Brands & Stories slaví 15 let na trhu.

30 let na trhu: Tchibo opravdu není jen káva

Tchibo vstoupilo na tehdejší československý trh v roce 1991 a převzalo Balírny obchodu Jihlava. Jednalo se o jeden z prvních zahraničních kapitálů v bývalé střední a východní Evropě. Dnes je Tchibo jedničkou na českém trhu pražené kávy a zároveň je jedním z významných maloobchodních prodejců.

Vše kávou ale začalo 

Tchibo bylo založeno v roce 1949 v německém Hamburku jako zásilkový obchod s kávou, tehdy velmi luxusním zbožím. Dodnes je ve vedení firmy syn zakladatele a na různých pozicích pracují i jeho vnoučata. Duch zakladatele a inovativnost firmy se tak zachovala dodnes.

Se vstupem do České republiky přišla v širším měřítku na náš trh i káva Tchibo. Ta byla zákazníkům známá již z doby před revolucí, jelikož ve svém typickém modrém balení byla dostupná v prodejnách Tuzex. Portfolio nabídky se samozřejmě rozšiřovalo, v průběhu let přicházely nové druhy káv i netradiční novinky jako třeba Exclusive fluid – káva v podobě pasty. Vzpomínáte? V současnosti Tchibo nabízí kávy pražené, instantní i kávové kapsle a pravidelně přichází se speciálními nabídkami limitovaných edicí káv z těch nejlepších pěstitelských oblastí světa.

Pod křídly společnosti Tchibo se zrodila i dnes nejprodávanější pražená káva na českém trhu – Jihlavanka. Dodnes vychází z tradice poctivé české kávy, ať už jde o výběr kávových zrn, způsob pražení, silnou chuť či cenu a dostupnost. Poprvé se její název objevil na obale v roce 1993 jako doplnění tehdejší značky B, odvozené od názvu závodu – Balírny obchodu. Dnes naleznete pod značkou Jihlavanka 9 různých káv.

V roce 2009 přišla firma s nabídkou prvního kávovaru – kapslového Cafissimo Classic. Dnes čítá řada Cafissimo několik modelů v různých designech a barevných provedeních, s mléčným řešením i bez, a navíc je pravidelně obohacována limitovanými edicemi přístrojů v atraktivních barvách. V roce 2019 pak firma představila první plně automatický kávovar na zrnkovou kávu – Tchibo Esperto Caffè.

Příchod spotřebního zboží

Ten pravý kávový požitek nastal s otevřením kamenných obchodů Tchibo, kde se od začátku prodává čerstvá káva na váhu a zároveň si jí zde můžete nechat připravit profesionálně přímo na místě na kávovém baru.

S otevřením značkových prodejen nastal také největší přelom v rozvoji Tchibo v České republice, jelikož se ke kávě přidala i nabídka spotřebního zboží. To se na náš trh dostalo v roce 2004 jednak prostřednictvím prodejních koutků v maloobchodních řetězcích a současně s nimi byla otevřena i první značková prodejna v brněnském Avionu. V následujících letech byla síť rozšiřována a již v roce 2008 čítala 20 vlastních obchodů. Všechny mají jednotný design, který vychází z mezinárodně osvědčeného modelu, stojícího na třech pomyslných pilířích, jež spojují kávovou expertízu kávového baru, prodej vážené kávy, kávového příslušenství a kávovarů a stálou inspiraci týdně se měnící nabídkou spotřebního zboží. Dnes má Tchibo 45 takovýchto vlastních obchodů a k tomu 167 prodejních koutků v řetězcích.

On-line prodej

V roce 2008 byl navíc spuštěn internetový obchod www.tchibo.cz. Nabídka spotřebního zboží i kávy byla rázem dostupná statisícům zákazníků. Zboží si mohou nechat doručit na jakoukoliv adresu a násobně se rozšiřuje i samotná nabídka, e-shop je v porovnání s kamennou prodejnou svým způsobem nekonečně velký.

A jelikož se on-line prodejům v České republice i celé střední Evropě daří, je v roce 2017 v logistickém parku v Chebu otevřeno nové obří distribuční centrum. Pro české zákazníky to znamenalo výrazné zkrácení dodacích lhůt objednaných zásilek. 

Aktuálně toto distribuční centrum zajišťuje dodávky objednávek pro zákazníky v 7 zemích. V tuto chvíli však již započaly práce na jeho dalším rozšíření a ještě letos se se svými 103 000 m2 stane největší logistickou halou v České republice. Odcházet by pak z něj mělo až 100 tisíc zásilek denně.

