postiženým už od roku 2003. Úspěšný projekt Nadačního fondu Českého rozhlasu to dělá hned dvěma způsoby. Nepřetržitou finanční pomocí zrakově postiženým lidem i pořádáním osvětových a zážitkových aktivit pro všechny dárce. Projekt podporuje mimo jiné i osobní asistenci, odlehčovací průvodcovské a předčitatelské služby, výcvik vodicích a asistenčních psů, nákup nezbytných kompenzačních pomůcek, vzdělávání, volnočasové aktivity a sport.
Světluška pomáhá budovat systém kvalitní péče o zrakově postižené lidi skrze organizace, které díky nadační podpoře mohou realizovat své projekty. Není proto divu, že si nadace leto odnesla speciální ocenění Honorary Superbrands 2021 pro organizace, které svou činností dělají Česko ještě lepším místem pro život.
Česká značka, co dobývá svět
Když na podzim roku 2019 dostali porotci úkol nominovat jednu značku, která si zaslouží za posledních 12 měsíců titul Most Innovative Brand, netušili jakou úlohu jejich favorit sehraje v boji s koronavirem. Společnost Prusa Research totiž dokázala ve spolupráci s komunitou 3D tiskařů do konce dubna zdarma dodat zdravotníkům, policistům a dalším profesionálům v první linii přes 150 tisíc ochranných štítů.
Podobně impozantní, jako rozsah nezištné pomoci, jsou i podnikatelské úspěchy firmy se 400 zaměstnanci, která měsíčně rozešle přes 6000 tiskáren do celého světa. Dle studie Deloitte 2018 se firma navíc stala nejrychleji rostoucí technologickou firmou ve Střední Evropě s růstem 17 118% za 4 roky. Její tiskárny Original Prusa najdete na polárních základnách v Kanadě, v nemocnicích v rovníkové Africe ale i u hollywoodských animátorů při natáčení Hvězdných válek.
Seznam Czech Superbrands 2020 a 2021:
Značky oceněné v kategorii Consumer Superbrands pro rok 2020: SEPHORA, ZPMV ČR, Panadol, Babiččiny nudle, mBank, Marianne, Gemini, FOKUS, SONNENTOR, Pangamin, Kores, BRAMAC, TEREZIA, dm drogerie markt, ELECTRO WORLD, DEDRA, PE-PO, MARLENKA, Vileda, PRE, ES EKONOMICKÉ STAVBY, Kaufland, LIQUA, Carlson, Klenoty AURUM, GECO, RE/MAX, MetLife, Brit, Starkl, PIEDRA, SCANquilt, PRIMIGI, Dormeo, SENSODYNE, Weber, Cofidis, LITE, Prima, AutoPalace, Super Zoo.
Značky oceněné v kategorii Business Superbrands pro rok 2020: UNYP, LABEL design, PPAS, PackWay, OMEGA OPTIX, SOUDAL, SECURITAS, GOLEM, ATALIAN, GORDIC, VM FOOTWEAR, ASEKOL, ALEF, UNIQA, HANYŠ, AROS, SWS, EKOBAL, ISOTRA, Adoz
Značky oceněné v kategorii Consumer Superbrands pro rok 2021: Wobenzym, Ionic-CARE, Preventan, BEKO, OZP, TANTUM VERDE, Voltaren, VOCÍLKA, Zásilkovna, Amylon, FITHAM, DOUGLAS, innogy, PEPCO, Vest, FRANZ JOSEF Kaiser, REFLEX, IQOS, Michlovský, Pangamin, Kores, BRAMAC, TEREZIA, dm drogerie markt, ELECTRO WORLD, DEDRA, PE-PO, MARLENKA, Vileda, PRE, ES EKONOMICKÉ STAVBY, Kaufland, LIQUA, Carlson, Klenoty AURUM, GECO, RE/MAX, MetLife, Brit, Starkl, PIEDRA, SCANquilt, PRIMIGI, Dormeo, SENSODYNE, Weber, Cofidis, LITE, Prima, AutoPalace, Super Zoo
Značky oceněné v kategorii Business Superbrands pro rok 2021: VŠFS, MarketUp, FENIX, Gebrüder Weiss, KOMWAG, PROMA REHA, EGAP, TORK, ARAMARK, THUASNE
O programu
Superbrands je nejuznávanější nezávislou globální autoritou v oblasti hodnocení a oceňování obchodních značek. Titul Superbrands je znakem speciálního postavení a uznáním speciální pozice značky na lokálním trhu. Pečeť Superbrands získávají značky s vynikající pověstí – zákazníci si s nimi spojují významné hodnoty a mají k nim osobní vztah. Od svého vzniku ve Velké Británii si projekt získal celosvětové uznání a dnes je cena Superbrands uznávána jako speciální ocenění, které na základě sjednocených kritérií a metod každoročně identifikuje nejlepší z nejlepších značek ve více než 90 státech na 5 kontinentech.
Více o programu Superbrands se dozvíte na: www.czechsuperbrands.com, www.facebook.com/czechsuperbrands