Firemní filosofií Canonu je „Kyosei“, což v japonštině znamená„žít a pracovat pro společné dobro“.
V praxi se tento postoj propisuje do mnoha činností od šetrné výroby přes prodlužování životnosti přístrojů až po pečlivé zacházení s lidskými zdroji nebo četné dobročinné aktivity.
„Přemýšlíme nad tím, co děláme, aby to dávalo smysl nejen z technologického hlediska, ale bylo to přínosné i pro naše zaměstnance a společnost,“ říká Eva Kučmášová, šéfka komunikace Canonu ve střední Evropě. „Je to hezký pocit pro nás všechny, pracovat pro firmu, která dělá věci dobře a zároveň při tom nikomu neškodí,“ dodává.
Repasování použitých zařízení
Uhlíkově neutrální tiskový papír, zmenšování obalů i samotných přístrojů, zkracování a zefektivňování dodavatelských řetězců. To jsou jen některé kroky, kterými chce Canon šetřit životní prostředí. Zároveň dlouhodobě volá po dodržování principů cirkulární ekonomiky. Pro technologickou firmu to znamená třeba snahu repasovat použitá zařízení.
„Stále více lidí i firem si uvědomuje, že zdroje nejsou neomezené. Prosazuje se důraz na mnohonásobné využití produktů, který stojí v ostrém kontrastu k lineárním ekonomickým procesům ve stylu „vytěžit – vyrobit – vyhodit,“ říká Kučmášová.
Vyjádřením tohoto úsilí Canonu je třeba řada kancelářských zařízení s označením EQ80. Tyto stroje jsou po pěti letech provozu vráceny do výrobního střediska a rozebrány na původní komponenty, které podlehnou kontrole a v případě potřeby i výměně. Multifunkce tak získávají nový život a odpadá jejich doprava mimo EU. To výrazně snižuje uhlíkovou stopu a tlak na potřebu nových surovin.
Již několik let funguje v Česku i dalších zemích střední Evropy také projekt Kopírka hledá kancelář. „Jeho cílem je přispívat k prodloužení životního cyklu kancelářských přístrojů a zároveň pomoci tam, kde se materiálního vybavení zpravidla nedostává – v neziskovkách,“ přibližuje Kučmášová, která byla u zrodu projektu i jeho rozšíření do Polska. Během pěti ročníků se v ČR zapojily téměř dvě stovky neziskovek, aktuálně Canon podporuje organizace pomáhající zvládnout uprchlickou situaci související s válkou na Ukrajině.
„Cirkulární ekonomika by měla být začleněna do dlouhodobých strategií všech společností. Věřím, že každá společnost a organizace je povinná řídit se nejen finančními výsledky, ale také jasným souborem zásad a hodnot,“ připomíná Jaap van’t Ooster, šéf středoevropského Canonu. „Potřebujeme bezodkladná a komplexní řešení omezující plýtvání – a to jak v jednotlivých domácnostech, tak na celém trhu. Zákazníci chápou, že kvalitní produkt je trvanlivý, opravitelný a lze jej znovu použít,“ dodává van`t Ooster.
Nezávadná výzdoba a podpora pro školky
Ke snížení uhlíkové stopy společnosti Canon přispívají i čím dál modernější technologie. Třeba produkční digitální tisk, v němž je Canon jedním z globálních lídrů. Ten je oproti ofsetovým tiskárnám méně náročný na spotřebu vody i provozních chemikálií. Otevírá navíc možnosti personalizace a zvýšení efektivity tisku.
Řeč je třeba o tapetách, které v poslední době hlásí velkolepý návrat do interiérů, a právě možnost mít svoji tapetu „na míru“ jejich popularitu ještě umocňuje. Digitální tisk s patentovanou technologií UVgel a vlastními materiály Canonu se navíc chlubí vlastnostmi, které jej předurčují pro citlivá prostředí: tapety jsou odolné, omyvatelné a mají certifikáty zdravotní nezávadnosti, proto je možné je využít třeba v nemocnicích nebo prostorech, kde se pohybují malé děti.
