Canon – v regionu 4CE roste a zlepšuje se, i v těchto časech

Nizozemec Jaap van ´t Ooster převzal vedení regionu Canon 4CE, jehož součástí je Česká republika, Slovensko, Polsko a Maďarsko, jen pár týdnů před tím, než pandemie uvrhla celý svět do krize. V našem rozhovoru mluví o tom, jak se všechny země s novou situací vypořádaly jako jeden tým a s pozitivním přístupem. Podělí se také o svou vizi, jak může Canon v regionu přispět k úspěšnému překonání technologických výzev budoucnosti. „Díky sjednocení Canonu v regionu 4CE můžeme dále optimalizovat své procesy, ale především dokážeme dopřát našim zákazníkům a partnerům ještě lepší služby a podporu,” říká van ´t Ooster.

Než jste se stal výkonným ředitelem společnosti Canon pro region 4CE, zastával jste tutéž funkci po dva roky v maďarském Canonu, střední Evropu tedy znáte velmi dobře. Jak náročné bylo sladit fungování Canonu v jednotlivých zemích během pandemie?

V rámci regionu Canon EMEA, tedy Evropy, Středního východu a Afriky, bylo vloni rozhodnuto spojit čtyři středoevropské země pod společné vedení. Oficiálně jsme takto začali pracovat od 1. ledna 2020, ale hned v březnu přišla pandemie a krize. Nejprve jsme tedy v rámci regionu museli nastavit jednotlivé procesy a týmy sjednotit. Rád lidi spojuji, takže to pro mne tak těžký úkol nebyl.

Dalším klíčovým elementem bylo zavedení jednotné struktury managementu. Byl jsem zvolen do funkce výkonného ředitel a bylo na mě, abych si vybral své lidi z už existujících a fungujících regionálních týmů. Rozhodl jsem se obklopit lidmi, ze kterých jsem cítil opravdový hlad po tom, aby region 4CE úspěšně fungoval, a to mi hodně usnadnilo život.

Zároveň jsme se shodli, že obchodní, marketingová a servisní oddělení zůstanou nadále spravována lokálně. Nechtěli jsme nijak ohrozit vztahy se zákazníky, které se v každé ze čtyř zemí budovaly po mnoho let. A zároveň takto oceňujeme i rozdíly mezi jednotlivými trhy, které je třeba respektovat.

Je trh v České republice pro Canon v něčem odlišný od ostatních v regionu 4CE?

Trhy napříč Evropou, na Západě, v jižní Evropě a samozřejmě i ve střední Evropě mají mnoho společných znaků. Musíme nicméně brát v potaz také rozdílný historický vývoj – pro všechny země v region 4CE je společné, že si musely projít obdobím komunismu. Co se týče průmyslu, Česko a Slovensko jsou opravdovým středobodem automobilové výroby, v Maďarsku jsou zase více zaměřeni na služby. A Poláci, ti jsou ze všech čtyř zemí asi nejvíce napřed, co se napojení na evropský trh týče.

Jakou máte vizi pro společnost Canon v České republice?

Když se bavíme o vizi, musíme se bavit o širších souvislostech. Z nich se skládá celkový obraz – a tím je pro mě celý region 4CE. Proto se vždy sám sebe ptám: Co mohu udělat pro region 4CE? Opravdu bych chtěl, aby jednotlivé týmy profitovaly ze vzájemné propojenosti, více než tomu bylo v minulosti. Moc mě těší, jak rychle jsme si osvojili otevřené sdílení informací z jednotlivých zemí v regionu. Díky tomu máme všichni přístup k datům, pracovním postupům a pozitivním i negativním zkušenostem ze všech trhů v rámci 4CE.

Canon je doma ve všech zemích střední Evropy už mnoho let. A do budoucna chceme, aby naše přítomnost byla ještě výraznější a náš přístup ještě efektivnější, než byl před vytvořením jednotného regionu. Díky sjednocení Canonu v regionu 4CE můžeme dále optimalizovat své procesy, ale především dokážeme dopřát našim zákazníkům a partnerům ještě lepší služby a podporu.

Pojďme zpátky k pandemii a krizi. Ovlivnila tato situace produkci a distribuci produktů a služeb společnosti Canon?

Samozřejmě, ovlivnilo a ovlivňuje nás to jako asi každého, a to profesně i osobně. Pokud jde o samotnou výrobu produktů Canon, tak tam se naše diverzifikace dodavatelského řetězce ukázala jako naprostá nezbytnost. Už není možné spoléhat na výhradní produkci zboží v Asii. Díky tomu, že jsou naše výrobní kapacity rozprostřeny po celém světě, se můžeme i přes současnou situaci a veškerá omezení nadále pyšnit skvělou dostupností našich produktů. Troufnu si říci, že jsme byli i během krize schopni zásobovat trh tím, co zrovna potřeboval.

Jaký má krize vliv na prodeje společnosti Canon?

V segmentu foto-video jsme opravdu pokles poptávky zaznamenali. Nedařilo se ani kancelářským tiskárnám, když do kanceláří nikdo nechodil. Opačný vývoj ale nastal u tiskáren pro domácnosti a pro malé podniky, kde šly prodeje nahoru. Lidé si zkrátka uvědomili, že tisknout potřebují, ale neměli po ruce tiskárnu, která by fungovala tak, jak pro práci i každodenní život potřebují.

Canon je v Česku průkopníkem digitalizace firem. Celý rozhovor o posunu k digitální kanceláři si můžete přečíst ve 2. vydání Brands&Stories. Napište si o něj na brands@pribehyznacek.cz