30 úspěšných let stínění… ISOTRA

Zleva: Erich Stavař, Lýdie a Bohumír Blachutovi

Před 30 lety stáli u zrodu oboru stínění v České republice a byli přímými svědky jeho rozkvětu. Dva švagři, Ing. Erich Stavař a Ing. Bohumír Blachut, se rozhodli využít příležitosti a zkusit štěstí v soukromém sektoru. Přední současný tuzemský výrobce a dodavatel stínicí techniky, společnost ISOTRA a.s., vznikla v roce 1992 jako malý rodinný podnik.

V prvních letech svého fungování se zaměřovali na montáž těsnění do oken a velkoobchod s těsněním, proto nově založenou společnost pojmenovali ISOTRA. Název vznikl jako složenina zkratek: ISO jako „izolace“ a TRA jako „trade“, tedy obchod. Vzápětí zakladatelé firmy zaznamenali u svých zákazníků vysokou poptávku po žaluziích, na něž se tehdy čekalo až dva roky. Rozhodli se tedy zaplnit mezeru na trhu a začali s produkcí tohoto nedostatkového zboží.

Jak se během 30 let obor stínicí techniky proměnil?

„Obor se proměnil až neuvěřitelně,“ vzpomíná na začátky Erich Stavař. „Představte si, že před 30 lety byly dodací lhůty na běžné interiérové žaluzie s ovládáním na šňůrku či táhlo téměř dva roky! Tato „díra na trhu“ pro nás byla jasným signálem a výzvou začít v oboru podnikat. V první vlně jsme tedy vybudovali síť zákazníků pro montáž těchto běžných interiérových žaluzií. Velký boom přinesly výměny zastaralých oken za moderní plastové, eurookna a AL okna. S tím souvisela montáž nových typů interiérových žaluzií – přišlo řetízkové ovládání, objevily se vertikální žaluzie a textilní roletky. Další velké změny pak přinesla výroba exteriérové stínicí techniky, zejména venkovních žaluzií. Jedná se o nejefektivnější typ zastínění, především z hlediska termoregulace. Postupně jsme začali vyvíjet také screenové rolety, markýzy… Tento celosvětový trend vlastně trvá doposud stejně jako vlna takzvaného „outdoor living“. Lidé mají potřebu trávit co nejvíce času venku v přírodě, na terase. S tím souvisí i rostoucí poptávka po bioklimatických pergolách včetně screenových rolet.

Jaké jsou trendy ve stínicí technice

Dnešní zákazník je daleko více náročným a informovaným o produktech a službách, které jsou nabízeny na trhu, než v době začátků podnikání ISOTRY. Došlo také k zásadním změnám v preferencích od interiérové stínicí techniky k exteriérové stínicí technice. Díky stále rostoucí potřebě být co nejvíce venku v přírodě, na terase zahájila ISOTRA výrobu bioklimatických pergol ARTOSI. Dle zakladatelů společnosti trend exteriérové stínicí techniky a outdoor livingu bude pokračovat. S tím souvisí celosvětový růst trhu pro venkovní žaluzie, screenové rolety, bioklimatické pergoly. Standardním řešením se stanou „inteligentní systémy ovládání a řízení nejen stínicí techniky“ a to pro administrativní budovy, komerční stavby a rodinné domy. Proto se v současnosti firma zaměřuje na automatizaci ve výrobě, robotiku a další projekty. Pro ISOTRU je důležitá také problematika životního prostředí. Stínicí technika, a zejména exteriérová stínicí technika, velice úzce souvisí s energetickými úsporami budov a domů, a to jak v letním, tak zimním období. V letním období významně chrání interiéry budov před přehříváním a nutností používat nákladné klimatizační jednotky. V zimním období zabraňuje zbytečnému úniku tepla a vyzařování z interiéru do venkovního prostředí.

30 úspěšných let… jak dál?

„Samozřejmě je před námi řada nových cílů,“ uvádí Bohumír Blachut. „V podnikání se nelze nikdy zastavit. V současné době investujeme do pořízení a rozvoje nových výrobních prostor v Bruntále o rozloze větší než 7 000 m2. Tyto prostory budou primárně sloužit k rozšíření výroby bioklimatických pergol ARTOSI. Z důvodu rozvoje trhu bioklimatických pergol připravujeme další modifikaci pergoly ARTOSI – boční zasklení pergoly a technologické inovace. Vzhledem k rostoucí poptávce připravujeme výrobu krytého garážového stání, kdy využijeme stávající provedení pergoly s úpravou střešní konstrukce. Naším cílem je výrobu optimalizovat, automatizovat a umožnit tak výrazné navýšení výrobních kapacit. Dlouhodobým cílem je zvýšení tržního podílu na klíčových exportních trzích a rozvoj partnerské sítě v České republice.“

Když stínění pomáhá nejen proti slunci

Lýdie Blachutová, finanční manažerka společnosti ISOTRA, která také stála u zrodu společnosti, k ohlédnutí za třiceti lety existence dodává: „Naše společnost pochází a působí v Opavě. Když se někomu daří, měl by pomáhat. Proto podporujeme Slezský fotbalový klub Opava a Basketbalový klub Opava. Stali jsme se také jedním z hlavních partnerů extraligového hokejového klubu Rytíři Kladno. V rámci AHL máme také svůj hokejový tým HC ISOTRA a v rámci amatérské kuželkářské ligy máme ISOTRA tým. Pořádáme rovněž mezinárodní amatérský tenisový turnaj. Jsme vstřícní i k charitativním akcím. Podporujeme zejména těžce nemocné lidi a handicapované děti. Zdravotně postiženým pomáháme i co se týče stínicí techniky.

A co by majitelé popřáli společnosti do dalších let?

„Protože firma je jako živý organismus, tak hodně zdraví. Pak také štěstí při rozhodování, pevnou ruku při realizaci, hodně trpělivosti v obchodování, moře nápadů ve vývoji, neutuchající elán ve výrobě a kvetoucí spolupráci napříč všemi odděleními, která se odrazí na spokojenosti našich zákazníků. Ať je tohle všechno protkáno optimismem, vzájemným respektem a přátelskou atmosférou. Nechť se z našich zákazníků stále více stávají naši přátelé,“ přeje si Lýdie Blachutová, finanční manažerka společnosti ISOTRA.

www.isotra.cz