Z iniciativy českého Canonu vznikly v loňském roce jedinečné tapety, které pomohly zkrášlit interiér tří pražských mateřských škol. MŠ Laudova v Řepích se chlubí pestrobarevným podmořským světem, který rozsvítil dosud nevzhlednou chodbu před terapeutickým pokojem pro děti se zdravotním hendikepem. Mikrojesle První krůčky na Vinohradech si přály naopak uklidňující pastelovou tapetu ve stylu feng-šuej, která dotvořila harmonické vyznění herničky.
A MŠ Hellichova má nově na stěně „Domov brouka“, související s bojem přírodovědců za záchranu vzácných živočišných druhů na Petříně.
Péče o všechny bez rozdílu
„V Canonu věříme, že stejně jako o životní prostředí nebo společnost je nutné pečovat i o vlastní zaměstnance,“ říká Kučmášová. Stále častěji se v této souvislosti mluví o diverzitě, tedy snaze o vytvoření takových pracovních podmínek, které vyjdou vstříc všem zaměstnancům bez ohledu na věk, pohlaví, rasu nebo náboženské vyznání.
„Bereme téma diverzity vážně a můžeme potvrdit zjištění mezinárodních průzkumů, že lidsky pestré pracovní kolektivy přicházejí s lepšími nápady, a tak se firmám dokonce i vyplatí,“ říká Kučmášová. Pestrost přichází u Canonu sama s tím, o jak velkou mezinárodní společnost jde. I v rámci českého Canonu fungují mnohonárodnostní týmy. „Za vše hovoří, že celému středoevropskému Canonu šéfuje Nizozemec, jenž sídlí ve Varšavě. U nás pro předsudky prostor není,“ dodává s úsměvem Kučmášová.
Diverzita ale není jenom o národností různorodosti. Hojně se také řeší zaměstnávání žen na mateřské a rodičů malých dětí obecně. Canon je jedním z globálních lídrů, jehož technologie zásadně usnadňuje přechod na flexibilní model, kdy nezáleží na tom, odkud lidé pracují. „V posledních letech prudce stoupl požadavek po přenosných zařízeních, které mohou mít lidé doma nebo na chalupě, a cloudových nástrojích pro vzdálenou správu pracovních procesů. Canon nejen že komplexní systém těchto služeb nabízí firmám, ale stoprocentně se na ně mohou spolehnout i naši vlastní zaměstnanci,“ říká Kučmášová.
Není tak problémem zaměstnávat třeba ženy s malými dětmi, jichž se často na pracovním trhu firmy bojí kvůli riziku častých nemocí a s tím souvisejících „ošetřovaček“. To potvrzuje i Jitka Štědroňová, specialistka komunikace Canon CZ a matka dvou malých dcer: „Je samozřejmě vždy náročné skloubit péči o potomky a úkoly vyplývající z pracovního úvazku.. Mám ale, podobně jako spousty dalších kolegyň, plnou podporu.“
Právě péče o zaměstnance v jakékoliv životní situaci je možná trochu upozaďovanou složkou diverzity. „Když lidé vědí, že se o ně firma postará, bude jim naslouchat a následně jim vyjde vstříc, odvděčí se jí svou loajalitou,“ říká Kučmášová. Lidé pak nemají potřebu odcházet jinam a nehrozí tak ztráta nepředaných osobních zkušeností ani častá potřeba zaškolování nováčků.
„Hnacím motorem Canonu je inovace. Jako lídr trhu se snažíme ve všech našich činnostech přispět ke změně k lepšímu, proto se chováme ohleduplně jak k životnímu prostředí, tak k lidem. Věříme, že se nám vynaložená energie vrátí,“ uzavírá Eva Kučmášová.