Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

„Česká tradice slaví 505 let“: Palírna U Zeleného stromu září v tuzemsku i ve světě

Palírna U Zeleného stromu je nejstarší fungující evropskou palírnou. Vznikla 4. července 1518, a letos tak slaví půlkulaté výročí 505 let. Tehdy udělil Vilém z Pernštejna a Helfštýna právo várečné jedenatřiceti majitelům domů města Prostějov. Mezi vybranými byl i hajný Jež ze Seloutek, majitel domu U Zeleného stromu. A tak se začala psát historie Palírny U Zeleného stromu. Za 505 let prošla Palírna rukama nespočtu majitelů, byla znárodněna a několikrát přejmenována.

Zlomovým rokem byl rok 2011, kdy se prostějovská palírna spojila s ústeckou likérkou Granette a stala se největším tuzemským výrobcem lihovin s ryze českým kapitálem, což o ní platí i dnes. V roce 2017 se vrátila ke svému původnímu názvu Palírna U Zeleného stromu a začala psát novou historii.„Důvodem, proč jsme se vrátili k původnímu názvu Palírna U Zeleného stromu, byla potřeba navázat na bohatou 500letou tradici a zároveň se ukotvit v nové době a rozvíjet v ní naše zkušenosti ve výrobě a destilování. Z naší touhy navázat na tradice, které byly hluboko zakořeněné nejen v naší historii, ale i v historii samotného města Prostějov, vzešla celá strategie firmy. Palírna U Zeleného stromu je nejstarší palírnou v Evropě a jako jediná je stále bez zahraničního kapitálu,“ říká Boris Rajdl, marketingový manažer Palírny U Zeleného stromu. Blend master Palírny U Zeleného stromu Roman Petruš, který ve společnosti pracuje již 32 let, dodává: „Pokud chceme mít do budoucna šanci být jedničkou na trhu, musíme rozvíjet něco, co jiní nemají. Palírna stojí na 500leté historii svých značek – a když někdo něco vyrábí a prodává už půl tisíciletí, tak to asi umí.“

Milníky v nové historii

Za posledních pět let ušla Palírna U Zeleného stromu velký kus cesty, vrátila se k výrobě tradičních lihovin podle více než 500 let starých receptur, jež se dochovaly v historických archivech, a stala se druhým největším výrobcem alkoholu na českém trhu.

Zde jsou nejdůležitější milníky nové historie:

2018
• Revoluční redesign a kampaň „Ať se máme jako v žitě“ na Starou žitnou mysliveckou, kdy se značka vrátila ke svým kořenům
• Výstava 500 let v muzeu Prostějov
• První limitovaná a sběratelská edice Single Barrel Stará žitná myslivecká, které bylo ručně vyrobeno výročních 500 kusů
 
2019
• Na trh byla uvedena značka rumu Heffron z Panamy, čímž se palírna stala jedním z nejvýznamnějších hráčů v pravých rumech na českém trhu
• Otevření showroomu – exkurzní místnosti 500 let zkušeností s destilováním v Prostějově
• Zahájení spolupráce se zpěvákem Matějem Ruppertem jako ambasadorem značky Hanácká vodka
 
2020
• Investice do technologie na úpravu a změkčení vody přes aktivní uhlí
• Zahájení spolupráce s hercem Jiřím Bartoškou a natočení televizního spotu pro whisky Stará žitná myslivecká Selection
• Zisk nejvyššího možného ocenění „MASTER“ v kategorii whisky pro Starou žitnou mysliveckou z mezinárodní degustační soutěže The Spirits Business pořádané v Londýně
• Aktivní podpora zdravotníků hned od začátku pandemie nemoci COVID-19
• Zahájení spolupráce s legionáři, hold limitkou rumu Heffron
 
2021
• Nový televizní spot v hlavní roli s hercem Jiřím Bartoškou natočený v Karlových Varech 2022 
• Rozšíření kapacity pro skladování lihovin 
• Uvedení na trh novinky Tuzemák Objevitel 
• Uvedení na trh Hanácké vodky Trendy s nižším obsahem alkoholu 
• Úspěšný začátek exportu na indický trh 
• Televizní spot Heffron s mořeplavcem Petrem Vondráčkem
 
2022
• Rozšíření kapacity pro skladování lihovin
• Uvedení na trh novinky Tuzemák Objevitel
• Uvedení na trh Hanácké vodky Trendy s nižším obsahem alkoholu
• Úspěšný začátek exportu na indický trh
• Televizní spot Heffron s tématem odvahy
 
2023
• Navázání spolupráce s ukrajinskou sklárnou z města Zorya
• Nový televizní spot na Hanáckou vodku s Matějem Ruppertem
• Návrat Hanácké vodky na festival Rock for People
• Limitovaná výroční edice Staré žitné myslivecké ve spolupráci s ilustrátorem Markem Ehrenbergerem
 

