Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

ČR zná vítěze ankety EXEC E-commerce osobnost pro rok 2024

Druhý ročník ankety EXEC e-commerce osobnost již má svého výherce. Stal se jím Dalibor Cicman, zakladatel GymBeam. Druhou a třetí příčku obsadili zástupci internetových obchodů Trenýrkárna a Alza. Došlo i na udělení speciálního ocenění. Slavnostní předávání proběhlo 6. 6. 2024 na uzavřené VIP akci EXEC Edge pořádané společností Shopsys a Sounds Good Agency, na které se sešlo na 100 zástupců největších českých a slovenských e-shopů. Anketu vyhlašuje mediální e-commerce platforma EXEC, kterou provozuje společnost Shopsys.

Česko je aktuálně v přepočtu na počet obyvatel země s nejvíce e-shopy (4 700 na mil. obyvatel) na hlavu v Evropě. A nejen proto v loňském roce odstartoval 1. ročník ankety EXEC E-commerce osobnost. Ta měla i pro letošek za cíl vybrat mezi nominovanými špičkové kandidáty, kteří mají zásadní vliv na český nebo slovenský trh s elektronickými obchody. Odborná porota hodnotila byznysové výsledky, úspěšné projekty a další osobní i pracovní výsledky v e-commerce za posledních 12 měsíců.

Zatímco historicky první oceněnou e-commerce osobností se loni stal Tomáš Braverman, tehdejší ředitel společnosti Heureka, letos prvenství získal Dalibor Cicman, zakladatel e-shopu GymBeam. Ten se specializuje na prodej zdravých potravin a potravinových doplňků. „Vítězství v soutěži EXEC E-commerce osobnost roku 2024 je pro mě velkou ctí a uznáním práce celého našeho týmu. Těší mě, že naše práce přináší zákazníkům hodnotu.“ uvádí Dalibor Cicman, za kterého převzala cenu Lenka Lukáčová, ředitelka marketingu GymBeam pro Česko a Slovensko.

Odborná porota byla stejně jako loni složena z předních e-commerce manažerů a expertů, investorů a majitelů e-shopů či služeb. Předsedou poroty byl Petr Svoboda, zakladatel společnosti Shopsys a Convertim. V porotě zasedl i loňský vítěz Tomáš Braverman. A právě tito experti se rozhodli zvolit mezi vysokou konkurencí Dalibora Cicmana jako vítěze. Ocenili zejména enormní růst e-shopu GymBeam a kvalitní leadership napříč firmou, včetně vzdělávání celé e-commerce scény.

Druhé místo ankety obsadil Ruslan Skopal, zakladatel e-shopu Trenýrkárna. Kromě toho, že oblíbený e-shop zaměřený hlavně na spodní prádlo vybudoval, veřejně sdílí také zkušenosti s managementem či hospodářské výsledky firmy. Angažuje se rovněž v tématu Temu na evropské úrovni.

Na třetím místě skončila Eva Šípková, má na starosti Customer Experience ve společnosti Alza. Eva byla oceněna zejména za celou řadu inovací, či služeb jako například “Do půlnoci máš, ráno v AlzaBoxu máš”, doručování zboží do AlzaBoxu bez obalu či věrnostní program AlzaPlus+.

Speciální ocenění za Inspiraci roku získal Tomáš Čech, zakladatel společnosti Angry Beards. Tomáš cenu obdržel jako zástupce někoho, kdo má jiný přístup, buduje komunitu a silnou odlišnou komunikaci.” uvedl Petr Svoboda.

A jak je na tom česká e-commerce aktuálně?

V roce 2023 se trh s e-commerce probíjel silnou celosvětovou depresí. Hodnota akcií světových e-commerce značek totiž loni výrazně poklesla oproti maximu v období 2021-2022. Pro letošek však avizovaná hodnota akcií viditelně posílila, i když od maxima jsou ještě znatelně daleko. Podíl e-commerce na retailu dosáhne úrovně z roku 2021 (tehdy 17,3 %) nejdříve příští rok (2025). Za 2023 to bylo 15,8 %, za 2024 hodnota činila 16,6 %.

Mezi nejpreferovanější platební metody stále na přední příčce patří dobírka (34 %), platba kartou (31 %) a bankovní převod (29 %). V Německu spotřebitelé platí až 70 % kartou, dobírkou jen 12 %. Data vyplývají z prezentace Davida Antoše, ředitele Boston Consulting Group, na akci, kde proběhlo i předávání cen.