30 let Geco! Česká společnost, nejúspěšnější ve svém oboru, má důvod k oslavě

Je to příběh o přátelství, nápadu, kreativitě, práci, trpělivosti a důslednosti. Začíná před třiceti lety v Praze u party kamarádů z vysoké školy a pokračuje přes první prodejnu v Českých Budějovicích až k největší firmě v oboru s obratem v řádech desítek miliard korun.

Úspěšnou značku GECO založili v roce 1991 kamarádi z Vysoké školy ekonomické. Vyrazili tehdy autem do Nizozemí, kde navštívili firmu Douwe Egberts a nakoupili prvních 120 kg cigaretového tabáku Drum a 120 kg dýmkového tabáku Amphora. Tyto světoznámé značky byly tehdy u nás prakticky nedostupné a tak se z nápadu a jedné cesty stal začátek budování vlastní maloobchodní a velkoobchodní sítě. První prodejnu získali v malé privatizaci v Českých Budějovicích zkraje následujícího roku. Podobných příběhů bylo tehdy v Československu mnoho. V GECO přidali k nápadu cílevědomost, schopnost se učit, důraz na inovace a budování vlastní značky. V roce 1992 vznikl v Karlíně první velkoobchod GECO a po deseti letech již měli sto prodejen, v současnosti jich je jen v Česku 317. Postupně tak vyrostla jedinečná česká značka, která provozuje jak maloobchodní síť, tak velkoobchod. Také rozšířila svůj sortiment, GECO nenabízí zdaleka jen tabákové výrobky a kuřácké potřeby, ale také periodický tisk, telefonní kupóny, jízdenky MHD, poštovní známky a stírací losy a zprostředkovává příjem sázek a výplat výher pro loterijní společnosti. Celkově nabízí GECO svým zákazníkům zhruba 6 500 druhů zboží.

Společnost GECO má ambici být nejen leaderem, ale také tvůrcem trhu. Inovace jsou pro její rozvoj charakteristické. Nebojí se odvážných kroků, protože ví, že budoucnost vytvářejí jen ti, kteří nejdou s davem, ale hledají vlastní cesty. I proto je možné prostřednictvím sítě GECO prodávat a kupovat Bitcoiny s takovým pokrytím fyzického prodeje a nákupu, jaké nemá v Evropě konkurenci.

Úspěch GECO je dán vědomým budováním vztahu k zákazníkům. Slogan firmy „Jsme vám stále blíž“ vyjadřuje nejen to, že prodejny s pečlivě vytvářenou identitou najdeme především tam, kde jsou nyní lidé zvyklí nakupovat, tedy ve velkých obchodních centrech, ale také snahu nabídnout stálým zákazníkům různé výhody. Jedinečný věrnostní program je velmi úspěšný a mohl by sloužit jako vzor vstřícné, otevřené a přitom jednoduché komunikace mezi obchodníkem a nakupujícím. Více než milion lidí má ve svých peněženkách, kapsách nebo kabelkách kartu GECO, která jim umožňuje nakupovat výhodněji než u konkurence. Program je doplňován pravidelnými soutěžemi o zajímavé výhry. GECO vytváří vztah mezi značkou a zákazníkem a naplňuje tak v současnosti nezbytný předpoklad obchodního úspěchu: zákazník je partner, očekává od své značky něco navíc, chce být hýčkán a současně musí vědět, že mu značka rozumí a nejde jen o jednorázový byznys. Toto společnost pochopila již dříve a získala tak náskok před konkurencí.

