Jak hodnotíte byznysové výsledky Canonu v loňském roce?
Loňský rok považuji v našich hlavních segmentech, tedy ve foto-video a kancelářských zařízeních, za velmi úspěšný. Mezi fotoaparáty se nám podařilo udržet první pozici v České republice i na Slovensku – v Česku byl náš podíl na trhu 37 %. Výrazně jsme tak v tomto ohledu posílili oproti roku 2020.
Dařilo se nám v kategorii bezzrcadlových fotoaparátů, a to hlavně díky modelům R5 a R6. Vysoké nárůsty prodejů jsme zaznamenali i u digitálních zrcadlovek. Situaci na trhu s tiskárnami ovlivnila globální nedostupnost některých klíčových komponent. S tím souvisí i to, že se nám dařilo prodávat více tankových tiskáren proti modelům využívajícím klasické cartridge.
Lišil se ve vašem oboru druhý rok pandemie, tedy 2021, od toho prvního?
Rok 2021 byl klidnější, protože veškeré nové procesy a způsoby komunikace byly už nastaveny. Mluvím třeba o zavedení hybridního způsobu práce s využitím cloudových služeb, díky nimž může firma plnohodnotně fungovat i v distančních podmínkách. Troufám si říct, že nás vloni nic zásadního nepřekvapilo.
Ukázaly se nějaké nové trendy, nebo se naopak věci vracely do „předpandemického“ normálu?
Jako výrobci kancelářského vybavení chceme naslouchat potřebám našich klientů. Rozhodli jsme se proto prozkoumat trendy na trhu a v Česku, Polsku a Maďarsku provedli komplexní průzkum na téma změn fungování ve firmách. Ten ukázal, jaké před námi leží výzvy vyplývající z rozdílných přístupů firem k práci – některé se vrátily do kanceláří, některé pracují v hybridním modelu a některé už téměř výhradně jen z domova. Zajímavé je, že Polsko a Maďarsko byly co se týče přechodu na práci z domova mnohem flexibilnější než Česká republika.
Jak se projevuje přechod mnoha firem na hybridní způsob práce v prodejích kancelářských zařízení?
Jednoznačným trendem souvisejícím se zmíněným hybridním způsobem práce byla stále stoupající poptávka po malých tiskárnách a produktech sloužících k online komunikaci. Z průzkumu vyplynulo, že firmy hybridní způsob práce berou jako dočasnou variantu, každá desátá firma v Česku chce nicméně do budoucna vybavit své zaměstnance přenosnými zařízeními pro větší flexibilitu. Obrovský boom zažívají softwarové služby založené na cloudu. Jde třeba o uniFLOW Online, nástroj určený pro vzdálenou správu tisku a skenování. Své místo v českých kancelářích si nachází i digitální podatelna, která je nezbytnou součástí přípravy na hybridní způsob práce. Firmy si dále více uvědomují, že není od věci nechat si digitálně vytěžovat faktury nebo mít virtuálně přístupný firemní archiv.
Výkladní skříní Canonu byly vždy fotoaparáty. Chystáte se držet nadále vývoje zrcadlovek i bezzrcadlovek?
O omezení výroby nemůže být řeč. Budeme i nadále dodávat na trh jak digitální zrcadlovky, včetně poslední vlajkové lodi EOS 1D Market IV, tak bezzrcadlovky. Naše nové produkty zkrátka vždy především odrážejí aktuální potřeby zákazníků a tržní výhled.
Už roky se mluví o tom, že klasické fotoaparáty nadobro nahradí mobilní telefony. Je to podle vás reálné?
Telefony nikdy nebudou schopny zcela nahradit fotoaparáty, není to možné z hlediska fyziky. Věříme, že telefony a fotoaparáty budou existovat vedle sebe. Evoluce fotoaparátů v telefonech má samozřejmě dopad i na kompakty, ale stále zaznamenáváme rostoucí zájem o fotografování, který se jasně projevuje tím, že naši zákaznici chtějí vlastnit profesionální vybavení.
Pomohly vám uplynulé dva roky nalézt prostor pro zjednodušení nebo vyšší udržitelnost výroby a distribuce? Ovlivnila pandemie podobu vašich dodavatelských řetězců?
Jedna z nejdůležitějších zkušeností posledních dvou let byla role logistiky v úspěšné realizaci všech byznysových procesů. Uvědomili jsme si její důležitost až v momentě, kdy byly problémy s dodáním produktů. V souvislosti s naší filosofií Kyosei – žití a pracování v zájmu společného dobra – se snažíme zajistit, aby naše firma ctila základy cirkulární ekonomiky a minimalizovala dopad na životní prostředí. Jako zcela konkrétní příklad můžu uvést třeba to, že jsme se v našem regionu rozhodli méně cestovat. Nový způsob práce to umožňuje a přispíváme tak mimo jiné ke snížení naší uhlíkové stopy.
Jedním z nejprogresivnějších odvětví tisku jsou interiérové dekorace. Jak jste v tomto ohledu aktivní v regionu 4CE?
Od předloňského představení UVgel Wallpaper Factory, profesionální „linky“ na výrobu zakázkových tapet, se snažíme představit přednosti tohoto řešení profesionálům. Tedy hlavně architektům a designérům, kteří nově dostávají do ruky nástroj umožňující uskutečnit všechny své kreativní vize.
V čem je Canon odlišný od konkurence, co se týče tisku tapet?
Digitální tisk je obecně napřed oproti analogu díky rychlosti dodání a možnosti personalizace a produkce menších objemů. UVgel Wallpaper Factory se od konkurence odlišuje hlavně díky stálosti rozměrů a barev. Patentovaný inkoust UVgel pro sušení nevyžaduje teplo, takže při tisku nedochází k deformaci média. V neposlední řadě jsou pak výhodou certifikáty zdravotní nezávadnosti, díky níž jsou tisky vhodné i pro použití v citlivých interiérech. Tyto vlastnosti jsme vloni naplno ukázali na pěti realizacích, kdy jsme tapetami vyzdobili atypický byt ve středních Čechách, tři mateřské školy nebo foyer pražského Divadla Bez zábradlí.
V Česku máte za sebou pět úspěšných ročníků dobročinného projektu Kopírka hledá kancelář. Vloni jste jej poprvé rozšířili i do dalších zemí v regionu. S jakým úspěchem?
Zájem o zapojení do dobročinného projektu, jehož smyslem je znovu využít „stárnoucí“ kancelářská zařízení našich partnerů a obdarovat jimi neziskové organizace, byl v Polsku a Maďarsku hned napoprvé obrovský. V Česku se nám každoročně hlásí několik desítek neziskovek, z nichž jsme vloni vybrali 15 vítězů. Podpořili jsme tak třeba činnost organizace pečující o lidi s migrénou, spolku stomiků nebo nově vznikajícího Národního basketbalového muzea.