Inovace a kávové nápoje

Jak již bylo řečeno, Tchibo má ve své DNA inovátorství a neustále se snaží přicházet s něčím novým a zákazníky překvapovat. Obměňován není jen stálý sortiment, ale vyvíjeny jsou i zcela nové produkty. Jedním z nich je kávová limonáda Mazagrande, která spatřila světlo světa v roce 2017. Češi byli vůbec první, kdo měl možnost tento netradiční nápoj ochutnat, a to proto, že celý vývoj produktu řídil tým z Tchibo ČR. Zákazníkům tato novinka zachutnala, takže již o rok později bylo Mazagrande v prodeji ve čtyřech chuťových variantách. Postupně jsou představovány také různé limitované edice, aktuálně je v prodeji edice Ginger & Orange v oranžové barvě.

Naprostou novinkou letošního roku a unikátním nápojem, který firma aktuálně přivedla na trh, je funkční voda Tchibo Coffizz, připravená ze zelených zrn kávy 100% Tchibo Arabica. Chutná jako voda, ale zároveň nabízí funkční benefity kávy – dodává energii, povzbudí mysl, udržuje ve střehu a hydratuje. Představuje čirou energii přírodního kofeinu se silou odpovídající dvojitému espressu. K dostání je ve dvou ovocných příchutích – marakuja nebo citron a máta.

Odpovědný přístup k podnikání

Jako velká mezinárodní firma si je Tchibo vědomo i odpovědnosti, kterou má vůči lidem a životnímu prostředí. Tento závazek promítá do veškeré činnosti napříč zeměmi, kde působí, a to jak na úrovni dlouhodobé strategie, tak i při svých každodenních činnostech. V místech původu kávy, bavlny i dřeva se zapojuje do činnosti mnoha místních komunit a realizuje řadu projektů jak na podporu těchto komunit, tak v oblasti ekologie a ochrany cenných zdrojů. Zaměřuje se především na vzdělávání, a to v duchu hesla „Pomáháme ostatním, aby si dokázali pomoci sami“, respektive v českém kontextu to můžeme přirovnat k mottu „Nedáváme ryby darem, ale učíme, jak ryby chytat“.

Co se týče kávy, zohledňuje Tchibo jak ekologické, tak i společenské aspekty jejího pěstování. Spolupracuje se všemi mezinárodně uznávanými standardizačními organizacemi. Každá čtvrtá káva od Tchibo pochází z certifikované odpovědné produkce a cílem firmy je i nadále tento podíl zvyšovat.
U spotřebního zboží je udržitelnost nedílnou součástí celého produktového cyklu výrobků; od návrhu produktu a výběru zdrojů, přes balení, logistiku, až k jeho následné recyklaci. V současné době pochází z udržitelných zdrojů 96 % bavlny použité pro textilie pod značkou Tchibo. Tchibo je aktuálně třetím největším prodejcem výrobků z biobavlny na světě. 

V posledních třech letech zařadilo Tchibo do svých kolekcí také výrobky, které vznikly ze zdánlivě nepoužitelného odpadu plavajícího ve světových mořích – odhozených PET lahví a starých rybářských sítí. Přetváří je v nové věci – sportovní oblečení či promyšlené pomůcky z recyklovaných plastů pro úklid v domácnosti a zákazníci si mohou pořídit i funkční sportovní oblečení vyrobené s kávovou sedlinou.
Řada projektů se realizuje i lokálně v České republice. Zde se firma zaměřuje především na vzdělávání a neziskové organizace podporuje formou manuálního i expertního dobrovolnictví. Sociálním kavárnám, které dávají šanci lidem s různými hendikepy a pomáhají jim najít sílu zapojit se do práce a normálního života, pomáhá například formou dobrovolnického programu „Laskavý šálek“. Zaměstnanci z obchodů a trenérky jim nabízejí poradenství v tom, co umí nejlépe – přípravu kávy a obsluhu zákazníka. 

Krom vlastních aktivit se Tchibo snaží motivovat k odpovědnému chování i zákazníky. Ti mají možnost nechat si připravit kávu do vlastního cestovního hrnku, a to navíc se slevou. Relativně nově je spuštěn také prodej vážené kávy do vlastních nádob.

Svět Tchibo je opravdu rozsáhlý a pestrý a zdaleka již nezahrnuje jen vůni čerstvé kávy. Je to svět, který láká a překvapuje a vypadá to, že i nadále bude. Tak se budeme těšit na dalších 30 společných let.

tchibo.cz | tchibo.com/cz