Exploze barev na limitované designérské etiketě Staré žitné myslivecké Selection

Výrazně barevná etiketa oslavuje nejen výročí 505 let od vzniku Palírny U Zeleného stromu, ale také české umění, autenticitu a jedinečnost své dlouhé historie. Spojení kvalitní české žitné whisky Staré žitné myslivecké Selection s více než 500letou tradicí s mladým umělcem Markem Ehrenbergerem není náhodné. Značka chce přijít blíže generaci dnešních třicátníků, kteří se zajímají o kulturu, mají všeobecný rozhled a konzumaci alkoholu berou jako společenskou událost, ke které přistupují zodpovědně. Limitovaná edice etikety Staré žitné myslivecké Selection zaujme v první řadě velmi svěží a pro lihoviny netradiční barevností, kterou umělec zvolil v kombinaci zlaté, oranžové a růžové s detaily černé linky. Etiketa byla vyrobena pouze v 1518 kusech na počest roku vzniku prostějovské palírny.

Nové vize a změna cílové skupiny

I další jednotlivé značky dostávají postupem času moderní a minimalistický vzhled, který koresponduje s požadavky dnešních zákazníků. Nejvýraznější obměnou prošla na začátku roku značka Blend 42 Vodka, která získala nejen nový vzhled lahve, ale také odvážné jméno B42V ECCENTRIC VODKA. Tato změna reflektuje charakter značky a také požadavky samotných zákazníků. Více prostoru získává postupem času také Hanácká vodka, jejíž nový televizní spot se zpěvákem Matějem Ruppertem bude uveden v polovině července. Limitovanou výroční edici představila v polovině června Stará žitná myslivecká Selection. Její tváří se stal herec a prezident MFF Karlovy Vary Jiří Bartoška, jenž je uznávaným gentlemanem a milovníkem whisky.

Úspěchy v zahraničí

Palírna se má čím pochlubit nejen doma, ale také v zahraničí. Nejstarším vývozním artiklem prostějovské palírny je absinth, který začala v roce 2011 dovážet do Austrálie a dováží jej dodnes řádově v několika desítkách tisíců kusů ročně. Dnes se ale jedná spíše už jen o okrajový export. Nyní je pro Palírnu U Zeleného stromu největší výzvou trh indický, na který cílí od roku 2022 se Starou žitnou mysliveckou. „Indický whiskový trh zaujímá první místo světového žebříčku, je 275x větší než český a je také jedním z nejrychleji rostoucích na světě. Jsme rádi, že se zde Stará žitná myslivecká dostává čím dál tím více do povědomí ruku v ruce s postupným budováním distribuce v jednotlivých teritoriích tohoto pro nás exotického lihovinového trhu,“ říká Lukáš Kakalejčík, ředitel exportu Palírny U Zeleného stromu.
V rámci exportu se daří vyvážet Hanáckou vodku Silver. Výroba té nejstarší stále vyráběné slovanské vodky je po staletí ve stejném městě v Prostějově, kde stála palírna již v roce 1518. A proto je právě Hanácká nejstarší vodkou na světě. Tento odkaz připomíná vyobrazení stříbrného groše na její etiketě.
Vlajková značka Stará žitná myslivecká byla také představena v zemi vycházejícího slunce, v Japonsku. Na předním světovém potravinářském veletrhu Foodex v Tokiu sklidila velký úspěch. V soutěži Japan Awards se nejstarší ryze česká palírna prosadila mezi světovou konkurencí a odvezla si domů rovnou tři zlaté medaile. První místo získaly whisky Old Hunter’s Reserve, Bourbon Cask a Selection. „Trh s lihovinami je zde rozvinutý a zahraniční produkce zde zaujímá jen asi 15 %,“ říká ředitel exportu a dodává, že na japonský trh už od roku 2022 dováží pro menší komunitu zákazníků vodku a v následujících měsících by to měla být právě i Stará žitná myslivecká Selection a Heffron 5YO Rum.

Výrobky palírny s nejdelší historií v Evropě jsou oceňovány pro svou chuťovou kvalitu medailemi na významných světových soutěžích a díky tomu firma své značky úspěšně vyváží. S produkty Palírny U Zeleného stromu a.s. se zákazníci mohou setkat v dalších dvaceti zemích pěti kontinentů. Na domácím trhu pak s firmou spolupracují při distribuci svých výrobků značky s nejvyššími společenskými ambicemi, jako jsou Koval, Dictador, NAUD, Pushkin, Berentzen a další.

www.palirnauzelenehostromu.cz