Vizuální identita značky byla pro GECO vždy důležitá. V nedávné době došlo k dalšímu zajímavému propojení s Nizozemím. Čtvrtstoletí po první cestě do Amsterodamu se GECO nechává inspirovat holandskou kreativitou, která tak úspěšně doplňuje tamního obchodního ducha a světový rozhled. GECO přijalo nový grafický styl, který je inspirovaný holandským malířem Pietem Mondrianem. Je jednoduchý, hravý a výrazný, spojený se světovými centry obchodu a módy. Mondrian žil v Amsterodamu, Paříži, Londýně a New Yorku, jeho dílem se inspiroval legendární módní návrhář Yves Saint-Laurent a nyní zdobí sály prestižních světových galerií. Mondrian je Holanďan, ale nechal si upravit jméno z Pieter Cornelis Mondriaan na Piet Mondrian, aby vyjádřil odstup od konzervativních holandských malířských tradic. Schopnost vnímat a začleňovat světové trendy do způsobu přemýšlení o vlastní práci je také tím, čím malíř oslovuje team lidí z GECO. Nový vizuální styl je patrný při návštěvě webových stránek GECO, samotných prodejen i na vozidlech firemní flotily. Prodejny navíc prošly v posledních měsících náročnou renovací, lépe řečeno restartem. Tento ajťácký termín je zde na místě, protože prodejny se změnily především „uvnitř“. Zákazník má před očima stále výrazný styl GECO, ti pozornější si všimnou většího množství digitálních prvků, ale prodejny získaly především nový „software“, aby byly dokonale způsobilé k bezproblémové on-line komunikaci. Využití tvůrčí image se propojilo s nejmodernějšími technologiemi. Opět kreativita a inovace ruku v ruce, tak jak bylo a je v GECO zvykem.

Dalším klíčovým prvkem skládanky úspěchu společnosti je kvalita. GECO prodává téměř výhradně silné značky s vlastní identitou, dominantním postavením na trhu a stanovenou pevnou či doporučenou cenou pro konečného spotřebitele. V sortimentu prodeje tabákových výrobků aktivně podporuje varianty méně škodlivé zdraví. Důraz na kvalitu se netýká jen prodávaného zboží a poskytovaných služeb, ale také vysoké profesionality celého týmu spolupracovníků GECO, kterých je více než 2 000 a 30 % z nich působí ve firmě déle než pět let. V GECO věnují velkou pozornost péči o odborné vzdělávání pracovníků, protože si uvědomují, jak náročný je dnes zákazník. Aby se stále vracel, vyžaduje nejen pestrou nabídku zboží a služeb, ale také profesionální, vstřícnou a příjemnou komunikaci.

O tom, že vše, co jste si o GECO přečetli, nejsou jen marketingová slova chvály, svědčí opakovaně získané ocenění Czech Stability Award AAA. Toto ohodnocení mohou získat pouze společnosti hospodařící se ziskem. Vydává se ve třech stupních: A, AA a AAA. Certifikát potvrzuje, že jeho držitelé přínosně nakládají se svými vstupy a efektivně je mění na kvalitní výrobky či služby. Přísná kritéria ratingu zaručují exkluzivitu společností, které mohou ocenění získat a potvrdit tak svou silnou pozici na trhu. Hodnocení AAA může získat jen 0,09 % nejkvalitnějších společností.

Letos na jaře získalo GECO již po osmé v řadě prestižní ocenění Superbrands. Zařadilo se tak mezi 25 spotřebitelských značek, kterým se daří tento titul obhajovat, což je při počtu 3 000 nominací úctyhodný výkon.

Za třicet let vyrostla společnost GECO ve značku, kterou znají zákazníci v Česku, na Slovensku a v Německu. Každou vteřinu nakoupí v některé z maloobchodních prodejen 5 zákazníků. V minulém roce jich jen v Česku bylo 52 milionů. Auta GECO se zbožím najela tolik kilometrů, jako by 25x dojela ze Země na Měsíc a zpět a rozvezla náklad vážící jako 4 200 slonů. GECO je ve svém oboru nejúspěšnější česká maloobchodní a velkoobchodní značka s obratem více než 56 miliard korun v roce 2020. Na začátku byla parta přátel. Loajalita, vzájemná důvěra a tah na branku se přenesly do jejich práce a staly se hodnotami, které stojí za úspěchem GECO již třicet let.

www.geco.cz